Sida 5 av 7

Re: Stornalle

Postat: fre 09 jan 2009, 19:43
av Slurfi
Shit, jag såg en Stornalle idag i Tärendö mittemot ICA Torget, men inte hann jag fota den.
Den stod på en trailer bakom en jordbrukstraktor och Nallen hade en rastkoja modell Ä på sitt flak.
Jag måste lära mig att fota allt, på en gång.

Re: Stornalle

Postat: fre 09 jan 2009, 19:57
av GremoNiclas
Skulle du skymta Charlotte Kalla måste du plåta henne också. :grin:

Re: Stornalle

Postat: fre 09 jan 2009, 22:20
av Slurfi
GremoNiclas skrev:Skulle du skymta Charlotte Kalla måste du plåta henne också. :grin:

Såklart, och morsan och syrrorna.

Re: Stornalle

Postat: sön 11 jan 2009, 00:49
av Mahg
Brochyrer på Stornalle, liksom på många andra gamla godingar, finns på http://www1.elmia.se/skogselmia/, klicka på Elmia classics i vänsterkolumnen. Själv köpte jag en Nalle mest för att komma över vagnen (Rossö) men traktorn fungerar så den kommer säkert att bli använd som bärgare nån gång. Det följde med en hydraulmotorstyrning att montera på bakaxeln så då kan man fara omkring utan vagnen men den har jag inte monterat än.
Kranspakarna sitter inte i den ordning man är van vid, fanns det olika standarder på den tiden?

Re: Stornalle

Postat: sön 11 jan 2009, 15:31
av Lill Nalle
stegmaster skrev:lill nalle. det hadde varit riktig kul med lite video ochså, er det möjligt?

Ja video är alltid kul! men det har jag ingen! men har funderat på att få någon att filma mig när jag kör med nallen!
därimot har jag lite video när jag förr körde med min gamla boxer o griparevagn!

Vad har du mer kört än stornalle?

Ha en bra dag!!

Re: Stornalle

Postat: mån 12 jan 2009, 20:31
av Sweden-viking
Kul att höra om di gammle..
Själv har jag en gammal BM350-Boxer -63:a som är skogs konverterad av Hultdins med halvband, kran på tak,frontpump, vinch(ur funktion), gasolvärmare mm. Bak har jag en lite modernare 10-tons KMA boggi-vagn.

Skulle vara kul att höra lite om skogsboxrarna från tiden då det begav sig, i dag är de ju relativt billiga, driftsäkra och enkla och robusta att skruva i för en månskensbonde som kör lite på helger, och tycker att det är roligt att få meka med rejäla saker.
Tycker det är kul även om det inte är så ombonat, med lite omväxling från kontoret när man i boxern får känna och tygla det svenska stålets raseri, boxern har bra ork i gjutjärnet samt ett riktigt härligt ljud i pipan... :grin:

Som månskensbonde vill man inte lägga för mycket dollar i maskiner och jämför man med tex en alstor eller vimek så har man kul för mindre pengar som man kan lägga tebax i skogen eller annat. 🧠

ÄR DET NÅGON SOM HAR EN KRAFTUTTAGSAXEL ÖVER SÅ MAILA MIG, MIN SOM DRIVER VINCHEN ÄR AV.

Re: Stornalle

Postat: tis 13 jan 2009, 02:09
av Lill Nalle
Sweden-viking skrev:Kul att höra om di gammle..
Själv har jag en gammal BM350-Boxer -63:a som är skogs konverterad av Hultdins med halvband, kran på tak,frontpump, vinch(ur funktion), gasolvärmare mm. Bak har jag en lite modernare 10-tons KMA boggi-vagn.

