Sida 3 av 3

Postat: mån 09 jun 2008, 22:44
av Lill Junior
AMATÖR!!!!!

Postat: mån 09 jun 2008, 23:16
av Stante
Ska man göra det ska det göras med stil. bild från traktorfrossa

Postat: mån 09 jun 2008, 23:25
av Mangan
Inte visste jag att även skördare måste kölhalas. Nåväl, lätt att kontrollera undersidan.

Postat: mån 09 jun 2008, 23:41
av Engstrand
Dedär maskinerna blir lite roliga om man låser pendelarmarna. Tror den knappen var intryckt av misstag när detdär hände. Annars får du nog leta efter en stadigare 4 hjulig skördare.

Postat: tis 10 jun 2008, 00:14
av totte
En dumperförare jag kände berättade att han välte vagnen en gång och mens han väntade på assistans så "passade jag på att smörja, det visste ju väl till att komma åt." Sen hade han vält ett par år senare och en av gubbarna kände igen honom från förra gången så han kom fram och sa: "Jaså, det är dags att smörja nu igen".

Re:

Postat: tis 20 jan 2015, 14:41
av Fredrik Reuter
Lill Junior skrev:AMATÖR!!!!!


Frågan är, kom han ut ur maskinen?
Går inte dörrarna på Cat/Eco Log framåt?

Får hoppas det fanns nödutrymningsväg annars! :shock:

Re: Stabilitetsstatestik!

Postat: tis 20 jan 2015, 21:02
av skogsjan695xl
Bakrutan är nödöppning.

Re: Stabilitetsstatestik!

Postat: lör 29 jul 2017, 12:30
av Vedmaskin
En tråd som förtjänar ett litet lyft. :smile:

Re: Stabilitetsstatestik!

Postat: tor 07 maj 2020, 10:18
av Fredrik Reuter
Och ett lyft till!

Re: Stabilitetsstatestik!

Postat: tor 07 maj 2020, 16:51
av Piraboin
jag har haft en logset 504f på 3 boggilådor utan last då jag gjorden en 180g sväng i full fart under tiden i yrkesskolan då vi hade lite att göra så fick jag köra sönder jordtorvorna från vägbjörnen på ett par km
man blev lite nervös om den skulle välta då men den räta upp sig

Re: Stabilitetsstatestik!

Postat: tor 07 maj 2020, 17:56
av AKKAMAAN
Hahaha cola bilder i tråden, och alla förare står och ser ut som fågelholkar när det hände....
Stabilitet på en maskin är mera än att bara had tyngd på vagnen när kranen är utsvängd

Här en tråd jag startade för ca 15 månader sedan... om pendelaxel, vridmidja och pendelarmar

Sen hade Torbjörn en tråd om olika typer av midjor där jag kommenterade detta....

Om man ska vara krass så är det den tillverkare som sätter vrid-styrled på sina skotare/basmaskiner som kommer att tippa vagnen mest ofta. Vad gäller skillnaden mellan ÖSA/FMG/Timberjack/JD på ena sidan och Valmet/Komatsu på andra sidan så har vrid-styrled kommit att dominera de gröna maskinerna sedan det dök upp första gången på ÖSA250 och följdes upp på ÖSA/FMG280 Master.

I filmen som Torbjörn presenterade i tråden framhöll Komatsu att de "uppfunnit" en midja (med styr-vridled) som ger stabilare maskiner men i själva verket har skotare haft denna lösning från 1960-talet, BM Volvo SM 668/868, Kockums 850, ÖSA260 etc etc
Bra och smart marknadsföring av Komatsu men varför tog detmer än 50 år innan man började beakta skillnaden hos konstruktörerna ner det fanns beskrivet i boken Terrängmaskinen redan i början av 1970-talet.
När ÖSA250 kom ut med vridstyrled runt 1982 så blev det konstruktörerna som såg ut som fågelholkar när maskinerna började rapportera tippning i parti och minut. Midjelås blev snabbt ett obligatoriskt tillval.
Varför vrid-styrled var bättre på denna ÖSA250 var att man ville ge maskinen bättre spårning i gallring genom att styrleden kom närmare mitten mellan fram och bakaxel....
Nu skall det sägas att den gamla styr-vridleden gjorde i stället hyttdelen ostabil speciellt vid sväng åt ena sidan (beroende på kardanens rotationsriktning) och körning med baktungt lass uppför. Ibland räckte det med en stubbe på plan mark....
Det har blivit många fågelholkar genom åren...