Stavas skrev:Ok tack då vet jag lite mer. Jag kör i värmland. det var ett bra tips att börja med de mindre sorterna på invägen. Jag får fortsätta träna och nöta bra skoj är det ju i alla fall. När du kör full last på utvägen brukar du vika upp kranen och lägga gripen uppe på lasset eller lägger du lyftarmen på lasset och gripen dinglande bakom???? spelar kanske ingen roll men tänkte lite på tyngdpunkten??? /Stavas
acke skrev:om det är riktigt blött så du tror att du kommer fastna kan du ju kasta några stockar bakom vagnen när du kommer bakande annars brukar man ju inte köra en stickväg så många gånger om det inte på nått sätt blir en basväg då kan du ju lägga en riktig kavelbro...och när du ska upp på vägen ska du absolut lägga i virke i diket de e bara o lägga tills det går bra att köra upp på vägen...ja diffen andvänder man väl nästan bara om man ska upp där det är brant,jag brukar alltid prova att undvika att andvända den,men de känns ju direkt om det går eller inte,prova att sväng med traktorn och det börjar tugga och kör riktigt riktigt sakta...
Admin@skogsforum skrev:Detta ämne är nu delat för att inte mixa ihop Stavas grundfrågor.
Nytt ämne med ang sönderkörda vägar osv finns här:
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1251
MvH Fredrik
Skogshuggarn skrev:Jag tycker att hela tråden handlar om vägar/körskador/körtekning och vad man kan göra för att undvika exvis körskador.
Samarbete med skogsägaren är en del i det hela, och vad kan vi göra för att förbättra oss, resp vad kan de som kör maskinerna göra åt saken?.
Att en tråd dessutom "spårar utanför basvägen", och berör ämnen runtikring den egentliga frågeställningen anser jag som fullständigt normalt.
Motsvarigheten blir ju ungefär som att man inte får prata om sågkedjor i en tråd som generellt sett handlar om hela motorsågen???.
Däremot ska jag respektera administrationens önskemål och "lägga locket på", från min sida.