Sida 1 av 2

Komatsu skotare får militärband

Postat: mån 13 apr 2015, 08:27
av Fredrik Reuter
Nu kommer en Komatsu skotare att testas med militär teknik. Det är band från Hägglunds och Skogforsk kommer utvärdera hur den kommer stå sig mot andra alternativ.

Kan vi se detta som ett steg där inte Hägglunds kommer utveckla en egen skotare utan enbart leverera bandställ tro? Och vad tror ni, kommer detta revolutionerna skotarmarknaden framöver?

http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... e=sendgrid

1464592483_komatsu-845-skotare-hagglunds-band.jpg


Uppdatering 2016-05-30
Idag skickade Skogforsk ut ett pressmeddelande om att de kommit ett steg längre i sitt projekt med en bandgående skotare (projekt "Gentle").

Det är enligt Skogforsk "banbrytande" resultat från testerna. Bland annat så kan bandställen minska spårdjupen med upp till 80% jämfört med en skotare med bärande band.
Utöver detta så har de i testerna kunnat köra dubbelt så fort jämte en konventionell skotare och trots det minskat helkroppsvibrationerna med 17%.

Läs mer här: http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... er-1421976

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: mån 13 apr 2015, 09:32
av bgl
Photoshop!

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: mån 13 apr 2015, 11:10
av rocky
Terri har väl fungerat så varför inte.

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: mån 13 apr 2015, 16:26
av bgl
ATL har 10:22 lagt ut en principbild som betydligt närmare en möjlig lösning än den bild som inleder denna tråd.

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: mån 13 apr 2015, 18:11
av Fredrik Reuter
Hej,
Så du tror inte på första bilden bgl? :wink:
Det är Skogforsk som tagit fram konceptbilden som jag gissar ATL har använt.
Jag bifogar den här, kommer från deras pressmeddelande idag.

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: mån 13 apr 2015, 18:52
av bgl
Hej Fredrik
3 detaljer som indikerar photoshoppat snarare än verklig maskin
1. Militärgrön färg på bandställen
2.Det främre bandstället är ca 10% längre än det bakre
3. Framför allt: främre och bakre bandställ har så litet mellanrum när maskinen är riktad rakt fram att den skulle vara omöjlig att styra!

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: mån 13 apr 2015, 18:59
av th
Det verkar som att det är samma bandställsbild både bak och fram. Om man tittar på hur bandet står relativt hjulen ser man att de är exakt i samma läge bak och fram. Likaså är hjulen slitna och blänker på samma ställe.

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: mån 13 apr 2015, 19:12
av T Landström
Om ni läser artikeln... ;)

Maskinen beräknas vara klar för tester i augusti 2015.

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: tis 14 apr 2015, 22:25
av Fredrik Reuter
Helt rätt!
Det var 5 min i Photoshop med en bild på en bandvagn från Google bildsök.
Tänkte det kunde vara kul att trixa till det lite men ser nu i efterhand att det syns skapligt väl att det inte är riktigt (eller ja, det är nog egentligen bra). Får nog minska ner bandställen också om det blir någon nästa gång (förutom det som ni hittat redan då)! :wink:

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: tis 14 apr 2015, 23:49
av Elfving
De stora problemen med denna typ av bandställ är:
* Artikulerande fordon (dvs svänger genom att ställa om styrdonet i mitten) sliter sönder mjuk mark till oigenkännlighet vid ett väl trafikerat avlägg. Problemets omfattning beror troligen på föraren.
* Glöm att köra mer än 15 kmh i skogsmark. Ingen förare pallar de farter som nämns på andra ställen. Och 15 knyck är mitt absoluta max. Tror inte heller att det är billigt i bränsle att hålla den farten med fullt lass.
* Med fullt lass har jag svårt att se hur markskador skulle kunna reduceras. Om alla transporter är rakt fram så går det bra, men så fort man behöver svänga skjuvas en stor del av underlaget sönder.
Sedan finns det stora fördelar iom att bärhjulen distribuerar lasten oerhört bra och dessutom fjädrat. Tyvärr tror jag att en normal skotning innebär för många riktningsändringar med skotaren för att konceptet skall hålla. Riktningsändring = sliter sönder underlaget.
Det finns även viss tvivel för hur bra ett bandställ verkligen håller i skogskörning? Det är helt annat än militär användning och har helt andra krav på driftstimmar. Ingen tar ett uppdrag med en maskin som visar sig kosta mer än en konventionell sett över fem års tid, detta då uppdragsgivaren enbart är intresserad av pris för framkörd skogskubik.

