Skotare

Blondin med inre läckage i momentomvandlare

98 inlägg 52427 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#734800 Det är väl dags att uppdatera då maskinen har varit ihopsatt en tid nu, dock endast provkörd utan hårdare belastning.
Givetvis så blir det alltid mer jobb än väntat men det är väl kanske inte så konstigt när det har gått 45 år sedan den togs i produktion.
När trumpeterna var demonterade och diffen låg på bänken så kände jag på nitarna som håller kronhjulet och de satt lite löst så jag beställde nya bultar. Nya lager till diff och drivaxlar och nya bromsskivor monteras.
Alla friktionsytor bearbetas för att få bästa effekt av de nya bromsdetaljerna, det var inte något alarmerande slitage men det känns fint att göra så bra som möjligt.
Vid 45-årsservicen ingår även lite svetsning av sprickor och slitna bulthål men det kom nog inte med på bild.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Erre  
#734805 Rejäl genomgång. 👍

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#734810 Lite mer bilder..

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#794336 Lite uppdatering igen, och reflektioner kring bra och DÅLIGA val i verkstan.
Till en början fungerade de gjorda insatserna till belåtenhet men det tog inte många månader innan det började att fukta vid en hjulaxeltätning igen. Givetvis blev jag irriterad över detta men eftersom jag hade köpt en tätning från Olsson i Ellös och en från Sagro och jag inte kom ihåg vilken som var vilken så fanns det ju ingen mer än mig själv att bli irriterad på att jag inte valde det bästa som finns att köpa, vilket i min värld är det som tillhandahålls hos märkesverkstad. Jag bestämde mig för att ignorera läckaget och svälja förtreten vilket visade sig vara ett ganska bra val trots allt.
Runt nyår så hade maskinen gått kanske 50 Tim efter renoveringen och när jag satt vid avlägget och lastade av och skulle flytta mig lite så rasslade det till när jag la i växel och maskinen stod still, min första tanke var ras på pinjongaxeln då det var det enda som lämnades ogjort vid översynen. Efter lite funderande så upptäckte jag att det gick köra med drivrullarna så jag lyckades ta mig upp på trailern och hem iaf. Väl hemma så tappade jag oljan ur bakaxeln och där kom det ut både muttrar och avslagna bultar så felet var nog funnet, frågan var väl bara hur omfattande haveriet var. Fiskade lite med en teleskopmagnet genom luckorna på sidan om växellådan och fick ut delar av gjutjärn och konstaterade att det var delar av pinjongaxelns bakre lagerläge så då började jakten på delar.
En Ford 5000 finns som donatortraktor så den har slaktats och användbara delar är säkrade.
Skaffade även ett extra bakaxelhus då det kräver lite maskinbearbetning för att passa Blondinen och ett i reserv skadar nog inte.
Om jag inte fått allt om bakfoten så är det Rottne som modifierat ett vanligt Ford 5000 och borrat upp genomgången till diffhuset och bytt den vanliga PTO-axelns glidlager mot ett större nållager som extra stöd för axeln till det drivhjulsberoende kraftuttaget. Detta ska vi ta tag i nästa vecka så fortsättning följer..
Vad beror nu detta haveriet på??
Givetvis så backas bandet för att hitta orsaken och det finns ju möjliga felkällor. Vid byte av bultarna till kronhjulet så köptes dessa från någon av de firmor som tillhandahåller eftermarknadsdelar och jag kommer ej ihåg vem som levererade just bult och mutter till detta. Det kan vara OIE, Sagro eller Reservdelsimporten, och det spelar kanske inte så stor roll då de i sin tur säkert har samma inköpskanaler. Hursomhelst, jag monterade dessa och följde instruktionerna i boken och drog med angivet moment. Funderade på varför det INTE var låsmuttrar och tänkte ta gänglåsning på men eftersom det inte stod något om det så valde jag att trotsa min intuition och följa instruktionerna, alltså ingen gänglåsning och förlita mig på att bultar och muttrar hålls på plats ändå.
När jag hittade oskadade muttrar i oljan så förbannade jag mig själv först då det är uppenbart att dessa gängat upp sig innan kronhjulet lossnade helt från diffen men nu har jag mätt på både de nya originalbultarna och eftermarknadsbultarna och det är STOR skillnad på passform.
Hålen i både kronhjulet och i diffklumpen är 13,03 mm, orginalbultarna är 13,03mm och eftermaknadsbultarna är 12,61mm. Till detta ska läggas eftermarknadsmuttrarna känns väldigt lätta i förhållande till dimension men det ska jag mäta senare.
Vad är då slutsatsen så här långt?
1: Visst, jag borde nog ha följt känslan om gänglåsning men det hade nog bara fördröjt förloppet lite, hålen hade glappat upp ändå och sedan hade bultarna slagits av.
2: Instruktionerna i boken är avsedda för låsmuttrar av orginalkvalitet.
3: kronhjulet är ju nitat orginal så det KRÄVER ABSOLUT bult och mutter av orginalkvalitet för att på något sätt motsvara orginal där niten fyller hålet och förbandet blir stumt.
Jag hoppas att mina erfarenheter kan vara till nytta för någon annan och fortsättning följer. 🛠️

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794451 Trist haveri, speciellt med tanke på att du fixade det i förebyggande tidigare

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

halvproffs  
#794452 Tryckte på gillaknappen på grund av ditt fantastiskt bra beskrivna lagning av felen.
Dock tråkigt med haveriet.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Brorsan  
#794555 Gillar din beskrivning och analys av felet. Du är en riktig mekaniker!
Du verkar kunna din maskin väl, skaffar beg reservkomponenter omgående.👍

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#795294 Idag har det ”nya” bakaxelhuset modifierats så att den drivhjulsberoende axelns nållager fått ett nytt läge istället för den bussning som sitter i normala fall på PTO-axeln.
Ringde in en ambulerande mek med ett ursvarvningsverktyg från Martinssons. Föredömligt nog så är det samma mått på verktygets axel (35mm)och drivaxeln så det gick fint att använda det bakre lagret vid både fixering och svarvning. Lagerläget (för bussningen) mäter 36,4mm så en tunn plåtremsa av 0,7mm plåt fick agera passbit vid centreringen av det främre lagret. Några punksvetsade muttrar fixerade sedan lagret för svarvaxeln och efter en kvarts riggande så var vi igång.
Körde upp hålet till 44,96mm och putsade det sista med smälgelduk. Voilà..smackpassning!🥳
Nu är det återmontering av ny pinjong och kronhjulet skall monteras på en ”ny” diffklump och sen följer schimsning av detta.
Nu hoppas jag bara att jag inte förbisett något när det gäller bakaxelhusens kompatibilitet. 😬

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).