Skotare

Chockventiler HV03

2 inlägg 3701 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Chockventiler HV03

granqvist  
#122314 Ersatte på veckoslutet Rottne Blondinens ventilpaket HV02 med ett begagnat, mekaniskt Monsun-Tison HV03. Blev lite förundrad när viktornet på RG70 -kranen knappt rörde sig ur fläcken efter bytet. Det ligger bakom ventil nr 6. Testade att byta chockventiler och konstaterade att lyft och sänk -funktionernas chockventiler var omkastade med tanke på hur mitt viktorn är kopplat. Bytte ventilerna sinsemellan och nu funkar viktornet som det ska, fast det känns kanske aningen långsamt, men styrkan verkar vara ok.


Före:
-sänk chockventilen nere i paketet, tryck 30 bar. ingen hylsa,
-lyft chockentilen uppe i paketet, tryck 190 bar, ligger i en hylsa

Efter:
-sänk chockventilen uppe, tryck 30 bar, liggen i en hylsa
- lyft chockventilen nere, tryck 190, ingen hylsa

Är det rätt monterat, alltså att chockventilerna på översidan alltid ligger i en hylsa? Eller är det trycket som bestämmer om ventilen ska sitta inuti en hylsa?

Kan naturligtvis demontera någon till chockventil på undersidan och kolla, men tänkte att kanske någon på forumet känner till hur det ska vara.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Chockventiler HV03

granqvist  
#122410 Ett samtal till parker finland gav svaret. Hylsan är positionsberoende och har inget med chockens tryck att göra. Så då slapp man ytterligare skruvas och oljespill :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).