Skotare

Mäta effekt på generator

5 inlägg 7636 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mäta effekt på generator

AndreasOls  
#186136 Kan man mäta hur mycket en generator ger med vanlig multimeter eller måste man ha speciellt mätverktyg för detta? Har en Eco Log 564B som ger 24-25 volt i laddning, har för mig att den brukar ge 27 volt när man lägger i arbetsvarvet på 1400 varv.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Mäta effekt på generator

machonisti  
#186139 24 -25 är för lågt, har du andra problem eller bara mätproblem då kan det vara bara mätfel.

Avatar Fallback

Re: Mäta effekt på generator

AndreasOls  
#186141 fästet på generatorn gick sönder så kollegan tog bort generatorn och fästet så vi kunde laga den, den satt vi ihop allt och testkörde, då ladda den bara 24-25 volt, lite rädd att något hänt med den när den monterades bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mäta effekt på generator

machonisti  
#186146 Hänt ??? mycket har hänt väntade och oväntade händelser. Om den laddar kör den i maskinen, sen visar sig "händelserna" efterhand. Eller kör den till testbänk för laddare och dra fram hundringarna.
Laddar den endast 24 kan den inte ladda accumulatorerna innan spänningen är under laddspänningen hos generatorn.

Användarvisningsbild

Re: Mäta effekt på generator

totte  
#186148 Sen är det ju så att om batteriet är fulladdat, så håller regulatorn ner spänningen för att den inte skall ladda. Vräk på alla strömförbrukare och se om den ökar spänningen då. Kolla upp instrumentet också så att det visar rätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).