Skotare

[El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

96 inlägg 49527 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Flammy  
#92482 Jag har hört någon fågel kvittra att om det är lite halvtaskig terräng och uppförskörning så blir det lite som att lasset vrider av sig från vagnen i och med att den är ledad.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

skogsjan695xl  
#92502
Flammy skrev:Jag har hört någon fågel kvittra att om det är lite halvtaskig terräng och uppförskörning så blir det lite som att lasset vrider av sig från vagnen i och med att den är ledad.


Stämmer bra detta du säger, det vrider så det översta på lasset vill åka av, detta förstår jag skulle hända när de började testa detta.
Jag tycker iaf att det säger sig lite självt att det blir så.

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109946 vad händer om du kör ner den där maskinen i ett surhål?
Är alla elmotorer vattentäta osv?

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

LillErik  
#124627 Så länge det inte är saltvatten ska det tydligen fungera. Pratade med en av killarna som jobbar på El-forest och man har tydligen både haft vatten och hydraulolja i axlarna där motorerna sitter, men med bibehållen funktion.
Verkar även som att de jobbar på batterisidan. De har ett "nordic" utförande där de aktivt värmer batterierna för att öka prestandan då det är kallt ute.
Ang bränslebesparingen så mätte man i liter per utskotad kubik. Tydligen verkar maskinen hålla jämn takt med konventionella maskiner i fråga om kubik i timmen. Framaxeln (armarna) är tydligen fjädrade så maskinen går tydligen betydligt mjukare än konventionella maskiner i vissa typer av terräng, dvs ökad skotningshastighet.
Däremot så var man öppna med att lastbäraren har sina brister i brant och stenig terräng. De säger dock att detta avhjälps till del genom att man parkerar kranen i lasset och tynger/trycker fast det. Kranen har för övrigt flytläge både på sväng och huvudbom för att den inte ska ta skada av detta.

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

LillErik  
#124629 När jag ändå är igång och skriver. Läste detta på Nolias hemsida.

"För det första blir de eldrivna maskinerna allt mer framträdande och till Skogsnolia kommer bland annat El-Forest med en helt ny maskin som premiärvisas på mässan och är mer lik en konventionell skotare än de tidigare modellerna.

– Samtidigt håller vi fast vi elhybriddriften, säger Gunnar Bäck, vd på El-Forest AB."

Källa:
http://nolia.eu/index2.php?pid=348

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

erikho  
#127115 Synd att dom inte liknar dom gamla Volvo maskinerna.

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

LillErik  
#132022 De har lagt in lite bilder på sin hemsida.

http://www.el-forest.se/?page_id=31

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132158 Helt klart leder EL-forest utvecklingen, för närvarande.

De lär även slå andra fabrikat i kapacitet utskotat per timme.
Allra helst nu när den fått åtta hjul och konventionell boggi, som dessutom har fjädring.

Dessutom så visade upp en självgående radiostyrda lastbärare, fungerar som släpvagn, fast den körs nog framför skotaren.
Av ordinarie skotarförare.

Iden verkar vara ett lagom steg i utvecklingen.
Lastkapaciteten har fördubblats i och med lastbäraren.
Man kan även tänka sig att föraren skickar ut den på svagare marker, då den är väldigt lätt.
Möjligheten att köra sortrent förbättras ju också med lastbäraren.

Kort och gott, ytterligare ett utvecklingssteg har nog EL-forest åstadkommit med lastbäraren.
Om EL-forest sedan håller den kvalitet på maskin/lastbärare som krävs åter står att se.

Kändisfabrikaten har ju haft 50 år på sig att produktutveckla.
Dom har bara åstadkommit variabel stakbredd, för att höja kapaciteten !

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132159 Intressant om dieselelktriskt kan vara ett steg framåt. Likaså verkar det som en klassisk boggie vinner i längden. En separat "hund" som xöljer matte verkar innoativt!

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Blivande snickare  
#133357 en sån gallrings maskin skulle jag kunna tänka mig när dom fått ordning på alla pinaler...

Avatar Fallback
Holger42  
#133852
SkotarPiloten skrev:
Zixten skrev:
SkotarPiloten skrev:snälla kan dom itne lägga ner den där skiten kommer ju inte finnas nån som vill köra dom där i full produktion


Varför skulle det inte finnas någon som vill köra den i full produktion?


de där må ju va nått av de sämsta skiten som har gjorts var å kollade på en visning dom fick ju fan skruva redan då....

som jag ser det har utvecklingen på skotare gått alldeles
för långsamt och nästan stått still i många år.det går mycket dieseltill att bända runt en åtta hjulig skotare,med band runt om. heja volvo och elforest.

Användarvisningsbild

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Kse  
#150379 Nu ska den visst vara klar för leverans, Elforest B12.
Vem vågar köpa den första?
elforest.jpg

Användarvisningsbild

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Skogshuggarninorr35  
#150380 Och ALS-T har dom som lastutrymme ser jag :-bd

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Herr Krånglin  
#150385 En entrepenör i hoting ska provköra elforest b12 i ett år .
Det är något försök som sca ska göra.

Användarvisningsbild

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Kse  
#150388
Herr Krånglin skrev:En entrepenör i hoting ska provköra elforest b12 i ett år .
Det är något försök som sca ska göra.

Ja det kan nog vara skönt att ha ett skogsbolag i ryggen men ger samtidigt känslan av att det inte riktigt är dax att sätta i produktion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).