Skotare

JD 1210E 10W

5 inlägg 6176 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

JD 1210E 10W

jelu777  
#254881 En tiohjulig 1210E på youtube. 10W lösning som Ponsses ser det ut. Blötare vintrar kräver nu 10W även från John Deere.





   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: JD 1210E 10W

Fredrik Reuter  
#255118 Ja, där ser man.
Den verkar mycket likt Ponsses lösning för att göra skotaren tiohjulig.

Men frågan är om det funkar? Någon som vet?

Undrar också om inte höjning av lastindex är nog så viktigt för att minska körskador.

Här är en tråd om Ponsses tiohjuliga skotare: viewtopic.php?f=11&t=16351

Användarvisningsbild

Re: JD 1210E 10W

Fredrik Reuter  
#279662 Hej,
Här kommer en video till på 10 hjulig JD 1210E.


Avatar Fallback

Re: JD 1210E 10W

Steen  
#279838 Jag har svårt och tro på detta system, axeln sitter bakom lasset och den körs i flytläge
detta borde väl innebära att det avlastar boggien väldigt lite.
Visst blir det mer bandyta men också några ton tyngre.

Avatar Fallback

Re: JD 1210E 10W

Windsor  
#280276 Enligt mig är det större dimensioner på däck som gäller, kan inte tänka mig att dessa 10 hjulade kommer göra någon succe. Titta bara på dagens traktorer, inte är där några monsterbyggen med 10 hjul i vårt land. Bönderna kör med dubbelmontage för att öka kontaktytan som dämpar marktrycket på varje enskild punkt. Men i skogen medför det ju också bredare maskiner och då krävs ju även bredare stickvägar. Annars blir vi nog tvingade att sänka lastkapaciteten på skotarna för att få dem att gå ovan marken. Skogsägarna börjar ställa mer krav på körskador har jag märkt, och skulle man då köra sönder marken så är ju ens bästa dagar passerade hos den skogsägaren som ställer dessa krav.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).