Sida 2 av 3

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: sön 22 maj 2016, 19:35
av bgl
Konstigt med valet av 875 som modellnummer!
För oss som varit med ett tag betyder för alltid 875 en Kockum/Landsverk-skotare.

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: sön 22 maj 2016, 22:07
av tallen100
bgl skrev:Konstigt med valet av 875 som modellnummer!
För oss som varit med ett tag betyder för alltid 875 en Kockum/Landsverk-skotare.

Nordverk va?

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: mån 23 maj 2016, 22:12
av Simba
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Intressant bild Simba, kanske värt att dela upp detta i en egen tråd...

Vad är skillnaden mellan 1710 däck/hjul mot original 1110? För båda är 26,5 eller?

Är annorlunda profil,tex 1110 har 710/45 26,5 medans 1710-an hade 750/55 26,5
Vad det gör i höjdskillnad minns jag inte,ska försöka mäta nån av skotarna :mrgreen:

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: mån 23 maj 2016, 22:27
av skogsjan695xl
1110 däck är 130cm högt
1710 däck är 149cm högt så när som på några millimeter.

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: mån 22 aug 2016, 21:26
av Valmet 890
1471893957_tmp_1477-tmp-1477-dsc-05761476218176.jpg1059904529.jpg

Nu testar vi 875

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: mån 22 aug 2016, 21:28
av skogsjan695xl
Investerat i nytt eller demo?

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: mån 22 aug 2016, 21:30
av Maldas
Spännande! Ser fram emot en utförlig rapport! Gärna med mer bilder!

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: tis 23 aug 2016, 02:57
av Valmet 890
skogsjan695xl skrev:Investerat i nytt eller demo?

En demomaskin som stannar till ett par dar på vägen till metko

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: ons 24 aug 2016, 08:16
av Valmet 890
Så nu har jag kört 75an två skift, hade rejäl provkörning 7-800m enkel väg till hygget.
Mycket maskin i smidigt format skulle jag nog sammanfatta den.
Klart man känner att det är en mindre maskin än det man är van vi har ju bara haft 890 och nu en f18 sen 90talet, men den går mycket bra, stark i kran känns ungefär lika stark som den 890 vi hade förut.
Även motorn är stark den drar bra med lass på bara 14-1500 varv...
Bränsleförbrukningen låg på 12 liter igår när jag tankade och räknade ut.
Flex bunk var väl kanske inte vad jag skulle föredra, i slutavv ska det vara loadflex, flex bunk passar nog bättre på en mindre maskin som gallrar mycket och kör någon slutavv emellanåt.
Tyvärr var inte kranvågen kalibrerad så den fick jag inte prova...

Hyttdämpningen går mjukt och fint så länge du inte kör för fort eller när det blir väldigt storblockigt, då tycker jag den är väl mjuk kan bli nåt dubbelgung ibland, jag skulle önska den lite styvare iaf i stenig terräng.

Ett litet minus för användarvänligheten tycker dom är lite omständiga med sina knapptryckningar, stör mig mest på att jag måste släppa spaken och trycka på två knappar för att kunna sänka stolparna...
Och för att få i farthållare måste men provbromsa och sen trycka på två knappar...
Och så dessa bokstäver och siffror på paletterna och typ 40 knappar som ser lika ut!har klagat på dom varje gång jag kört ny komatsu! Kolla på tex jd och lär er därifrån där har dom tänkt till med knappar i olika form och storlek med symboler.
En som aldrig kört jd kan hoppa in och köra det är svårt med en röd.
Svårt att räkna ut att stolparna på ena sidan körs med 6 och 9 och andra sidan med f och g, schaktblad f och i. Och tänk då en skördare med alla funktioner.

Annars en mycket fin maskin att köra, ställer mig bara frågan varför jag skulle välja den framför tex 895 eller f20 så länge men kör 99 procent slutavv, jag väljer ju hellre att ha med mig 20 ton istället för 16, enda anledningen som jag ser det för att välja en är om kunden vill att man ska gallra mer....

