Leer skrev:Missade att skriva att jag har 25v på stift #12 idag så har fått isolera den tills vidare
Leer skrev:Ja så är det säkert, det satt två små knappar när jag köpte maskinen, likt din bild men dessa var också enbart on/off och var ditlimmade
Okej då är nog #12 ett problem.
Idag får jag matningen ifrån en av stiften på IPS boxen, tror det är A1 alt A7 eller A6 alt A13. Minns inte i vilken ände av kontakten sladden var inkopplad. Den är i sin tur även skarvad och går upp i minispaken.
Har du något kopplingsschema för IPS boxarna så man vet vad vardera stift har för funktion?
Gällande relä 34&35 så klickar de inte samtidigt, de klickar var för sig beroende på om jag trycker höger/vänster på terrängstyrningsknappen. Lika är det på IPS boxen, vardera diod lyser var för sig vi vardera tryck vänster/höger.
Så bör vara att jag nu inte har någon signal ner till ventilerna utan dessa är de två kablar jag ej vet vart de skall monteras.
Då ska den signalen alltså komma ut från EHC kortets jag luntar nummer #30"?
Kan du förklara funktionen av #32 lite mer? Är det strömförsörjning till EHC kortet?
Jag verkar få all ström till EHC kortet via stolsensorn nu men vet ej vart den går in på EHC kortet.
Leer skrev:En sista fråga, vet du vad på elschemat illustrera följande kopplingspunkt där alla kablar är lödda? Hade behövt förstå vardera kabelnummer som går in här men som jag skrivit innan så har jag tyvärr inga numreringar här på några kablar.
Den sitter bakom stolen och är huvudkabelstammen som går mellan stol till maskinen.
LasseHenrysson skrev:Glömde nämna att jag har en kopierad instruktionsbok, men den är tyvärr inte komplett. Det som saknas är hela elsystemet, det finns bara delar av det, och det som finns verkar inte alltid stämma med verkligheten. Försvårar felsökning till viss del 😉
Leer skrev:Om jag tolkat det hela rätt så bör jag med tanke på mitt maskinnummer ha en omkopplare för terrängstyrning, punkt 32 på bild nedan, monterad på ”hornet” om maskinen varit original?
Eftersom jag har kontaktdonet liggandes i ”hornet” men har ingen knapp så tänkte jag om det kan vara en eventuell problemkälla nu när jag bytt till ett original EHC kretskort.
Kan du ge en förklaring av hur #70 på nedan bild fungerar?
Ska det original vara en on/off knapp?
Leer skrev:Mycket intressant. Ska försöka förtydliga mitt problem.
I ett av mina tidigare inlägg i den här tråden så beskrev jag att jag inte hade någon stolssensor #84 på min maskin. I stället har jag på vänster armstöd en strömbrytare On/Off (Vidare kallad för ¤1 för enkelhetens skulle i vidare beskrivning) som har funktionen att slå till/från strömmen till IPS boxarna, dvs jag kunde stänga av minispakarna så att kranen ej kunde röra sig.
Jag har hela tiden enbart haft 1 knapp för terrängstyrning. Det är en on/off/on tillbaka fjädrande vippströmbrytare som är monterad framför vänster minispak dvs där det original skulle sitta tryckknappar. För förtydligande i vidare text kallar jag den här för ”#70armstöd”
Jag har alltså ingen vippströmbrytare för terrängstyrning monterad på ”hornet”. För förtydligande i vidare text kallar jag den här för ”#70hornet”
Funktionen har varit på så sätt att oavsett hur stolen har varit vriden dvs om jag sitter framåt i nosens riktning eller bakåt i vagnens riktning så har jag kunnat använda både mina minispakar, min terrängstyrningsknapp ”#70armstöd# samt även min fram/back fotpedal har fungerat.
Slog jag då om min on/off knapp ¤1 som sitter på armstödet till läge ”off” så slogs funktionen från minispakarna av (alla funktioner på minispakarna avaktiverades) samt funktionen av ”#70armstöd” spegelvändes.
Funktionen i fotpedal fram/back fungerar i båda lägen, knapp ¤1 i ”On” & ”Off”
Så satt jag baklänges och arbeta med maskinen skulle knappen ¤1 ställas till ”On”. Satt jag framlänges och skulle köra maskinen så skulle knappen ¤1 sättas i ”Off”. Dvs om jag förstår det rätt så är det här samma funktion som stolssensor #84 har i en originalmaskin?
