Skotare

[El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

96 inlägg 49529 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

nissehult  
#62313
Zixten skrev:
grotförare skrev:jag tycker dom kan skrota den där skotarn. Visst ide´n är bra men varför inte byggt de där med elmotorerna på en vanlig 8 hjulad skotare? å den där hytten förstår jag inte varför dom var tvungen att göra så hög!?

Om ingen vågar tänka utanför ramarna kommer vi aldrig att gå frammåt...
Tänk om...

-Vad ska det vara bra för att bygga en bil, näää häst och vagn är mycket bättre...

-Vad ska vi ha motorsåg till, när yxan funkr så bra?

osv. osv. osv.


Jag såg att det finns en ny film på youtube


Jag frågade varför hytten var så hög
svaret var att man skall kunna ställa sig upp och sträcka på sig ibland. och detta var bara för att föraren skall få en så bra miljö som möjligt. Och vilken smidighet den svänger på 6m radie.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

nissehult  
#62314
grotförare skrev:jag tycker dom kan skrota den där skotarn. Visst ide´n är bra men varför inte byggt de där med elmotorerna på en vanlig 8 hjulad skotare? å den där hytten förstår jag inte varför dom var tvungen att göra så hög!?


svaret jag har fått
Att minska på bränsleförbrukningen så måste maskinen rulla lätt.
om man tar en boggisläpvagn och försöker styra runt den så går det tungt.
tar man en med två hjul så går det lätt.
alltså ingen radering mot marken.
höjden på den runtomsvängande hytten är för att arbetsmiljön skall bli så bra som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

masterchief  
#62315 Den ger begreppet vagnsstyrning en helt ny innebörd.
Slingrar något fruktansvärt smidigt 8)
Skulle vara intressant med ett nummer mindre maskin så den passar in i gallringsskogarna i södra Sverige...

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

nissehult  
#62317
masterchief skrev:Den ger begreppet vagnsstyrning en helt ny innebörd.
Slingrar något fruktansvärt smidigt 8)
Skulle vara intressant med ett nummer mindre maskin så den passar in i gallringsskogarna i södra Sverige...


på mässa sa de att maskinen är byggd i moduler.
så de kan snabbt bygga en mindre eller en strörre.

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

HankTheTank  
#62383
nissehult skrev:jag blir förbannad att man kan säga helt osanningar.

jag var på elmia och så då de körde iväg maskinen.
de larvade iväg ca 1km och sedan körde på en vagn utan att ta bort hjulen.
vid parkering på vagnen så kördes hytten ner med pendelarmarna.
så höjden var det inga problem med



inte vet jag varför man skruvat av hjulen men jag såg då elforest skotaren på trailer utan framhjul i höjd med sundvall tror jag det va och framhjulen låg längst bak på trailern. detta var dagen innan midsommar. så jag har inte kommit med osanningar utan vad jag har sett på E4an....

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62389 Hej!

Pratade lite med El-Forest-folket på Elmia:
Volvo har tydligen inga skogsklassade hytter, annars hade de gärna monterat en Volvo-hytt. Nuvarande hytt kommer från nåt finskt företag.
En sak som var lite synd är att maskinen "bara" gör 25km/h i produktionsversionen. Det var tydligen för komplicerat att typa in den för högre hastighet så den fick begränsas. I teorin skulle den kunna göra upp mot 50km/h, men ingen hade vågat köra så snabbt :cool:
Personligen hade jag gärna sett ett transportläge på 40km/h, det hade varit en ganska stor konkurrensfördel.

