Sida 2 av 3

Postat: sön 22 jan 2006, 16:34
av Ferguson
Gremon är nästan samma maskin som blondinen, traktordelen är mekaniskt lika men hytt och vagn är ju olika.
Tror även vagnmekaniken är lika.

Har tänkt efter lite och tror nog att Blondinen blir för stor..skulle varit en "riktig" maskin runt 2 meter istället.

Postat: sön 22 jan 2006, 17:26
av Skogshuggarn
Ola skrev:http://www.blocket.se/vi/7130779.htm?ca=6_s

Är ju en rulldriven maskin. Om den är något att ha eller hur stor den är har jag ingen aning om :) Men den hade ju inte många timmar på mätaren iaf och kanske är värd att kolla in om man bor i närheten.


26 år gammal, 6000/h (snitt på drygt 200 h/år) och bytes mot ÖSA 260.


:?:

Postat: sön 05 feb 2006, 18:53
av Krille
Knäckt en rottneblondin?

Har fått rulla in med en rottneblondin till verkstaden. Hytten/framdelen fick en konstig lutning, nosen pekade lite ner mot backen vilket inte kan vara riktigt rätt. Visade sig att det var en rätt rejäl spricka i traktorn, inte i midjan som jag trodde var svagare utan mellan hjulen innaför bukplåten. På verkstaden har de plockat ut golvet, hjulen är väck och de håller på och tar bort material. Krävs väl att de riktar upp maskinen för att inte drivlinan ska gå åt skogen. Har väl blivit lite tunga last nu efter stormen. minst 4000m3 senaste året.

Någon som har råkat ut för något liknande?

Postat: sön 05 feb 2006, 21:28
av Ferguson
För att knäcka en maskin som du beskriver kan nog inte vara allt för vanligt!! Men det var väl inte själva traktorkroppen som gav vika?
Midjan sitter väl fast i samma ram som hytten och på något vis under traktorn eller??

Hoppas ni får ordning på det hela :)

Postat: sön 05 feb 2006, 23:01
av Krille
Sprickan var iaf en bra bit framför midjan, framför gångjärnet till bukplåten. Hela traktordelen pekade neråt lite konstigt, han såg lite ledsen ut. Sitter några stora plattor under hytten. De hade visst haft någon mer maskin inne någon gång och svetsat så det har ju hänt. Löser sig nog, frågan är väl bara vad det kostar men det kan inte bli så blodigt. Bytte axlar för några år sen.. det var inte billigt...

Så där har man en annan fördel med en rulldriven maskin... går inte att lasta så tungt i skogen när det är besvärlig terräng.. det var den med fulldrift som tittade ner...

Postat: mån 06 feb 2006, 16:29
av Ferguson
Ok jag trodde det var den rulldrivna..blir väl lätt att den fulldrivna får lasta rätt mycket mer än den rulldrivna som sagt tack vare bättre drift.
Men det är väl likadan midja på båda, eller är den kraftigare på den fulldrivna?
Vilka axlar bytte ni?

Postat: tis 07 feb 2006, 11:21
av Krille
Det är den fulldrivna. Går att lasta betydligt mer i besvärlig terräng.

Beträffande midja är jag osäker om det skiljer eller inte på samma årsmodell. Tror inte det men eftersom det är en 85:a har den rapidmidjan på den så den är kraftigare än på 81:an. Är också placerad så att den spårar, d v s flyttad lite längre bakåt.

Vi har bytt drivaxlarna på traktor, de stora hjulen, satte dit alltihop från en snok. I fälgen syntes det att de gamla axlarna hade börjat vrida sig och det ska visst vara ett tecken på att de har sett sina bästa dagar men jag vet inte. De står fina och blanka i verkstaden men det kan inte vara roligt att byta ute i skogen.

Maskinen ska visst bli klar idag så får väl se om det blir under 20'....

Postat: tis 07 feb 2006, 19:09
av Ferguson
Usch..aldrig kul när notan kommer!!!
Vilka krafter som axlarna måste stå ut med om dom börjar ge vika, men det är klart om maskinen gått mycket så uppstår ju utmattning :(

Postat: tis 07 feb 2006, 21:13
av Krille
Syntes inget, blir kanske utmattade med tiden men de kanske byttes i onödan vem vet. Alltid tråkigt med reparationer men ska man behålla och använda maskinen så går det an... Körde in lite pengar under stormen så den är värd lite underhåll. Har inte varit några större grejer senaste åren.. Bytt elskåpet och kupefläkten, gjort iordning generatorerna, det plockar på lite men är det gjort behöver man inte bry sig....

Postat: tis 07 feb 2006, 21:58
av Ferguson
Visst är det så..inget kul om maskinen skulle stå ute i skogen med haveri!
Förebyggande är det bästa om man vill ha grejjer som funkar!

Postat: ons 08 feb 2006, 11:35
av Krille
Precis. lite svårt att veta vad man ska förebygga, borde väl isåfall byta ganska mycket grejer. Senast förbättringen var en krok till bärgningsvinschen, bara för det så kör man väl inte ner sig.

Postat: tis 14 feb 2006, 10:41
av Krille
Har fått räkningen från verkstaden nu på svetsningen samt lite service. 18' kostade svetsningen. Passade på att byta filter och oljoer, till konverter, hydrauliken, axeln och lite tätningar. Slutade på 26' + moms med service och svetsning. Var väl nödvändigt men inte så kul men bara det går ett tag så får man väl vara nöjd.

Köpte förresten två beg däck till kärran för 3', hade sett sina bästa dagar men som reservhjul duger det. Är det nån som sitter på hjul 600x26,5? Eller de stora hjulen 600x34?

Postat: mån 10 mar 2008, 21:42
av skogsmannen
http://www.blocket.se/vi/15144511.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/15142098.htm?ca=5_s

Hej!
Är mitt första inlägg här på forumet.
Har funderingar på att köpa en rottne blondin.
Dom verkar då vara eftertraktad hos själv verksama skogsägare.
Då prislappen ligger där efter.
Ni som ägt en blondin över längre tid är ni nöjda?
Vad bör man se upp med hos dom?

Postat: tis 11 mar 2008, 08:26
av Ponsse
Volvo Bm 868a då? tycker dom är så coola, :)

Rottne Blondin.

Postat: ons 12 mar 2008, 21:21
av lennart svensson
Hej.
Måste säga att blondinen är alldeles förträfflig att köra om det inte är för svår terräng.Jag har en 72:a med rulldrift som jag är väldigt belåten med .
Enda nackdelen med de gamla 70_talsmaskinerna är väl egentligen
komforten o ljudnivån i de gamla hytterna.Nu bör det väl påpekas att
jag körde en gammalÖsa halvbandare innan jag bytte till blondinen
så för mig var det klart ett stort steg att plötsligt få midjestyrt o en
riktig hytt med värme o dubbelkommando.Maskinen är lättskruvad,
lätt att få fatt på reservdelar både nya o begagnade o ingen
avancerad elektronik o annat mög som kan krångla.
Det jag kan säga är dock att om jag någon gång byter maskin såskall kärran spåra med traktorn.På min blondin genar kärran rätt mycket o detta tycker jag är den största nackdelen.


MVH Lennart Svensson