Ska stolssensor #84 i original utförande slå på/av funktionen på fotpedal fram/back?
Vilka funktioner skall stolssensorn verkligen slå på/av?
För att förtydliga spegelvändningen som sker på ”#70armstöd” så är det så att sitter jag baklänges, knapp ¤1 är i läge ”On” och jag trycker ner vänster del av ”#70armstöd” så svängde jag åt vänster. Ställer jag då om knapp ¤1 till läge ”off” och trycker ner väster del av ”#70armstöd” så svänger jag plötsligt höger. Vrider jag då stolen så att jag sitter framåt i nosens riktning så blir terrängstyrningen korrekt dvs trycker vänster så svänger maskinen vänster.
Så min konklusion är att de har på något vis byggt om funktionen så att stolssensor #84 har tagits ur funktion. I stället har man monterat dit knapp ¤1 och även gjort om så att ”#70armstöd” har ersatt ”#70hornet”
Jag har skaffat en ny stolssensor och dragit om så att kablarna som gick till knapp ¤1 nu mera går till stolssensorn men funderar på om det verkligen blir rätt nu.
Nu när jag satt dit ett nytt EHC kort så fungerar inte terrängstyrningen alls längre.
Anledningen till att jag startade den här tråden är att min maskin slutade att röra på sig. Jag har fortsatt problem att få den till att gå. Har gått igenom alla kretskort och styrförstärkare, jordningar och kablage och det sista var nu att byta EHC kortet till ett nytt och här står jag. I helgen fick jag ju i alla fall maskinen till slut att röra på sig om omkopplare effektreglering är satt i ”Off” dvs ingen effektregleringsfunktion, och jag körde med fotpedal. Det här var enda sättet att få maskinen att röra på sig
Ingen skillnad om stolssensorn var på eller av.
Tyvärr är det här en följetång som aldrig verkar ta slut men man får se det positivt, har även hunnit renovera hela motorn undertiden.
Hoppas förklaringen var förståelig.
Antar att du ämnar återställa allt till originalutförande
Stolsensorn styr bara R31. Däremot så kopplar R31 in
1. "70Armstöd"
2. EHC/IPS
3. En säkerhetskrets som via en transistorstyrd R44 bryter strömmen till Potentiometern #60. Om man glömt kör-knappen på hornet aktiverad när man vänt stolen bakåt och drar på arbetsvarvet (handgasen) för krankörning och sedan vänder stolen framåt igen så skulle maskinen hastigt börja rulla så fort stolsensorn tappar kontakt med stol-bakåt. Genom att R44 får hållkrets genom sin egen kontakt från körknappen på hornet så förblir strömmen genom potentiometern blockerad. För att kunna köra igen så måste körknappen tillbaka till neutral så att hållkretsen på R44 släpper.
Aktiverar din nya stolsensor R31?
"70armstöd" då? "70armstöd" ska matas från EHC#12. "70hornet" skall matas från P59 på plinten. Kabelnummer 45. P59 matas från lågväxelknappen och säkring#7.
Gäller det både körpedal ock knappen på hornet?
Det positiva med hela processen är att du kommer att vara tvungen att lära dig använda dokumentationen i handböckerna. Egentligen skulle vi ha gått igenom alla beskrivningar av hur elschemat är uppbyggt samt hur man tolkar all information där. För kan du det då kan du bygga om och förstå elsystemet också.
EHC listens stift#12 (även #10 och #14) skall du ha spänning på (från en av R31 kontakterna) när stolen är vänd bakåt, dvs R31 aktiverat.
LasseHenrysson skrev:Hej igen.
Har varit och kört ett lass timmer i dag och allt verkar fungera normalt.
Kommer nu till min fråga. Maskinen är utrustad med flyttbar grind som är ansluten med hydralslangar till en ventil längst till vänster på ventilpaketet. Elektriskt finns bara 2 sladdar utan någon kontakt med något annat. Kan jag styra denna ventil med direktspänning via en on/off /on knapp ?
Leer skrev:En till fråga när vi ändå pratar om att lära sig att tyda dokumentationen. Vad betyder "P" och SP" på elschemat?