Skotare

Liten skotare, Ösa 250, Minibrunett etc

3 inlägg 6842 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Liten skotare, Ösa 250, Minibrunett etc

Silversurfarn  
#21369 Tjena kamrater,

Jag har en skogsbruksfastighet och har drabbats av de j-la stormarna Pär, Gudrun och den som kom häromdagen. Jag har tröttnat på mitt ekipage, BM boxer + vagn med driv. Går i tankarna att köpa en mindre skotare som tar sig fram överallt för att få ut vindfällorna och som man även kan ha i gallringar. Jag vill ha en liten smidig maskin som inte är alltför tung och klumpig och heller inte för bred.

Alternativet är en ny traktor med vagn men det blir ju minst samma pris som en skotare dessutom har jag inte någon annan användning av traktorn än att köra i skogen.

Vore tacksam om någon av er kunde komma med förslag på någon bra smidig hållbar maskin.

/Thomas



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#21388 Hej och välkommen!
Det finns ganska mycket skrivet om detta på forumet, testa att göra en sökning i väntan på annat svar.
Tyvärr så är forumet lite segt för tillfället, det beror på ett problem hos webbhotellet som håller på att åtgärdas.

Ett av spörsmålen när det gäller skotare till självverksamma verkar annars vara hur spridda skiftena är, mycket hjulning = robsondrift eller liknande, om ej konv converter/hydrostat typ minibruunett.

Avatar Fallback
stefan andersson  
#21593 Ja att köpa nytt skogsekipage är inte det lättaste...
Har de bekymmren själv just nu :(
Mitt val står just nu mellan en driven moheda eller en driven 11ton K.T.S
en 10ton vreten utan drift eller en rottne blondin med robson driften sen finns ju minibrunneten och ösa 250 men då gäller det att hitta ett fint ex av dessa två...
En driven kts huggarvagn kostar ca 190000 plus traktor 80000-200000
En blondin ligger mellan 100 till 170000 kr så en fin blondin vore ett hett tips från min sida, oftast så finns det ju vinsch på dessa åxo o det är ju en fördel i rotvälltorna...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).