Sida 1 av 1

JD 810

Postat: ons 18 jan 2017, 18:40
av gnisten83
En fråga angående en skotare där kranen inte sitter på lastbäraren, är de några flytlägen på kranen så den kan följa vagnen?
Hur är de isf löst, lösa flytlägesventiler eller är de inbyggt i kranventilen direkt?

Re: JD 810

Postat: ons 18 jan 2017, 18:55
av alias
gnisten83 skrev:En fråga angående en skotare där kranen inte sitter på lastbäraren, är de några flytlägen på kranen så den kan följa vagnen?
Hur är de isf löst, lösa flytlägesventiler eller är de inbyggt i kranventilen direkt?


Har inte kört 810:an själv men jag är helsäker på att det finns en flytlägesfunktion av något slag.
På ÖSA 678 "Minibrunett" styrs det med strömbrytare. På den jag har kört har jag för mig att det finns två steg, en som lägger flytläge på själva kranvridningen och en som jag tror lägger flytläge på någon ytterligare funktion - ev. rotatorn till gripen (får dubbelkolla det vid tillfälle). Får nog upp och klättra på hyttaket för att reda ut hur flytlägesfunktionen är löst på ventilpaketet...

Gissar att denna tråd var en "spinn-off" från Sebs tråd om traktormonterad kran och uppgifterna om problemet med CE-märkning av flytläge på dessa konstruktioner?

MVH
Alias

Re: JD 810

Postat: ons 18 jan 2017, 19:11
av gnisten83
Så klart de är :-BD
Tänkte de var bättre o fråga här just på 810an, minibrunetten är väl för gammal på CE märkning

Re: JD 810

Postat: ons 18 jan 2017, 19:53
av tallen100
alias skrev: På den jag har kört har jag för mig att det finns två steg, en som lägger flytläge på själva kranvridningen och en som jag tror lägger flytläge på någon ytterligare funktion - ev. rotatorn till gripen (får dubbelkolla det vid tillfälle).

MVH
Alias

Ja du har ju på svängen så klart, men rotatorn?
Skulle förr tro att du har flytläge på själva lyften till kranen i så fall? för där blir det ju rörelse när traktordelen går upp och ner på ojämnheter.

Re: JD 810

Postat: ons 18 jan 2017, 20:18
av torpöbo
Känslan är obeskrivlig när man ska gå ut på en väg i nedförsbacke med fullt lass och kranen i flytläge. När man svängt framdelen fullt och lasset står kvar i backen o trycker på så ser man kranen komma svingande. Närmre vältning har jag aldrig varit.

Re: JD 810

Postat: ons 18 jan 2017, 20:18
av skogsjan695xl
tallen100 skrev:
alias skrev: På den jag har kört har jag för mig att det finns två steg, en som lägger flytläge på själva kranvridningen och en som jag tror lägger flytläge på någon ytterligare funktion - ev. rotatorn till gripen (får dubbelkolla det vid tillfälle).

MVH
Alias

Ja du har ju på svängen så klart, men rotatorn?
Skulle förr tro att du har flytläge på själva lyften till kranen i så fall? för där blir det ju rörelse när traktordelen går upp och ner på ojämnheter.

Rörelse upp å ner får du inte på en skotare. Midjan är stel å det hållet.
810D och E och kanske tidigare modeller har 2 läge av flytläge.
Ett vanligt där svängen blir lös.
Sen ett som heter ASF. Har man då kranen bak så svänger kranen automatisk å tvärt håll mot styrningen på maskin. Det resulterar i att det blir mer följsamt och mindre ryck mot vanligt flytläge.
Har man däremot lass på och sätter gripen på lasset är det bättre att ha vanligt flytläge.
Vid ansättning av gripen framför maskin så kan man ha kranen aktiverad.

Re: JD 810

Postat: ons 18 jan 2017, 21:59
av Skogsola
När kranen på åkande på Mini 678 så flög den i alla fall förbi traktorn. På 810 så kan den dunka sig i huven om man har oflyt. :oops:

Re: JD 810

Postat: lör 21 jan 2017, 09:23
av Anders Olsson
På brorsans FMG 810 har jag för mig att det bara var flytläge på svängen som man fick aktivera med nån knapp vid behov.
Sedan har ju maskiner med kranen på hytten ofta en metallbåge i framändan där man med fördel kan fästa gripen när man kör längre sträckor för att undvika att kranen lever sitt eget liv.

Dom är skapligt lättvälta förresten, både brorsan och han som köpte brorsans maskin har vält den :shock: dock utan att maskin eller förare skadades.

Re: JD 810

Postat: lör 21 jan 2017, 09:30
av Chuck Norris
För mig verkar det vara en dålig lösning att ha kran på traktordelen. Någon måste ju ha sett någon fördel men vad skulle det vara?

Re: JD 810

Postat: lör 21 jan 2017, 10:00
av Skogsola
I äldre tider var det naturligt eftersom vagnarna var enkla lätta släpvagnar utan drivning. När Lars Bruun återinförde det på den första Minibruunetten lär det ha varit för att slippa att slagtesta hytten.

Re: JD 810

Postat: lör 21 jan 2017, 10:04
av gnisten83
De går att få ett kortare ekipage med den kranplaceringen.

Re: JD 810

Postat: lör 21 jan 2017, 10:10
av skogsjan695xl
Hörde nått om att john deere skulle komma 2018 med en ny 810 med kran på kärran.

Re: JD 810

Postat: lör 21 jan 2017, 22:55
av Johan_84
Handlar väl mest om viktfördelning tror jag. Normalt sätt väger ju en skotare med lass betydligt mycket mer bak. Har man kranen fram blir det ju betydligt bättre.