Skotare

Rottne rapid 89

61 inlägg 20310 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#621577 Bra jobbat ajbil!
Helt logiskt fel, nåt som blockerade signalflödet och trycksatta pumpen. Lycka till med resten av det maskinägande.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#621603 Tack så jättemycket

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#658017 Nu har jag hittat felet med att bromslampan lyser,
Kanske kan vara till hjälp för någon annan.
Efter lite letande hittade jag en spricka i tryckklockan som påverkar bromscylindern då blev trycket för lågt på bromsvätskan så kontakten påverkades inte och bromsen låg delvis på,
Sprickan syntes bara vid tryck.
Nu rullar den jätte lätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#799494 Hej, nu har jag fått problem med min rottne , började med att man fick gasa väldigt mycket då man lastar av annars orkar den inte, Tänkte att det är för mycket vatten i hydrauloljan bytte oljan och filtret, nu när den kall går krannen upp på tomgång men efter en liten stund får man gasa väldigt mycket för att den ska orka, bytt tätningarna i bomcylindern men den sjunker i alla fall, går det att göra något åt ventilpacketet ? Eller är det utsliten? Kan det inverka på orken? Trycket från pumpen när man belastar och gasar på 140 och 0 utan belastning. Kan pumpen blivt utsliten av dålig olja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Fredi  
#800328 Känner inte tilm Rottne men garanterat skall trycket vara mer än 140 bar vid belastning, du har nog nåt fel på pump eller nåt annat om trycket inte stiger mera.

Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800329 De är ett relativt lågt tryck i Rapid, ska väl enligt en beskrivning jag såg bara vara 150bar

Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

Bosse1  
#800330 Om kolv rörelse och läckande tätningar.

https://www.insanehydraulics.com/hydrau ... tmyth.html

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Fredi  
#800349
gnisten83 skrev:De är ett relativt lågt tryck i Rapid, ska väl enligt en beskrivning jag såg bara vara 150bar


Hoppsan, de va inte mycket men bara cylindrar mm. är dimensionerat för detta tryck så funkar det fint 👍

Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#800358
Ajbil skrev:Hej, nu har jag fått problem med min rottne , började med att man fick gasa väldigt mycket då man lastar av annars orkar den inte, Tänkte att det är för mycket vatten i hydrauloljan bytte oljan och filtret, nu när den kall går krannen upp på tomgång men efter en liten stund får man gasa väldigt mycket för att den ska orka, bytt tätningarna i bomcylindern men den sjunker i alla fall, går det att göra något åt ventilpacketet ? Eller är det utsliten? Kan det inverka på orken? Trycket från pumpen när man belastar och gasar på 140 och 0 utan belastning. Kan pumpen blivt utsliten av dålig olja?

Har du en Blondin eller är det en Rapid? Din felbeskivning passar delvis in på en Blondin.
Edit: Ooops javisst ja, du startade ju tråden med en Rapid 89...

Jag antar att det är bommens lyftfunktion du avser och inte lyftfunktionen på krantornet
Att den lyfter lite bättre när oljan är kall tyder på "inre läckage" i antingen pump eller lyftcylindern. Du nämner att kranen sänker sig när den "hänger". Då kan vi utesluta pumpen. Så har vi lyftcylindern och ventilpaketet kvar.
Du säger...
nu har jag fått problem med min rottne

Det säger mig att något hänt ganska plötsligt
Det är vanligen inget i ventilpaketet som slits så att inre läckage uppstår. Så det enda rimligt som skulle kunna hända plötsligt i ventilpaketet är att det satt sig ett skräp in lyftfunktionens chockventil så att den inte håller stängt. (sen kan det ju finnas orimliga orsaker ochså)

Så det som "rimligen" kan hända plötsligt i lyftcylinder är att kolvtätningen havererar.
Det kan enkelt testas om maskinen har en konventionellt byggd kran där lyftcylindern "trycker" ut kolvstången vid lyft. Men Rottnes kran på Blondin och Rapid år okonventionellt byggd då lyftcylindern "drar" in kolvstången vid lyft

Om du sätter in en kulventil på slangen som går till lyften på cylindern så kan du avgöra om det är chockventilen eller kolvtätningen. Lyft upp kranarmen och låt den hänga och sjunka. Stäng sedan kulventilen. Om sjunkningen fortsätter så är det kolvtätningen. Om kranarmen slutar sjunka så är felet mest troligt i chockventilen.