Skulle vara kul att höra lite om skogsboxrarna från tiden då det begav sig, i dag är de ju relativt billiga, driftsäkra och enkla och robusta att skruva i för en månskensbonde som kör lite på helger, och tycker att det är roligt att få meka med rejäla saker.
Tycker det är kul även om det inte är så ombonat, med lite omväxling från kontoret när man i boxern får känna och tygla det svenska stålets raseri, boxern har bra ork i gjutjärnet samt ett riktigt härligt ljud i pipan... :grin:

Som månskensbonde vill man inte lägga för mycket dollar i maskiner och jämför man med tex en alstor eller vimek så har man kul för mindre pengar som man kan lägga tebax i skogen eller annat. 🧠

ÄR DET NÅGON SOM HAR EN KRAFTUTTAGSAXEL ÖVER SÅ MAILA MIG, MIN SOM DRIVER VINCHEN ÄR AV.
Var har axeln gått av? det går väl att laga?? byta kryss är ju lätt o fixa! det går annars att ta från en gammal volvo personbil, det är rätt snarlikt.
Jasså du har en gammal trotjänare! jag har har haft flera boxrar men har bara en kvarnu, den hade jag en vimek på för fleraårsen, men nu går den i jordbruket, den var renoverad i motorn när jag köpte den, sen har jag bytt framaxel,hydraul,pump ja det mesta är bytt och den går som en klocka! men jag blev imponerad av att höra om din halvbandare! halvband var ju helt fantastiskt när det kom, har du kolv i mellan traktor o vagn för stabilitet vid lastning? är det en Ösa 69 kram du har?
jag har en ösa69 på min gamle Drivax, den är ju grym på tunga lyft! men drivaxen är ju inte o gämföra med nallarna i framkomlighet, men med riktiga kedjor på traktorn knatar den fram bra! det är bara synd man inte kan ha kedjor på boggin för rulldriftens skull,

Re: Stornalle

Postat: tis 13 jan 2009, 20:42
av Sweden-viking
Lill Nalle skrev:
Sweden-viking skrev:Kul att höra om di gammle..
Själv har jag en gammal BM350-Boxer -63:a som är skogs konverterad av Hultdins med halvband, kran på tak,frontpump, vinch(ur funktion), gasolvärmare mm. Bak har jag en lite modernare 10-tons KMA boggi-vagn.

Skulle vara kul att höra lite om skogsboxrarna från tiden då det begav sig, i dag är de ju relativt billiga, driftsäkra och enkla och robusta att skruva i för en månskensbonde som kör lite på helger, och tycker att det är roligt att få meka med rejäla saker.
Tycker det är kul även om det inte är så ombonat, med lite omväxling från kontoret när man i boxern får känna och tygla det svenska stålets raseri, boxern har bra ork i gjutjärnet samt ett riktigt härligt ljud i pipan... :grin:

Som månskensbonde vill man inte lägga för mycket dollar i maskiner och jämför man med tex en alstor eller vimek så har man kul för mindre pengar som man kan lägga tebax i skogen eller annat. 🧠

ÄR DET NÅGON SOM HAR EN KRAFTUTTAGSAXEL ÖVER SÅ MAILA MIG, MIN SOM DRIVER VINCHEN ÄR AV.
Var har axeln gått av? det går väl att laga?? byta kryss är ju lätt o fixa! det går annars att ta från en gammal volvo personbil, det är rätt snarlikt.
Jasså du har en gammal trotjänare! jag har har haft flera boxrar men har bara en kvarnu, den hade jag en vimek på för fleraårsen, men nu går den i jordbruket, den var renoverad i motorn när jag köpte den, sen har jag bytt framaxel,hydraul,pump ja det mesta är bytt och den går som en klocka! men jag blev imponerad av att höra om din halvbandare! halvband var ju helt fantastiskt när det kom, har du kolv i mellan traktor o vagn för stabilitet vid lastning? är det en Ösa 69 kram du har?
jag har en ösa69 på min gamle Drivax, den är ju grym på tunga lyft! men drivaxen är ju inte o gämföra med nallarna i framkomlighet, men med riktiga kedjor på traktorn knatar den fram bra! det är bara synd man inte kan ha kedjor på boggin för rulldriftens skull,


Axeln har gått av just innanför huset på kraftuttaget, kan gå att svetsa ihop om man haft kvar delen som sticker ut, men den är ej kvar.
Enklast att få tag på en hel axeln och skruva isär kraftuttaget och byta.
Har ej kolv mellan, med halvband på står den stadigare.
Kranen är hultdins= Simson Special II.

