Skotare

1210E med lång boggi

5 inlägg 4125 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

1210E med lång boggi

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339963 En 1210 med en längre bakboggi har testats nu en tid och resultaten är lovande så nu ska ett antal maskiner säljas med denna bakboggi.
Axelavståndet i boggin ökar 40 cm vilket i kombination med band ger ett lägre marktryck och en lugnare och stabilare gång.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Sv: 1210E med lång boggi

Fredrik Reuter  
#340037 Intressant!
Du har inga bilder på den nya lösningen med långboggi?
Undrar hur det går med deras JD 1210E 10W . Skrotas 10W konceptet genom långboggin tro?

Avatar Fallback

Re: 1210E med lång boggi

bgl  
#340042 Glest mellan hjulen /ala Thore Skogsman, där mellan tänderna/ är ingen nyhet. Entracons skotare Loglander har en stor lucka mellan hjulen och det var väl Rottne Rapid som för 30 år sen kunde fås med 22.5-hjul på en boggi för 26.5-hjul!? Jag såg en sån en gång (kan ha varit en hempulares hjullösning). Det verkade obekvämt, i varje fall utan band. Vid passage av en stubbe hann främre hjulet ner till marken innan det bakre började klättra. Dubbelt så många stötar till hytten och däcken grävde på båda sidor om stubben. Måste kräva hårt spända band. Dessutom är längre band tyngre. Titta bara på bandvikten på 10-hjulingarna. I detta fall blir det över 3 meter mer band som ska släpas med i skogen.

Avatar Fallback

Re: 1210E med lång boggi

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340098 Nej,har ingen bild.
10W på tuben så det är väl den tyska åf som gjort den?
Tja alla mellan och storskotare går väl med band idag.
Nån ny lösning är det inte,tex 933 hade en väldigt lång boggi redan för 30 år sen.
Jag tycker det är intressant att nånting görs,och detta är en ganska enkel åtgärd som ger möjlighet åt en entreprenör att enkelt anpassa sin maskin efter behov,tex Magnum lr extra breda Magnum för blöthålen ,ska man köra nåt stenig gallring så på med nån typ av smalare band ev med dragande plattor.

   TS
Användarvisningsbild

Sv: 1210E med lång boggi

Fredrik Reuter  
#340229 Hej,
Ah, ok, jag hade missat att det var ÅF i Tyskland som gjorde denna, trodde faktiskt den var utvecklad i Finland.

Visst är det intressant att något görs! Tigercat har väl i princip kört med relativt långa boggies hela tiden?
Fördelarna är ju såklart bättre bärighet, nackdelarna förutom ovanstående kan vara ökad sk skjuvning?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).