Hahaha cola bilder i tråden, och alla förare står och ser ut som fågelholkar när det hände....
Stabilitet på en maskin är mera än att bara had tyngd på vagnen när kranen är utsvängd
Här en tråd jag startade för ca 15 månader sedan... om pendelaxel, vridmidja och pendelarmar
Sen hade Torbjörn en tråd om olika typer av midjor där jag kommenterade detta....
Om man ska vara krass så är det den tillverkare som sätter vrid-styrled på sina skotare/basmaskiner som kommer att tippa vagnen mest ofta. Vad gäller skillnaden mellan ÖSA/FMG/Timberjack/JD på ena sidan och Valmet/Komatsu på andra sidan så har vrid-styrled kommit att dominera de gröna maskinerna sedan det dök upp första gången på ÖSA250 och följdes upp på ÖSA/FMG280 Master.
I filmen som Torbjörn presenterade i tråden framhöll Komatsu att de "uppfunnit" en midja (med styr-vridled) som ger stabilare maskiner men i själva verket har skotare haft denna lösning från 1960-talet, BM Volvo SM 668/868, Kockums 850, ÖSA260 etc etc
Bra och smart marknadsföring av Komatsu men varför tog detmer än 50 år innan man började beakta skillnaden hos konstruktörerna ner det fanns beskrivet i boken Terrängmaskinen redan i början av 1970-talet.
När ÖSA250 kom ut med vridstyrled runt 1982 så blev det konstruktörerna som såg ut som fågelholkar när maskinerna började rapportera tippning i parti och minut. Midjelås blev snabbt ett obligatoriskt tillval.
Varför vrid-styrled var bättre på denna ÖSA250 var att man ville ge maskinen bättre spårning i gallring genom att styrleden kom närmare mitten mellan fram och bakaxel....
Nu skall det sägas att den gamla styr-vridleden gjorde i stället hyttdelen ostabil speciellt vid sväng åt ena sidan (beroende på kardanens rotationsriktning) och körning med baktungt lass uppför. Ibland räckte det med en stubbe på plan mark....
Det har blivit många fågelholkar genom åren...