Re: Stornalle

Postat: tis 10 mar 2009, 13:07
av Pensionär
Hejsan alla!

Länge sen jag var här och tittade, konstigt vad lite tid man har över nuförtiden.

Såg att någon hade frågat vad nallarna lastade. På stor nallen gick de ca 22 lösmeter.
Vaa??? Tänker säkert några nu. Okej enligt hur vagnen var byggd gick de inte på så mycket, men med förlängda stöttor
så fick man på en hel del. Orsakerna till att det var så våldsamma lass berodde på en del olika saker. Främst fanns de
knappt några skogsbilvägar. D.v.s långa avstånd, ofta var man även två på jobb, en körde maskin den andra vinscha fram virke.
Vilket gjorde att han inte kunde jobba när man körde iväg för att lasta av.
Brukade lasta så mycket kranen klarade av på höjden och om terrängen tillät det. Dock ska de tilläggas att det var ju inte bara en gång som jag var och välte vagnen. Men men unga och dumma var vi.. iaf unga. Ja kanske vi var dumma också.
I dagens läge så tänker nog ni som är aktiva i skogen efter lite bättre. Har förstått att ni kör inte med överlass om de kan undvikas.
Och så hade någon frågat om däcken på traktorn. De special mönster som nallarna hade original hade inget med driften att göra, utan de var gjorda så för att banden skulle ligga rätt. Största delen av de nallar som ännu finns kvar har ju numera vanliga jordbruksdäck, pga att de inte längre går att få tag på originaldäck.
Ska tilläggas att de är inte riktigt optimalt. Prata med en som faktiskt har kvar en nalle för några år sedan. Han sa att däcken han har nu är för mjuka vilket hade orsakat en del punkteringar pga kvistar som hade fastnat i banden.

Nej nu ska jag ta gamla 868:an å hämta hem ett vedlass.
P.S. Lastar inte allt vad kranen kan på den så lite klokare har man ju kanske blivit.

Re: Stornalle

Postat: tor 18 mar 2010, 20:38
av wiklund
sök på "stornalle" på youtube.com där har jag lagt upp 3 filmer på min nalle

Re: Stornalle

Postat: tor 18 mar 2010, 21:30
av H-E
Vilken fantastisk tråd. Kul att höra av de som har jobbat i dessa maskiner. En fråga. Hur var värmen i hytten?

Re: Stornalle

Postat: tor 18 mar 2010, 21:48
av Tosca
Värmen var bra på vintern, och ännu varmare blev det när det var varmt ute - reglagen sitter i hytten och ger lite extra tillskottsvärme.

Re: Stornalle

Postat: fre 19 mar 2010, 08:56
av H-E
När jag var barn fanns ett litet sågverk i min hemby. De hade en nalle, minns att den hade spetsplog på vintern. Eller minns jag fel?

Re: Stornalle

Postat: lör 03 apr 2010, 12:06
av Emil N
Detta var en intresant tråd. Själv har jag en MF Robur 3/4 bandare från -68. Jag har några filmer på youtube.



Någon skrev att nallen hade en Rossön-vagn. Stämer det verkligen? Var inte alla nallevagnar bygda av ösa? På Roburen däremot sitter det Rossön-vagnar.

Re: Stornalle

Postat: sön 04 apr 2010, 08:41
av Sweden-viking
Emil N skrev:Detta var en intresant tråd. Själv har jag en MF Robur 3/4 bandare från -68. Jag har några filmer på youtube.



Någon skrev att nallen hade en Rossön-vagn. Stämer det verkligen? Var inte alla nallevagnar bygda av ösa? På Roburen däremot sitter det Rossön-vagnar.


Kul att se en Robur.. ser ut att vara still going strong och i bra skick.

Grattis till en fin maskin

Har du haft den länge?
Renoverat?
Kul om vi fick veta lite mer om din robur..
Keep upp the good work