Sida 2 av 2

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 10:43
av Engstrand
Hur snabbt ska de glappa upp då?
Vår 1910a har gått närmare 5000,o den är då inge glapp..Däremot har vi haft problem att bultarna som håller bromsoket går av.
Att man inte skall köra med kranföljningen för att skona slangar låter lite konstigt. Är ju samma på skördaren och vi har då inte bytt nån slang på 9000 h...

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 18:39
av blixxxt
Engstrand skrev:Hur snabbt ska de glappa upp då?
Vår 1910a har gått närmare 5000,o den är då inge glapp..Däremot har vi haft problem att bultarna som håller bromsoket går av.
Att man inte skall köra med kranföljningen för att skona slangar låter lite konstigt. Är ju samma på skördaren och vi har då inte bytt nån slang på 9000 h...


Hans skotare var ca ett år och någonstans runt 2000 timmar när han bytte. Det var för övrigt inte han själv som märkte glappet utan en instruktör som var ute och det var heller inte mycket, men nu kunde han ju ta det på garantin istället för att känna glappet själv när det hade blivit större och kanske få stå för det dessutom.
Vad jag förstått är det mest skotarna som har problem med AC-slangarna eftersom dom roterar längre med hytten.

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 19:10
av blixxxt
Och förresten satte dom dit ett kraftigare lager. Han sa att nu var det samma som på dom större skotarna. (Visste inte ens att det var olika, samma hytt ju?)
Kanske sitter kraftigare på era stora maskiner från början?
Han har en 1110.

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 21:05
av ÖSA4ever
JD 2006 skrev:
ÖSA4ever skrev:Ja man kanske ska sluta öppna och stänga gripen också för då håller nog slangarna bättre :wink:


Ja och du vet utskjutet håller ju jäkligt bra på vissa maskiner också.....Då man aldrig använder det....jaja nog med det men det ligger faktiskt väldigt mycket i detta hur trogen en del är "sitt" märke än hur värdelöst det kan vara.


Tyckte bara lite synd om dom som inte vågar använda snurrhytten för att dom är rädda för att få byta slang.Är ju annars en bra funktion som gör skotarjobbet lite lättare och roligare.Allt som rör sig har en viss livslängd har jag fått erfara efter ett antal år i OLIKA skogsmaskiner.

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 21:29
av Skogshuggarninorr35
Ett tips på snurrhytterna om ingen har nämnt det på annat ställe är att släppa lös slangskyddet upp till hytten så slangarna har lättare att röra sig.

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 21:33
av T Landström
En tanke och fundering från en novis i just detta ämnet...
Hur svårt kan det vara...jag menar det funkar ju med "snurrhytt" på grävmaskiner...kanske inte är samma typ av snurr...? ;)

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 21:47
av Skogshuggarninorr35
Nä på en grävare leds el och hydraulik genom en svivel och då finns det inte mycket som kan gå sönder.
På skogsmaskinerna går flera kablar och hydraulslangar upp genom ett hål, och då kan mycket gå fel

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 21:54
av T Landström
Okey...tänkte mer på problemen med glappen...

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 22:03
av Tosca
blixxxt skrev:Och förresten satte dom dit ett kraftigare lager. Han sa att nu var det samma som på dom större skotarna. (Visste inte ens att det var olika, samma hytt ju?)
Kanske sitter kraftigare på era stora maskiner från början?
Han har en 1110.

Föraren borde ju inte vara lättare bara för att det är en gallringsmaskin?
Verkar ju ologiskt med olika storlek på lagret.

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 22:15
av jonper
Skogshuggarninorr35 skrev:Nä på en grävare leds el och hydraulik genom en svivel och då finns det inte mycket som kan gå sönder.
På skogsmaskinerna går flera kablar och hydraulslangar upp genom ett hål, och då kan mycket gå fel


verkar ju hel idiotiskt att bara brotta igenom slangar och kablar genom ett hål. det säger ju sig själv att till slut blir det problem. är det ingen av de olika maskinerna som har svivel till sina slangar å kablar?

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 22:49
av blixxxt
Tosca skrev:
blixxxt skrev:Och förresten satte dom dit ett kraftigare lager. Han sa att nu var det samma som på dom större skotarna. (Visste inte ens att det var olika, samma hytt ju?)
Kanske sitter kraftigare på era stora maskiner från början?
Han har en 1110.

Föraren borde ju inte vara lättare bara för att det är en gallringsmaskin?
Verkar ju ologiskt med olika storlek på lagret.

Exakt vad jag sa :lol: Sen kan jag inte svära på att det verkligen är så men så fick jag det förklarat. Är det ett känt problem borde dom väl uppdaterat det på alla nya i dagsläget. Är i vilket fall ett betydligt rejälare lager som sitter på hans skotare nu.

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: ons 20 feb 2013, 23:02
av i skogen
John Deere kommer med fast hytt... någon mer som hårt något om det?
Försäljningen har sjunkit rejält för E skotarna och framförallt utlandsmarknaden o-gillar snurrhytt.

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: tor 21 feb 2013, 20:49
av snubblaren
Skogshuggarninorr35 skrev:Nä på en grävare leds el och hydraulik genom en svivel och då finns det inte mycket som kan gå sönder.
På skogsmaskinerna går flera kablar och hydraulslangar upp genom ett hål, och då kan mycket gå fel


Varför har de ingen svivel på skotarna för dyrt eller?

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: tor 21 feb 2013, 21:30
av skogsjan695xl
i skogen skrev:John Deere kommer med fast hytt... någon mer som hårt något om det?
Försäljningen har sjunkit rejält för E skotarna och framförallt utlandsmarknaden o-gillar snurrhytt.


Har också hört det men bara på 810 och 1010.

Re: Hyttproblem John Deere E-serie

Postat: fre 22 feb 2013, 03:14
av Engstrand
Låter väl inte helt osannolikt med några budgetalternativ med fast hytt. Är ju mycket så med maskiner som går på export. Enklast möjligt. 2 spakar i golvet helst. :)