sön 13 mar 2011, 17:59#122314
Ersatte på veckoslutet Rottne Blondinens ventilpaket HV02 med ett begagnat, mekaniskt Monsun-Tison HV03. Blev lite förundrad när viktornet på RG70 -kranen knappt rörde sig ur fläcken efter bytet. Det ligger bakom ventil nr 6. Testade att byta chockventiler och konstaterade att lyft och sänk -funktionernas chockventiler var omkastade med tanke på hur mitt viktorn är kopplat. Bytte ventilerna sinsemellan och nu funkar viktornet som det ska, fast det känns kanske aningen långsamt, men styrkan verkar vara ok.
Före:
-sänk chockventilen nere i paketet, tryck 30 bar. ingen hylsa,
-lyft chockentilen uppe i paketet, tryck 190 bar, ligger i en hylsa
Efter:
-sänk chockventilen uppe, tryck 30 bar, liggen i en hylsa
- lyft chockventilen nere, tryck 190, ingen hylsa
Är det rätt monterat, alltså att chockventilerna på översidan alltid ligger i en hylsa? Eller är det trycket som bestämmer om ventilen ska sitta inuti en hylsa?
Kan naturligtvis demontera någon till chockventil på undersidan och kolla, men tänkte att kanske någon på forumet känner till hur det ska vara.
Rottne Blondin 750 RD, Valmet CK med Pika 36, Hva 550 XPG, Hva 543 XP, Hva 545 FX, HVA 345 FX