Skotare

varmgång hydraulik rapid g-98

6 inlägg 4337 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

varmgång hydraulik rapid g-98

kooog  
#180022 Hej. Har en rottne rapid g-98.

Nu när det är varmt ute vill den gärna gå varmt i arbetshydrauliken. Kan bli uppåt 90 grader om man kör en lång dag.

Är det någon som kan ha något tips vad det kan bero på? Hydraulkylaren som sitter bredvid motorns vattenkylare. Är den till hydrostaten? Verkar som det när jag kikar i instruktionsboken iaf.
Men det borde väl sitta en kylare till arbetshydrauliken också?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: varmgång hydraulik rapid g-98

Tosca  
#180032 Börja med att följa slangarna från kylaren du har, lättare att veta vart de tar vägen.
Det låter osannolikt att en så ny skotare saknar hydraulkylare, däremot kan det sitta någon typ av termostat så den håller oljan lagom varm.
Har du hydrostat eller konverter?

Användarvisningsbild

Re: varmgång hydraulik rapid g-98

rocky  
#180075 Vilket håll har du fläktvingarna? Sugande eller tryckande? På våran är det 99% av gångerna tätt i kylararen när tempen börjar stiga.

Användarvisningsbild

Re: varmgång hydraulik rapid g-98

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180077 Min erfarenhet av igensatt kylare är att det krävs ordentlig rengöring, har man för
bråttom med högtryckstvätten så geggar det igen lika fort.

Användarvisningsbild

Re: varmgång hydraulik rapid g-98

rocky  
#180166
Slurfi skrev:Min erfarenhet av igensatt kylare är att det krävs ordentlig rengöring, har man för
bråttom med högtryckstvätten så geggar det igen lika fort.


En bra avfettning och hetvattentvätt brukar vara en bra kombination. :-bd

Användarvisningsbild

Re: varmgång hydraulik rapid g-98

Thunborg  
#180222 Jag har en rottne smw , och den är byggd som du säger , vatten och transmition kyls där framme av fläckten , sen sitter det en värmeväxlare under hudraultanken som kyler hudrauliken .
om kylaren är ren , bör du kolla upp trycken så de inte står för högt , så chocker lyfter .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).