Komatsu 835 vs rottne f10b

Längre slaglängd på hyttfjädring på den röda också.
Vi har en f10 i firman jag jobbar på och den blir klen när de kör slutavv med den.
Riktiga män kör utan tändstift
Jerry jansson skrev:Tror det oxå har en f9-6 i dag och är super nöjd med den men den är lite för liten i bland.
Förstår om den känns liten.
Vi har en f10 och en f13 och det verkar sen Rottne började med din modellerna har det gått ner i kvalitet.
För båda vi har krånglar som satan.
Speciellt f13.
Den kommer bytas bort fortast möjligt.
Riktiga män kör utan tändstift
öronbak skrev:hello !!
Vad är för något som krånglar på F13 SKOGSJAN 695XL ??????
Allt möjligt.
Maskin är en 2014 och gått nu 6500 timmar
Turbo.
Centmax kopplingen.
Datorn till motorstyrning.
Ett antal kolvar till hyttfjädringen.
Flera givar och ventiler till bromsar.
Knutkorset på bakre kardan på vagnstyrningen.
2 bukplåtar på bakdelen.
De bråkar fortfarande med en kran som lyfter sig själv när de kör in i skogen.
Hydraulkylaren sprack.
Kylare till diesel.
Den läcker i vridhuset hela tiden trots 2 packningsbyte, är tydligen fel på dom vridhusen.
Brandutlösningen har gått av 3 gånger av sig själv. Dock har systemet varit tomt 1 gång och 2 gånger har tuberna varit pluggade.
När vi fick maskin så kom de knappt av trailern då de på verksan kört lite med maskin och inte låtit avgasreningen gjort sitt så den korkade igen direkt.
Den är klen i driften.
Ja listan kan göras rätt lång. Det går inte en vecka utan den larmar för nått skit.
Riktiga män kör utan tändstift

Ja det va intressant och läsa din långa lista vad som har hänt med er f13 skotare ,
Mm ni inte ensamna om av du skrivit ned på din lista.

Nu kan du skriva en om f10b skotaren vad hänt denna maskin .
Det är en som har beställt en f10 och får den någon gång Jan-feb .
Ha en God jul och Gott nytt år upp i Värmland

Det är en sen 2011 eller tidig 2012a lite osäker men gått nu dryga 7000 timmar.
Midja glapp vid 4000 timmar
Ett par stödlager.
Styrkolvar båda bytta.
Lyftkolv.
Midja sprucken.
Bromskrångel.
Hyttfjädrings givarna är bättre på denna. Där sitter givaren på utsidan kolven och på 13on sitter dom i kolvarna och dyra.
Hört flera som bytt boggilager och midja väldigt tidigt.
Klena bankar som spricker hela tiden.
De ska byta båda skotarna framöver och det blir aldrig en Rottne igen.
Vi hade en h11 också som byttes i sommar till en scorpion ist.
Riktiga män kör utan tändstift
Skotar med en Rottne F18
Valmet 890 skrev:Så dom nya är alltså sämre? Vågar kanske inte gå på en ny f18d då...
Det kan ju hända att vi fått ett riktigt måndagsexemplar.
Men det finns några F13 på blocket med liknade timmar till salu.
Vad det nu kan bero på vet jag ju inte men mina misstankar är att de krånglat och entreprenören orkar inte med maskin längre.
Kan ju självklart vara nått annat som ligger bakom det också iof.
Stora Enso här hade en F18 vet inte årsmodell på den nu men den har också krånglat mycket.
Den har väll gått av några gånger vad jag hört och bytt kranstolpen och så här.
Den byttes bort för 2 månader sen mot en Komatsu 895.
Riktiga män kör utan tändstift
Skotar med en Rottne F18