Skotare

Blondin med inre läckage i momentomvandlare

98 inlägg 52403 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#504005 Jag har filmat nu idag med kamera både genom locket vid converterfiltret och genom ovansidan under värmepaketet. Slangen läcker ej. .. packning på ovansidan läcker ej .. sen ser jag inte mer nedåt då det var omöjligt att komma åt.. det känns som jag misslyckats med stora packboxen eller så läcker turbinhjulet.. jag vet inte men känns som det lutar åt det hållet .. va tror ni ? Blondin 750 bytte du packbox andra gången med då det läckte eller bytte du då allt annat ?

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#504012 Sista gången bytte jag: 1. Packningen vid pumpdrivningen. 2. stora o-ringen i turbinen. 3. Packningen ovanpå pumphuset, alltså mellan tryckregl. och pumphuset. (det var den som läckte då) 4. o-ringen vid pumpgaveln. Sista gången bytte jag EJ den stora packboxen. Och det håller fortfarande tätt!!! 😀

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#504089 Underbart 😀 De får nog bli å byta allt då jag inte vet vart det läcker😞😀 men men skam den som ger sig .. vindfällerna måste ju ut innan sommarn 💪 Tack för hjälpen

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#504110 Tätade/limmade du packboxen vid montering? Jag gjorde inte det vid första försöket då den orginalmonterade inte var limmad, men andra gången så strök jag på lite av någon Loctite-produkt, alternativt var det permatex, jag kommer inte ihåg vilket men jag tror inte att det spelar så stor roll. Nu tror jag ju inte att det var det som var problemet men det kan ju knappast skada med lite extra säkerhet.
Beställ hem samma grejor som jag gjorde från BHT så är du väl rustad. Det är ju bara att kopiera min lista och mejla den till dem.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#531065 Hej på er Efter en lång tid :d . Jag fick blondinen här tillslut. När jag åter igen rev ned allt så ringde jag rottne och dom har kvar gammal test utrustning så jag körde dit med hela converten . Turbinhjul mm och de testkörde allt i typ glykolbad. Det visade sig att det var turbinhjulet som sprutade olja. :grin: dom bytte alla tärningar mm och jag bytte även lite annat. Maskinen går kalas och ingen olja läcker :d hurra hurra hurra . Tack för all hjälp här iaf. Mvh Patrik

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#531066 Haha ibland kanske man skall läsa det man skrivit innan man skickar :(( :-bd

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#596367 Jaha då var det dags igen...men nu försvinner växellådsoljan internt till bakaxeln. Jag har en dålig tätning vid drivaxeln på traktorn och där läcker det lite och nu kommer det röd olja på fälgen och bakaxelhuset har fyllts upp i motsvarande grad som växellådan har blivit dränerad på olja. Någon som har ett hum om kostnad för provtryckning? @patrik_tingsryd ?

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#596382 Tjena! Jag har för mig att det kostade ca 2-3000kr
Dock så vet jag att det sitter en tätning i huset mellan växellåda och bakaxel. Tydligen så är det ett hål där det sitter en packbox i, min läcker också där,, de jag talat med på rottne har med det problemet i sina maskiner och tyckte inte det gjorde så mycket om man inte kör yrkesmässigt däremot ska det ju så klart inte rinna ut i navet men jag skulle nog byta tätningar i naven och hoppa det andra. Men det är ju en smaksak,, jag har lärt mig en sak mu efter 3 år och det är att det finns inget tät blondin =))

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#596389 Nej de som jag har talat med här i grannskapet som har erfarenhet från ”förr” är av samma uppfattning, oljenivåerna måste kollas kontinuerligt för de kan både stiga och sjunka.
Det är i alla fall tätt där jag har gjort insatser fram till nu och jag har ju 1,5 st fram/back-lådor ligger på lagret så det blir nog till att stilla nyfikenheten lite på dessa, men tills dess så byter jag oljat bakaxeln och fyller på i vävellådan. Det är ju som vanligt det där med tiden.... 🙂

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#729373 Nu är det dags att ta tag i grundproblemet på Blondinens interna läckage. Jag hoppas att det är ok att fortsätta i tråden @kärrabol? Det har ju lite samband trots allt.
Under de 15år som jag har haft kontakt med maskinen så har hög/låg-växelspaken haft lite ”eget liv”, den har hoppat till neutral när jag kört på hög och belastningen har växlat mellan driv och motorbroms. Vidare så har växellådsoljan läckt internt och vandrat till bakaxeln. Kanske inte så stort problem om det inte samtidigt är problem med axeltätningen vid (bak) framhjulet. Nu är det i alla fall dags att fixa allt det här och samtidigt renovera bromsarna när allt ända är isärplockat.
Grundproblemet är att lagret på utgående axeln har gått ner sig och jag hoppas att det stannar vid att byta lager och packboxar. Alla drev ser fina ut så prognosen ser god ut än så länge.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#729391 Om jag vore dig så skulle jag även tagit av vxl lådan och bytt tätning i turbinhjulet samt slangen på converten. Tråkigt att riva allt igen sedan :) lyckatill med allt :)

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#729399 Om jag inte har tänkt helt galet så är redan tätningarna i främre gaveln bytta genom den förra operationen. Känns som en risk att dela den där igen men jag förstår hur du tänker. 🙂
Det är fler lager i bottenstocken som är dåliga, däremot inte det längst bak som jag trodde först.
Måste ändå tillskriva Ford ett visst mått av driftsäkerhet, det här problemet har funnits i säkert 20 år och det har skotats många kubik under den tiden utan att det har totalrasat. 👍

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729465 Kul att min tråd väx till liv. Skall bli intressant att följa

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#729794 Plockade isär lite mer idag då jag hade tillgång på lite mekhjälp. Det landade i att skilja på motor och växellåda och demontera converter och fram-backväxel för att komma åt låsningen i bottenstockens framkant. Det är den främre axelns bakre lager och den bakre axelns främre lager som har packat ihop.
När allt är rivet så vore det tjänstefel att inte byta 1:ans och 2:ans drev då dessa är slitna i kopplingkuggarna.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#731766 Det skurna lagret bjöd på lite mer motstånd än vad som var önskat, värmeutvecklingen som man ser spår av i färgskiftningen hade resulterat i att ytterlagerbanan hade ”svetsats” ihop med gjutjärnet i växellådshuset, delar av gjutjärnet följde med lagerbanan ut. Det kanske hade gått att bara slå dit en ny lagerbana och att det hade fungerat men jag ville försöka att fylla i med mässingslod och sedan arborra till rätt mått men det misslyckades och växellådshuset sprack trots förvärmning och isolering enligt konstens alla regler.
Några samtal senare så var ett nytt växellådshus lokaliserat och det blev en dagstur i bil genom de småländska skogarna för att hämta hem fyndet.
Växellådan är nu renoverad med nya drev och lager och åter ihopdockad med motorn. Allt återmonterat i maskinen för nästa moment att fixa bakaxelläckage och bromsar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).