Skotare

Rotator, Cranab problem (snurrar med last)

6 inlägg 4229 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotator, Cranab problem (snurrar med last)

Flu  
#322103 Hej.
Har problem med en Cranab rotator. Med tom grip stannar den direkt, men så fort man har nåt i gripen så får man "mota" med andra hållet för att den skall stanna där man vill. Är det rotatorn som är sliten eller kan det vara ventilen i manöverbordet som inte stänger direkt?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rotator

Fredrik Reuter  
#322104 Hej,
Du bör ju ha ett slutet system när rotatorn är opåverkad.
Kan du pröva att plugga rotatorslangarna och testa och se vad som händer då?
Lite konstigt att det blir först när du har något i gripen.
Är det lite skit ex i sliden så beter den sig ju så, men hela tiden då det läcker över.
Det som kan fungera då är att låsa gripen i ex kärran och köra fulla utslag med rotatorn för få "ny" olja i systemet.

Avatar Fallback

Re: Rotator

Flu  
#322184 Hej Fredrik.

Med risk för att verka dum så är jag inte säker på hur du menar med att plugga slangarna. Skall jag lossa dem och sen plugga dem eller?
Vad är det egentligen som bromsar rörelsen när man släpper spaken?
Är det en sån tröghet i själva rotarorn så att den stoppar så fort trycket försvinner. Har själv aldrig haft isär någon men vad man kan se på bilder så verkar det ju bara vara de fjäderbelastade "vingarna" i själva huset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotator

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322203 Kan vara problem med tätningarna inne i rotatorn, trycket till gripkolven går igenom rotatorn och kanske läcker när det är belastning på gripen.

Användarvisningsbild

Re: Rotator

Fredrik Reuter  
#322218 Hej,
Ja, precis som MadCoke skriver så skulle du kunna testa detta genom att plugga utgångarna i blocket som går till rotatorn. Testa sedan att köra och se om det kommer olja ur rotatorslangarna, då har du läck över från gripkanalerna.

Avatar Fallback

Re: Rotator

Flu  
#322220 Ok. Då tror jag jag förstår hur ni menar. Kommer att testa detta när tid finnes.
Tack för era tips. Återkommer om det uppstår fler frågor.
Mvh/Flu

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).