Skippa banden, kör med BigFoot
Postat: fre 10 apr 2015, 21:35
Är det dags att skotarna skippar hjulband och går över till BigFoot däck?
Universitetet i Freiburg, Tyskland har gjort tester med en 11-tons skotare på ett fält och testat tre olika uppsättningar: Standard 710 däck utan band, Standard 710 däck med EcoTrack band och ett "BigFoot" däck, 940 mm brett (jmf med 710 mm däckbredd ovan med 710).
Minst körskadedjup blev det med just BigFoot däcket i testerna som genomfördes. Störst skada gjorde standard 710 däck utan band och 710 däck med Eco-Track hamnade i mitten.
De tar upp att vikten på banden kan påverka körskadedjupet när band används, Eco-Track banden väger 800kg/st och ökar alltså vikten på skotaren med 3,2 ton och studien tar också upp att tidigare Tyska studie visat på en ökad bränsleförbrukning på 20% när band används.
Samtidigt tar de också upp band ökar dragkraften och att de ger bättre grepp i dålig terräng.
Skotaren som användes i testen (HSM208F) var byggd för att inte bli något bredare trots sk BigFoot däck, slår dessa igenom krävs ändringar för dagens skotare som rullar i Norden (troligtvis finns inte så många HSM208F i Sverige).
Bifogat är en PDF:en som informationen tagits ifrån. Bilderna nedan är också från PDF:en.
Se bildkommentarerna för förklaring.
Så, vad tror ni om detta?
Är det en framtid med BigFoot däck? Och isåfall, hur kommer det se ut i Sverige, kommer banden också bli bredare och sitta på även dessa breda däck?
Eller?
Diskutera gärna vidare detta, och är någon bra på tyska så är det bara att rätta ev fel från mig och även gärna lägga till information på Svenska.
Universitetet i Freiburg, Tyskland har gjort tester med en 11-tons skotare på ett fält och testat tre olika uppsättningar: Standard 710 däck utan band, Standard 710 däck med EcoTrack band och ett "BigFoot" däck, 940 mm brett (jmf med 710 mm däckbredd ovan med 710).
Minst körskadedjup blev det med just BigFoot däcket i testerna som genomfördes. Störst skada gjorde standard 710 däck utan band och 710 däck med Eco-Track hamnade i mitten.
De tar upp att vikten på banden kan påverka körskadedjupet när band används, Eco-Track banden väger 800kg/st och ökar alltså vikten på skotaren med 3,2 ton och studien tar också upp att tidigare Tyska studie visat på en ökad bränsleförbrukning på 20% när band används.
Samtidigt tar de också upp band ökar dragkraften och att de ger bättre grepp i dålig terräng.
Skotaren som användes i testen (HSM208F) var byggd för att inte bli något bredare trots sk BigFoot däck, slår dessa igenom krävs ändringar för dagens skotare som rullar i Norden (troligtvis finns inte så många HSM208F i Sverige).
Bifogat är en PDF:en som informationen tagits ifrån. Bilderna nedan är också från PDF:en.
Se bildkommentarerna för förklaring.
Så, vad tror ni om detta?
Är det en framtid med BigFoot däck? Och isåfall, hur kommer det se ut i Sverige, kommer banden också bli bredare och sitta på även dessa breda däck?
Eller?
Diskutera gärna vidare detta, och är någon bra på tyska så är det bara att rätta ev fel från mig och även gärna lägga till information på Svenska.