Skotare

Lönsamhet i gallringsskotare?

38 inlägg 29817 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224510 Det är bara att följa det här forumet så förstår du. Det finns inget som är så kul som gamla maskiner och att köra skotare är en hobby som får kosta!

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

machonisti  
#224561
Skogsola skrev:Det är bara att följa det här forumet så förstår du. Det finns inget som är så kul som gamla maskiner och att köra skotare är en hobby som får kosta!

Men, får den verkligen vara så dyr som loppan lyfter fram?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224562 Den säljaren var kanske väl optimistisk. :grin: Fast i Blockets priser är ofta momsen med.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224563 Är inte just 810D prissatta extra högt p.g.a efterfrågan från sådana som absolut inte vill snurra med hytten?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Flyhuggarn  
#224567 På 810an sitter väl kran på maskindelen. Vore intressant att höra hur det funkar med skakningar å vibrationer i hytten ??? Måste väl kännas lite då mer än när den sitter på vagnen.. Nästa maskin blir då en med hyttupphängning typ Comfortline.. Vill passa på att tala om att de siffror som jag skrev om tidigare gäller i 90% första gallring. Går säkert att få upp kubiken i 2000m3 i månaden i 2-3 gallringar..

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224594 Det går att skota betydligt mer när riktig timmerskog glesas ut än i förstagallring. Men prislistan säger t.ex 60 kr rakt av bara beroende på köravstånd. Skotningspriset borde följa medelstammen likväl som huggningen.
Jag har riktigt dåliga siffror att visa upp om någon är intreserad.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Johan$$on  
#224629
Skogsola skrev:Det går att skota betydligt mer när riktig timmerskog glesas ut än i förstagallring. Men prislistan säger t.ex 60 kr rakt av bara beroende på köravstånd. Skotningspriset borde följa medelstammen likväl som huggningen.
Jag har riktigt dåliga siffror att visa upp om någon är intreserad.

Fast vem har inte en lista som följer medelstammen? Ingen jag vet om iaf.
Visst går det att köra ut mer kubik men iaf för egen del så upplever jag att det generellt går sämre ekonomiskt i grövre gallringar än i de klena.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224631 Listan jag har ger 56 kr vid 100 m väg. 58kr vid 200meter och 63 kr vid 300 meter. I princip samma om det är en timmerställning av grovtall eller förstagallringar med energived som nästan inte finns.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Anton k  
#224651 Jag hoppas du får köra lite slutaverkning ibland också.
Om funderingar finns att skaffa en maskin och börja köra så kolla upp priser innan ni köper maskin, om ni ska köra efter en annan entreprenör så kolla även hur det ser ut efter skördarn. Sorterat, risat, vägar, märkning mm. Mycket av lönsamheten hos en skotarentreprnör kan göras i skördaren. Om dom förarna är duktiga och ser att virket ska ut till vägen. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Skogsmange  
#224668 Har man en liten skotare blir man nog ännu fattigare om man kör slutavverkning...

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Anton k  
#224674 Om han har 56 kronor oavsett medelstam så.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

bodaedet  
#224743
Anton k skrev:Om han har 56 kronor oavsett medelstam så.


Skulle tro att den prisen endast gäller i gallring

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224745 Samme uppdragsgivare betalar från 36 kr i slutavverkning och det känns faktiskt bättre.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

JD 2006  
#224760
Anton k skrev:Jag hoppas du får köra lite slutaverkning ibland också.
Om funderingar finns att skaffa en maskin och börja köra så kolla upp priser innan ni köper maskin, om ni ska köra efter en annan entreprenör så kolla även hur det ser ut efter skördarn. Sorterat, risat, vägar, märkning mm. Mycket av lönsamheten hos en skotarentreprnör kan göras i skördaren. Om dom förarna är duktiga och ser att virket ska ut till vägen. Lycka till


Det är väl nästan det absolut viktigaste just hur det ser ut.

Jag har provat att skota efter olika sorters skördarförare och skillnaden i produktion kan vara närmast skrämmande stor, när det gäller mängden virke ute vid väg.
Det gör BETYDLIGT större skillnad än många tror....skillnaden jag fått ut är en ökad produktion på ca10-15% mer virke i genomsnitt framme vid väg skotat efter en duktig skördarförare. Slå ut det på årsbasis :shock: vips vad det blev kronor där....

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i gallringsskotare?

jonathanA  
#224776 Har haft lite samma funderingar, att köpa en gallringsskotare och kört lite extra med, men jag har blivit avrådd av många! Har en 13tons kobelco som vi tar 700kr/h och det känns rätt hyffsat, har en valmet med driven huggarvagn och den ligger vi oxå mellan 625-700kr/h men det är ju bara på småjobb!

Så ska man ha en skotare på deltid å vela runt i leran med, köra fast å kränga kedjor så får man nog ha 700kr/h om det ska funka! (om man nu inte har det som hobby)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).