Skotare

skotnings teknik

11 inlägg 6310 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skotnings teknik

marckuz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11063 Tjena,

Jag undrar om de e nån som har några tips o trix för att öka produktion på skotningen, nån spec teknik lr någe sånt !?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: skotnings teknik

Valmet830.3  
#11074
marckuz skrev:Tjena,

Jag undrar om de e nån som har några tips o trix för att öka produktion på skotningen, nån spec teknik lr någe sånt !?


Nu framgår det inte av frågan vilken erfarenhet du har, detta är ju ganska generella tips till nybörjare.

Börja längst ifrån upplagsplatsen. Se till att få "rent" efter dig så du inte behöver köra runt och städa. Undvik att mixa olika sortiment så du behöver sortera när du lastar av, Inget fel i att lasta flera sortiment men det ska göras på ett lätt överskådligt sätt t.ex. timmer i botten och massa i ovanpå.

Sen är det ju bra om skördarföraren har ett system när han lägger virket så det ligger i en viss ordning särskilt om man har olika kvaliteer med lika längder.
T.ex. massa till vänster/Timmer i mitten/Kubb till höger.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#11076 försök att köra kranen som lite som möjligt,minimera antalet lyft när du lastar,och blanda smart,och fuska så det inte syns...sen finns det väl olika sorters tips,kör du kortvirke kör man säkert på nåt annat slagt sätt,jag kör uppe i norrland så vi har inte nåt 3 meters...

Avatar Fallback
marckuz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11082 jo ja har kört i drygt 2 år..,så alla de här "basic" grejerna har ja koll på... kör både i gallring o slutaverkning.

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11101 det bästa sättet att höja produktionen i en skotare är att var bra vän med sködarföraren mycket fika så lägger man finnare högar istället för att ringa o gnälla hellatiden. det gör ingen nytta.. :roll::wink:

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#11103
Niklas H20 skrev:det bästa sättet att höja produktionen i en skotare är att var bra vän med sködarföraren mycket fika så lägger man finnare högar istället för att ringa o gnälla hellatiden. det gör ingen nytta.. :roll::wink:


Alltid en bra idé.. :wink:

En annan grej är ju att välja uppgifter som passar maskinen, t.ex. inte köra slutavverkning med en för liten skotare..

Avatar Fallback
marckuz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11106 hehe, jo jag får väl prova de där med fikat då.,, för han lägger inte direkt världens bästa högar!

   TS
Avatar Fallback
Realmode  
#11107 Det finns säkert många olika sätt att slipa tekniken på.
Men några saker för att få bra flyt kan vara:
-Försöka rulla hela tiden även när man plockar (lättare på slutav.)
-Lämna smart så man inte ränsar närmast avlägget först och se till att man kan fylla på lasset på hemväg om det fattas några knippen.
-Blanda sorter utan skiljebankar går riktigt bra om man gör det enkelt för sig. Jag tycker inte om att tex. ha timmer i botten och massa uppå. Det som ligger överst ska vara lätt att plocka ut ex. timmer överst med massa i botten, då plockar du lätt ur timmret ur massan medan massan tenderar att "rinna ner" och trilskas om jag har den överst. (i alla fall för mig) Blanda sorter som man klart kan se skillanad på. Ex. barrmassa och okto-stock är ingen hit.
-Korta sortiment ex ocke 3m går att lägga rätt fint om man inte har det så jämt i ändar på lasset men istället med gripen knackar till den eller de stockar som sticker fram. Det bygger på att man ser till att ha ojämnheterna frammåt :) Korta sortiment tjänar man inget på att fuska med vältorna, gör man det så kan de helt enkelt tippa och då har man då absolut inte tjänat någon tid.

Mjaha, det var några synpunkter, men tekniken varierar säkert och det bästa är nog att skaffa sig ett system som man själv trivs bra med.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16179 Va noga när du lastar... Du tjänar massor av tid på å lägga det jämnt mot grinden direkt så när du sen lastar av så är det fulla knippen hela tiden å det går fort. Å du får fina välltor

Avatar Fallback
forest.  
#16534
Henrik K skrev:Va noga när du lastar... Du tjänar massor av tid på å lägga det jämnt mot grinden direkt så när du sen lastar av så är det fulla knippen hela tiden å det går fort. Å du får fina välltor



hur nog är ni när ni lastar virket? när ni tar en grip, rot topp ända??

Avatar Fallback

Haå!

adam_s  
#19640 När jag ska ta flera sortiment på lasset så brukar jag dra ut något sortiment så att det sortimentet ligger jämns med den första stöttan det blir då lättare att se var de olika sortimenten ligger och det blir enklare och det går snabbare att lasta av.

Sen vet jag inte om man ska rulla framåt när man lastar på om man tänker i ekonomisk synvinkel, eftersom det drar mer bränsle då. Men givetvis så går det ju snabbare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).