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#801948 Har satt på en kran och då står bommen stilla men tornet sjunker även stickan,
Så det är inget fel på cylinrarna, chockventilen verkar vara den som sitter där slangarna till kransvängningen delar ut sig, är någon liten kolv med oringar, ska den kunna påverka dom andra funktionerna? Bara koppla förbi den ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#801957
Ajbil skrev: är någon liten kolv med oringar, ska den kunna påverka dom andra funktionerna?

De funtioner som har en enskild egen krets från ventilpaketet kan inte påverka andra funktioner med kranspaken i neutralläge. Men om en än så liten hydarulcylinder sitter parallellt på samma utgång från ventilpaketet så alla funtioner i just den kretsen påverka varandra eftersom de de vid belastning kommer att ha samma lasttryck
Om du postar en tydlig bild på hydraulschemat så skulle det kunna ge mera klarhet...

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#801966 Du har själv fixat hydraul schemat till mig 😄
Tror du ser det på min föregående sida,
Annars får jag lägga upp det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#803320 Javisst har jag schemat
Är inte på det klara med vad du menar med "där slangarna till kransvängningen delar ut sig, är någon liten kolv med oringar". Kan inte relatera till detta på hydraulschemat...
1686344235_rottnerapidr20719_schema_25%avlastad.jpg

Så här kopplar du in kulventilen på den funktion du felsöker för ofrivilligt sjunkande
$matches[2]

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#803351 Menar nr22 dubbel chockventil sitter under kranssväng och delar ut ledningarna till vridningen, har koppla förbi den men den sjunker ändå men inte då jag stänger kranen som jag satt på tryck ledningen till cylindern, både huvudbom och viktornet sjunker.
Har nu plockat isär hydraulpacket för att byta oringar. Undrar om det är mm på o-ringar eller tum? Får sedan kolla pumpen ger väldigt dåligt tryck speciellt när man kört någon minut typ 50 bar gasar man 110bar,

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#803372
Ajbil skrev:Menar nr22 dubbel chockventil sitter under kranssväng och delar ut ledningarna till vridningen, har koppla förbi den men den sjunker ändå men inte då jag stänger kranen som jag satt på tryck ledningen till cylindern, både huvudbom och viktornet sjunker.

Kransvängen har ingenting att göra med vare sig huvudbommen eller viktornet. !00% korrekt att du inte får nån skillnad på dessa två om du kopplar förbi dessa två shockventiler på kransvängen.

Om inte kranen sjunker på huvudbommen när du stänger kulventilen tyder på att du har nåt inre läckage i dess shockventil som sitter inpluggad i ventilpaketet. Troligen nåt skräp som gör att den läcker

Har nu plockat isär hydraulpacket för att byta oringar. Undrar om det är mm på o-ringar eller tum?

Dessa O-ringar måste du köpa som original reservde´l för att få rätt dimension och kvalitet. Hittar du inte nån sån reservdel så måste du ta med en oring till en välsorterad hydraulifirma så hjälper de dig att hitta rätt. Med så många olika problem som du haft på den här maskinen under 3 år så kulle jag rekommenndera att hele systemet spolas rent. Det verkar som det varit nåt större tätningshaveri som spridit småbitar runt i systemet.

Får sedan kolla pumpen ger väldigt dåligt tryck speciellt när man kört någon minut typ 50 bar gasar man 110bar,

Jag skulle börja med att kolla upp tryckbegränsningsventilen #29 på schemat. Den kanske har nåt skräp som håller den öppen. Den sitter där stora tryckledningen från pumpen går in i ventilpaketet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).