Sida 1 av 2

Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: mån 15 aug 2016, 10:42
av MickeBM
Hej,

Undrar om någon har erfarenhet av vätskefyllda däck på en skotare?
Har en ÖSA 250 med förvuxen kran och skulle behöva lite mer stabilitet, har lite tankar på att vätskefylla däcken på vagnen.
Några nackdelar annat än det ökade marktrycket?
Gör det någon märkbar skillnad?

Mvh
Micke

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: mån 15 aug 2016, 19:49
av prodilass
Vätska gör att vagnen blir stadigare och kletigare är man får punka,band bak gör mycke på stabiliteten, är det inget midjelås på skotaren.
Jag har ett nytt Trelleborg 421 däck på Ösa 250 fälg till salu om intresse finns.

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: tis 16 aug 2016, 11:07
av MickeBM
Just stabiliteten jag vill åt. Kollade med däckfirma igår, får 400 kg/hjul.
Kletigt vid punka och det ökade marktrycket är nackdelar... :/
Band har jag inga tyvärr, men står på önskelistan. Kör även en hel del där jag inte kan ha band.
Jopp, det sitter midjelås men kranen är lite väl stor för maskin. Bra många gånger, men blir väl instabilt ibland.

Kan vara intressant, pris? Har bra däck på maskin men ett reservhjul kan vara bra att ha.

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: tis 16 aug 2016, 19:48
av prodilass
Vad sitter det för kran på maskinen? Du får fylla vaggan först innan du skickar ut kranen på full arm.
Kom med ett skäligt bud för däcket

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: tis 16 aug 2016, 20:17
av Fredrik Reuter
Hej,
Att få fyra däck fyllda med etervatten tror jag är ganska dyrt, men du kanske gör det själv?

Jag skulle leta billiga band, kanske lite dyrare men bättre bärighet och kanske stabilare?

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: tis 16 aug 2016, 20:39
av skogsjan695xl
Vad jag vill minnas när vi fyllde på gamla skördarn. Så kostade 10-12 kr/kg salt. Vatten = gratis.
Men det låter mycket med 400kg per hjul. Är rätt säker att det gick 250kg salt och 500liter vatten i dom stora däcken på 901an. 400kg för alla hjul är mer rimligt.

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: ons 17 aug 2016, 11:04
av MickeBM
prodilass: ÖSA 374 med dubbelutskjut. Japp, funkar rätt bra med virke, värre med ris. Som jag har mitt risupplag så blir det lite bökigt att få av det sista.
Tyvärr dålig koll på vad som kan vara skäligt...

Fredrik Reuter: Salt, vatten och slang (om det behövs) går på 1.700:-/hjul. Inte jättedyrt och smidigt att alltid ha vikten där.
Band vill jag också ha, men kan inte alltid köra med band tyvärr. Går mycket som gårdsmaskin här och var, inte alltid så populärt med band. Får ofta plocka av kedjorna också...

skogsjan695xl: Det var vad däcknisse sa iaf, tror det var 300 kg salt och 100 kg vatten. Kanske ska dubbelkolla det. 100 kg per hjul låter väldigt lite? 600-26,5.

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: ons 17 aug 2016, 18:09
av skogsjan695xl
Det var i Vart fall mer vatten än salt. 250kg salt och 500 med vatten i 700/55- 34 fram tror jag det var ca 150 kg salt och 300 vatten i 650 24.5

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: tor 18 aug 2016, 14:19
av MickeBM
Ok, väntar på svar från däcknisse.
Men, om det nu är 400 kg/hjul, visst lär det göra en märkbar skillnad?

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: tor 07 dec 2017, 11:03
av lidköping
Varför har man salt i däcken, det rostar. Har funderat på glykol istället, är det någon nackdel med det.

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: tor 07 dec 2017, 11:22
av MickeBM
Salt har man för vikten och du bör ha slang.

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: tor 07 dec 2017, 11:53
av Morgan Nordin
Saltet är primärt ett frysskydd. Glykol är obra att spilla i naturen och skall du fylla hundratals liter så är det dyrt.

MVH
Morgan

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: tor 07 dec 2017, 12:08
av MickeBM
Visst är det så, men betydligt tyngre än glycol.

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: lör 09 dec 2017, 04:34
av AKKAMAAN
MickeBM skrev:Just stabiliteten jag vill åt. Kollade med däckfirma igår, får 400 kg/hjul.
Kletigt vid punka och det ökade marktrycket är nackdelar... :/
Band har jag inga tyvärr, men står på önskelistan. Kör även en hel del där jag inte kan ha band.tv
Jopp, det sitter midjelås men kranen är lite väl stor för maskin. Bra många gånger, men blir väl instabilt ibland.

Kan vara intressant, pris? Har bra däck på maskin men ett reservhjul kan vara bra att ha.

ÖSA 250 har vridstyrled vilket medför med kranen på lastbärarens att stabiliteten påverkas av hur maskinen är vinklad i midjan. Står du vinklad mot den sida du lastar från så blir vagn-stabilteten väldigt dålig och vice versa...
På en maskin med styrvridled och kranen på vagnen så påverkas inte vagn-stabiliteten av hur maskimen står vinklad i midjan....
Inte alla förare förstår skillnaden på detta
250 kom ut utan midjestyrda till att börja med. Dröjde inte många välrningar förrän det var tvunget att bli standard.
Varför vridtyrled? Flytta styrleden närmare mitt mellan fram- och bakaxel för bättre spårning i gallring....
Alla slutavverkningsskotare med vridmidja har styrvridled för att få bättre stabilitet på den lastade vagnen...

Re: Vätskefyllda däck ÖSA 250.

Postat: lör 09 dec 2017, 16:11
av Hema
Hur står det till med att finna hjulvikter, har det ens gjorts hjulvikter som skulle passa?