Midjan och styrningen av axlarna såg onekligen ut att vara en komplicerad historia. Hoppas att den är ordentligt dimensionerad. Det finns bilder på den under "Skogsbilder"

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

nissehult  
#63875 jag har hittat en ny film på el-forest



eu toppmöte i åre

Användarvisningsbild

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Skogstomte  
#63906 Här är en film jag hittade på tuben. Verkar som om de har lyckats bra med synkroniseringen mellan motorerna, alla hjul slirar ju i princip samtidigt. Hoppas bara att kraften räcker till om ett par hjul tappar fästet vid fullt lass... En sak som jag inte gillar är att kranen sitter på mittre axeln och gripen ställs ned på den bakre, det rycker och sliter i kranen för det verkar inte finnas flytläge på sväng och bomlyft som är brukligt om kranen inte sitter på en stum kärra. Detta syns inte så väl på just denna filmen, men på andra filmer är det tydligt.
En annan sak som jag funderat på, går det att backa några längre sträckor? Midjan sitter ju mellan första och andra axeln, den tredje tvångstyrs omvänt av vinkeln mellan andra axeln och vagnen. Detta följer ju jättebra framåt, men bakåt gäller det nog att vara alert för att det inte ska knyta sig.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RzJkavSz084[/youtube]

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

nissehult  
#63920 Jag har sett den i drift
Framåt så styrs maskinen i midjan och bakåt så vänder de styrsystemet.
Så att det är bakhjulen som styr.
Vad jag såg så gick maskinen lika bra bakåt som framåt.
Enligt spec så var dragkraften väldigt stor.
El-forest förklarade varför kranen sitter på vagnen.
Förklaringen var att de får in mycket mindre ryck till föraren,
Samt att kranen på andra maskiner sitter där den är svagast.

Användarvisningsbild

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Torparn79  
#63924 är inte lastbäraren stel på dom??
såg ju ut som att den var ledad..
lär ju bända och bryta rätt bra i stakarna när man har fullt lass, eller??

sen reagerade jag på att det var mycket stolpar och skit på hytten som tar bort glasyta..

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

nissehult  
#63926 Jag har haft samma fundering med stakarna.
Jag pratade med testförarna om sikt och stakar.
Stakarna verkar inte det vara några problem med då de kör maskinen på i verkliga förhållander.

Sikten är väldigt bra då hytten kan följa med kranen.
Samt att den kan roteras hur många varv som helst.
Den testförare som hade ont i nacken gav hytten väldigt höga betyg.

Användarvisningsbild

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Skogstomte  
#63967 Tack Nissehult för förklaringen. Då förstår jag att det går bra att backa :smile: . Att kranen inte sitter i traktorn är ju sunt, men precis som Torparn 79 är jag konservativ och tror på stel lastbärare. Men jag kan ha fel, det tar ju en hel del plats om axlarna ska kunna röra sig under den stela lastbäraren.

Tycker för övrigt att detta är ett lovvärt försök :-bd , kanske inte blir någon storsäljare i just detta utförande men någon form av el(hybrid)drift istället för hydrostat tror jag kommer bli vanligt på alla skogs och entreprenadmaskiner i framtiden. Jag jobbar en del med eldrifter så jag har sett vad de kan på en industri, fullt vrid från noll och går att få en mycket stum och bra reglering bl.a.

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

nissehult  
#63989 Vagnen är inte stel
Den vrider sig på bakersta axeln.
Alltså om hjulet går ner bak så vrider sig lasset lite.
Då är alla hjul i marken hela tiden.
Liknande en äldre hästsläde.
Vad jag har sett så fungerar det.

Avatar Fallback

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82418 jag har tittat lite på den här och undrar om inte framkomligheten med en 8-hjulig maskin och "halvstel" (två frihetsgrader) midja gör att en sån tar sig fram bättre. Såg någon video där den kör i en liten uppförsbacke och då slirar den den rätt så lätt tycker jag. Sen borde ju tyngdpunkten bli extra hög.
Man slipper boggilådorna men istället skalla man ha styrning på alla hjulen.

En vinst med eldriften är ju bränsleförbrukningen en annan är max-hastighet men borde den inte kunnas göra billigare också?

Användarvisningsbild

Re: [El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

Kse  
#92474 Just bränsleförbrukningen är ju själva grundstenen i konceptet, men är det nån som har hört nått om förbrukningen?
Man säger ju att målet är att spara 30-40% av bränsleförbrukningen men var står den idag?

Läste en artikel i senaste Åkeri & Entreprenad att i dålig eller brant terräng så har lasset tendens att glida bakåt iom att vagnen är ledad, klagade även på att kranen var för svag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).