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: ons 24 aug 2016, 21:41
av i skogen
Valmet 890 skrev:Så nu har jag kört 75an två skift, hade rejäl provkörning 7-800m enkel väg till hygget.
Mycket maskin i smidigt format skulle jag nog sammanfatta den.
Klart man känner att det är en mindre maskin än det man är van vi har ju bara haft 890 och nu en f18 sen 90talet, men den går mycket bra, stark i kran känns ungefär lika stark som den 890 vi hade förut.
Även motorn är stark den drar bra med lass på bara 14-1500 varv...
Bränsleförbrukningen låg på 12 liter igår när jag tankade och räknade ut.
Flex bunk var väl kanske inte vad jag skulle föredra, i slutavv ska det vara loadflex, flex bunk passar nog bättre på en mindre maskin som gallrar mycket och kör någon slutavv emellanåt.
Tyvärr var inte kranvågen kalibrerad så den fick jag inte prova...

Hyttdämpningen går mjukt och fint så länge du inte kör för fort eller när det blir väldigt storblockigt, då tycker jag den är väl mjuk kan bli nåt dubbelgung ibland, jag skulle önska den lite styvare iaf i stenig terräng.

Ett litet minus för användarvänligheten tycker dom är lite omständiga med sina knapptryckningar, stör mig mest på att jag måste släppa spaken och trycka på två knappar för att kunna sänka stolparna...
Och för att få i farthållare måste men provbromsa och sen trycka på två knappar...
Och så dessa bokstäver och siffror på paletterna och typ 40 knappar som ser lika ut!har klagat på dom varje gång jag kört ny komatsu! Kolla på tex jd och lär er därifrån där har dom tänkt till med knappar i olika form och storlek med symboler.
En som aldrig kört jd kan hoppa in och köra det är svårt med en röd.
Svårt att räkna ut att stolparna på ena sidan körs med 6 och 9 och andra sidan med f och g, schaktblad f och i. Och tänk då en skördare med alla funktioner.

Annars en mycket fin maskin att köra, ställer mig bara frågan varför jag skulle välja den framför tex 895 eller f20 så länge men kör 99 procent slutavv, jag väljer ju hellre att ha med mig 20 ton istället för 16, enda anledningen som jag ser det för att välja en är om kunden vill att man ska gallra mer....



Ja jag funderar också varför ni som kör slutavverkning till 99% har en 875 på demo!!! :wink: är många som vill prova 875an så det borde vara test hos de som kanske kör 50/50 gallring slutavverkning som Komatsu kör demo.
Det är lagkrav (säkerhet) att man måste ha dubbel knapptryckning för att köra ner stöttorna, så inte dom går ner och riskerar att virke ramlar av oavsiktligt.
Kul att höra om 875an och vad som skiljer den från 865an förutom last tonnaget.

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: ons 24 aug 2016, 22:42
av Valmet 890
Det är ju inte säkert men ska köra 99 procent slutavv för evigt bara för att man gjort det hittills. Folk som kör 865 1510 mm vet ju ungefär vad en mindre skotare presterar det vet ju inte vi, så nog kan vi få prova en tycker jag så vi har lite mer på fötterna när man ska in till förhandling, vem vet kanske slutar med 30 procent gallring då utesluts ju dom stora.
Det kommer fler chanser för dom som vill prova, börjar en demotour under hösten.

Konstigt då att inte jd har två tryckningar, på rottne aktiverar man ju bara stolparna när men vänder sig bakåt sen räcker det med ett tryck, så nog går det att förenkla.

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: ons 24 aug 2016, 22:47
av skogsjan695xl
Borde ju gå att gå in i knappmappningen och ta bort extra matchning på stöttorna.

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: ons 24 aug 2016, 23:24
av Valmet 890
Dom verkar vara låsta... Gick inte att flytta stöttor ner till på spaken heller, var knapp spakar som i skördarn på den

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: tor 25 aug 2016, 16:22
av Maldas
Jag fattar inte varför denna jämförs med storskotare som 895 och F20. Detta är ju en skotare i övre mellanklassen som lastar mycket, ska ju jämföras med 1510, F15 tex. Klart intressant maskin! Ska bli kul att se o prova!

Re: Komatsu 875, ny 16 ton skotare

Postat: tor 25 aug 2016, 21:25
av Valmet 890
Maldas skrev:Jag fattar inte varför denna jämförs med storskotare som 895 och F20. Detta är ju en skotare i övre mellanklassen som lastar mycket, ska ju jämföras med 1510, F15 tex. Klart intressant maskin! Ska bli kul att se o prova!

Vem jämför den med dom stora? jag menade då inte så... Det är ju en mindre maskin,
Men komatsu är ju tydliga med att det är en ny klass och inte ska jämföras med de andra i mellanklassen.