Sida 2 av 3
Postat: lör 17 nov 2007, 23:21
av Bonden/Ramnäs
Skog skrev:Jag känner bara Anders, men du ska nog inte stirra dig så blind på hastigheten (om den nu inte går jäkligt sakta) på kran, det är med skallen du kör fram virke i 8 tim till säkert 70%, att lasta av ett lass rätt fort det kan du lära dig göra rätt snart du fått in kranrörelsena i ryggraden. Anders tror jag de "tappade" på vägen hem från BB
i diket, å sen råkade det stå en "blå" skogmaskin där som han sedan växte upp i.För han kan ju varenda liten j-ävla skruv som finns på de där maskinerna från Rapiden till nya F-18. De jag tycker är mest imponerande med han är när han höll upp med skotarkörning i 2-2,5 år å sen tog han hem SM på Nolia ändå
Då kan man säga att man har maskinkörning i blodet........
Det som det är tänkt jag ska köra är grot. så det är ju inge svåra sortiment direkt
jag har inte pratat så mkt med anders bara hans storebror som vi här i familjen kallar klämsan
Postat: lör 17 nov 2007, 23:40
av Skog
Sant som timberjack 810 c sa
men du får passa dig å drämma gripen på nån skaplig tjej på häst för de kan då dyka upp (fast jäkligt sällan),mellan maskin & vältan(talar av egen erfarenhet), det var då när jag körde när man var i eran ålder de mesta man fick se av de andra könet när man var i skogen
Postat: lör 17 nov 2007, 23:44
av Bonden/Ramnäs
Postat: lör 17 nov 2007, 23:57
av Skog
Nä de gick bra men man blev lite "halvrädd"
Det mest roliga jag har varit med om var när jag stod på en smal väg alldeles intill E4:an i Tierp å lasta vid midnatt. Rätt vad de var så kom det en 3-4 bilar med nr lappar med ca 1 min mellanrum som körde om mig med hjulen nere i diket å blinka som f-n. Det tog ju några sekunder att fatta att jag stod på en sträcka som de körde nått midnattsrally på.
Jag såg hur de satt å svor i bilarna när de trängde sig förbi maskinen,då var man nog populär
Postat: sön 18 nov 2007, 00:01
av Bonden/Ramnäs
Skog skrev:Nä de gick bra men man blev lite "halvrädd"
Det mest roliga jag har varit med om var när jag stod på en smal väg alldeles intill E4:an i Tierp å lasta vid midnatt. Rätt vad de var så kom det en 3-4 bilar med nr lappar med ca 1 min mellanrum som körde om mig med hjulen nere i diket å blinka som f-n. Det tog ju några sekunder att fatta att jag stod på en sträcka som de körde nått midnattsrally på.
Jag såg hur de satt å svor i bilarna när de trängde sig förbi maskinen,då var man nog populär
hehehe fint
att du inte hade blivit informerad om det innan?!
Postat: mån 19 nov 2007, 21:57
av Bonden/Ramnäs
kanske skulle gå tillbaka lite till ämnet igen
men hur är det måste man ha förarbevis eller ngt annat slags kort för att få framföra dom i terräng?
Postat: mån 19 nov 2007, 22:07
av Ponsse dual
Bonden/Ramnäs skrev:kanske skulle gå tillbaka lite till ämnet igen men hur är det måste man ha förarbevis eller ngt annat slags kort för att få framföra dom i terräng?
Ja enligt våra lärare på östbo skolan måste man ha B-körkort för att få köra skotare och det gäller även i terräng.
Postat: tis 20 nov 2007, 18:30
av Bonden/Ramnäs
Postat: tis 20 nov 2007, 18:48
av pgo_jim
Bonden/Ramnäs skrev:Ponsse dual skrev:Bonden/Ramnäs skrev:kanske skulle gå tillbaka lite till ämnet igen men hur är det måste man ha förarbevis eller ngt annat slags kort för att få framföra dom i terräng?
Ja enligt våra lärare på östbo skolan måste man ha B-körkort för att få köra skotare och det gäller även i terräng.
aj då men hur är det för er som går i skolan då? hur gäller försäkrigar och sånt tjafs då?
Varför måste man ha Bilkörkort för att köra en skotare i skogen?
Menar den har ingen likhet alls med en bil?
Däremot kunde jag tänka mig om arbetsgivarna "krävde" grönt kort eller så men?
Postat: tis 20 nov 2007, 18:54
av Bonden/Ramnäs
Postat: tis 20 nov 2007, 20:45
av Ponsse dual
Postat: tis 20 nov 2007, 21:40
av Bonden/Ramnäs
ok
men om den man arbetar för tillåter att man typ kör på hans körkort funkar det?
Postat: tis 20 nov 2007, 21:54
av Ponsse dual
Ja tror inte det men isånnafall ska det vara i utbildningssyfte o då får ingen lön förekomma. Men jag har aldrig varit med om att det har varit några problem med det.. Ja e 16 o har kört skotare i snart ett år på kvällar o helger o hela sommaren. Och ja har fått flytta maskinen både kortare o längre sträckor. Men det är ju inte lagligt för jag har ju inget adr-kort än.
Postat: tis 20 nov 2007, 21:58
av Bonden/Ramnäs
Ponsse dual skrev:Ja tror inte det men isånnafall ska det vara i utbildningssyfte o då får ingen lön förekomma. Men jag har aldrig varit med om att det har varit några problem med det.. Ja e 16 o har kört skotare i snart ett år på kvällar o helger o hela sommaren. Och ja har fått flytta maskinen både kortare o längre sträckor. Men det är ju inte lagligt för jag har ju inget adr-kort än.
ok men behöver du adr bara för att flytta maskin eller har du koja eller något liknande med dej?
men vad händer om du t.e.x skulle köra på någon person? blir det du som får stå för hela kalaset eller finns det någon försäkring som täcker även fast du inte har dom kravf som behövs?
Postat: tis 20 nov 2007, 22:06
av Ponsse dual
Då hade jag tankvagn med mig där jag också hade min a-traktor på.
Risken är nog rätt stor att det blir jag som skulle åka på det. Men nu e ju inte risken så stor att man kör på nån när man flyttar maskinen den är ju större när man står och lastar. Men jag har inte varit utför nått sånt än. Men endel markägare brukar vara rätt nyfikna och komma ut o kolla till det lite ibland.
En markägare vi körde åt i sommras var ute varje dag i nästan två veckor och kollade så att vi inte körde sönder hans vägar fast han va trevlig och pratglad o de e ju lite roligt att få besök det händer ju inte varje arbetspass precis.