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: ons 15 apr 2015, 07:07
av bgl
God morgon Fredrik!
Lite tröst efter vårt brutala avslöjande.
Maskinen på konceptbilden från skogsforsk kommer inte heller att fungera så bra.
Klätterförmågan vid backning över hinder med så små hjul i slutet av bandstället blir helt oacceptabel.
Det finns redan på marknaden en skotare med styv rekled som har fungerande band, nämligen Terri 34.
Det vore bättre att ge Alfings resurser att utveckla en större Terri än att sätta band på en befintlig storskotare.
För övrigt fanns redan för över 30 år sedan en skonsam skotare som än i dag skulle kunna vara ett bra alternativ: Bruunett 678 med 8-lagers 600hjul. Däcken byttes snart i produktionen till 12-lagers men 8-lagers och lågt lufttryck var oslagbart så längre däcken höll.

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: tor 16 apr 2015, 14:20
av Baggböla
Skjuvkrafterna ökar såklart med ökad markkontakt, det samma gäller med fler hjul och ännu mer med ökad bredd. Nu tror jag inte att att just det är det som är problemet. Markskador kommer alltid att finnas och en maskin kommer aldrig nolla markskadorna dock tror jag att en sådan här maskin skulle kunna minska maskskadorna markant. På rätt marker, så klarar men jag tror nog att en sådan här maskin klarar det mesta.

Att det inte är någon attackvinkel på banden vid back tror jag knappast är något problem i 99% av fallen

Tal om 15km/h har det aldrig så vitt jag har det aldrig varit tal om. En fördubbling tror jag det har varit tal om som mål eller bästascenario. Dvs från ca 3 km/h till 6 km/h dvs inte någon rallymaskin i skogen.

Tekniskt tror jag denna maskin håller både i drift och resultat. Den springande punkten är ju kostnaden, vad kommer en sådan här maskin kosta i inköp och underhåll.

Eftersom de inte har sagt någonting om hybridteknik vilket var tanken från början, så ser det ut som att de ha slopat det, och bara satsat på bandställen.

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: lör 02 maj 2015, 19:59
av T24X4
Nu påbörjas utvärderingen av det nya konceptet och det ska avslutas under januari 2016. Maskinen beräknas vara klar för tester i augusti 2015. Under sex månader kommer forskarna att studera helkroppsvibrationer, markpåverkan och hur maskinen fungerar i olika typer av terräng.


Ska bli intressant och se den i verkligheten. Undrar om dom tänker sig helgummiband eller stållänk med pads som gör att man kan byta ut dom när dom är för slitna.

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: tor 11 feb 2016, 21:32
av ulfgustav
Idag så passerade en trailer med en Komatsu maskin med helband a`la de bilder som förekommit, var ca 100m avstånd så några detaljer hann jag inte se, var på väg västerut sannolikt för test i snörika trakter i Södra Lappland
Vi får väl avvakta och se vad som blir av detta projekt.
Jag återkommer om jag får fram något mera

Re: Komatsu skotare får militärband

Postat: tor 11 feb 2016, 22:33
av Torbjörn Johnsen
Spännande! Skulle vara kul att se den på snö.
Jag lyssnade på en presentation om bandskotar-projektet i slutet av januari. De bandställ som nu har använts på konceptskotaren klarar tydligen bara en maxvikt på 15 ton. Det innebär att de tester som hittills gjorts har fått göras med endast en liten skvätt virke på lasset. Men så här långt är de nöjda och man visade vilken stor skillnad det var mellan bandmaskinens och en motsvarande lastad skotares markpåverkan. Bandskotaren kunde köra med litet spårdjup där det absolut inte gick att ta sig fram med en konventionell maskin. En stor skillnad enligt projektgruppen är också att det går att dubbla körhastigheten utan att det blir sämre komfort för förare eller virkeslass. Något som ju bör ge stor effekt vid längre köravstånd.

De pratade även om att snötesterna återstår och det är väl dit dom var på väg när du såg maskinen. Nästa steg är att skala upp bandställen att klara en fullastad maskin. BAE som tillverkar bandvagnarna har tydligen en större version men den måste konstrueras om till att passa en skotare. Bl a göras bredare. Tyvärr verkade det inte finnas pengar för detta utvecklingssteg ännu och det är ju synd om det ska ta stopp p g a finansieringsproblem.

Här är en (dålig) bild från presentationen:
1455222721_img_8906.jpg