Skotare

Styrförstärkare ÖSA250

113 inlägg 35412 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625346 Missade att skriva att jag har 25v på stift #12 idag så har fått isolera den tills vidare

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625368
Leer skrev:Missade att skriva att jag har 25v på stift #12 idag så har fått isolera den tills vidare

EHC listens stift#12 (även #10 och #14) skall du ha spänning på (från en av R31 kontakterna) när stolen är vänd bakåt, dvs R31 aktiverat.
1581893684_ehc_list_enslutningar.jpg

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625370 Det är svårt att besvara dina problem när du inte ger exakta angivelser på vad det är som händer. T ex detta med att reläna klickar var för sig i stället för samtidigt. Läs ALLA mina kommentarer och besvara dem med citatfunktionen så jag förstår vad det är du kommenterar eller svarar på.

Leer skrev:Ja så är det säkert, det satt två små knappar när jag köpte maskinen, likt din bild men dessa var också enbart on/off och var ditlimmade

OK, använder man samma knappar för terrängstyrningen både med stolen framåt och bakåt?

Okej då är nog #12 ett problem.

Läs min tidigare kommentar om #12

Idag får jag matningen ifrån en av stiften på IPS boxen, tror det är A1 alt A7 eller A6 alt A13. Minns inte i vilken ände av kontakten sladden var inkopplad. Den är i sin tur även skarvad och går upp i minispaken.

Har ingen aning om vad du pratar om här... Detta måste avse det som är hembyggt/eftermonterat.
"Idag" avser det att det var annat som gällde igår?
Har du något kopplingsschema för IPS boxarna så man vet vad vardera stift har för funktion?
IPS boxarna matas med plus-spänning in på stift B10.
$matches[2]

Gällande relä 34&35 så klickar de inte samtidigt, de klickar var för sig beroende på om jag trycker höger/vänster på terrängstyrningsknappen. Lika är det på IPS boxen, vardera diod lyser var för sig vi vardera tryck vänster/höger.

Det är helt OK.
Så bör vara att jag nu inte har någon signal ner till ventilerna utan dessa är de två kablar jag ej vet vart de skall monteras.
Då ska den signalen alltså komma ut från EHC kortets jag luntar nummer #30&#34?

Korrekt!

Kan du förklara funktionen av #32 lite mer? Är det strömförsörjning till EHC kortet?

Närmare bestämt till reläkontakterna för R34 och R35 som skickar ström ut på #30 och #34 till elmagneterna för terrängstyrningen. Se schemautdrag nedan
$matches[2]


Jag verkar få all ström till EHC kortet via stolsensorn nu men vet ej vart den går in på EHC kortet.

Det är inte stolsensorn själv som ger ström till EHC'n. Det är relä R31's kontakt som styr över detta vid stol bakåt. R31 reläkontakt matas från #28 på den blå listen. Inkommande ledning borde vara märkt "64", åtmintone är den det vid säkringen på centralkortet.
1581896061_centralkortet.jpg

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625372 Hade gärna jobbat med mer citat men det fungerar inte så smidigt på mobilen.
Hur som du ska ha stort tack för all hjälp hittills, det är som tidigare skribenter sagt, den är ovärderlig för oss ösa ägare.

En sista fråga, vet du vad på elschemat illustrera följande kopplingspunkt där alla kablar är lödda? Hade behövt förstå vardera kabelnummer som går in här men som jag skrivit innan så har jag tyvärr inga numreringar här på några kablar.
Den sitter bakom stolen och är huvudkabelstammen som går mellan stol till maskinen.
1581915076_016128c1-ebd3-4ffd-b7c3-0c64db7c6239.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625452
Leer skrev:En sista fråga, vet du vad på elschemat illustrera följande kopplingspunkt där alla kablar är lödda? Hade behövt förstå vardera kabelnummer som går in här men som jag skrivit innan så har jag tyvärr inga numreringar här på några kablar.
Den sitter bakom stolen och är huvudkabelstammen som går mellan stol till maskinen.

Tyvärr räknas lödningar som permanent installation. Bara kontaktpunkter som går att ta isär med stickkontakt, sockel eller skruvplint är angivna i dokumentationen. Däremot så så är de grova kabelstammen som går in bak i stolen angiven som "9.2" inom en liten rektangel. Stiftnummer angivet utanför rektangeln. Stiftnummer skall finns angivet på den fysiska stickkontakten också. Däremot är det som du säger att inte alla kablar är märkta med kabelnummer (gula plastbitar). På schemat så är ofta kabelnumret angivet i kabelns ena ände med kabelmärkningen kan sitta i båda ändar på maskinen.
1581947455_elschema_34-polig.jpg

1581947455_foerklaring_elschema_leer.jpg
1581947455_foerklaring_elschema2.jpg

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625457
LasseHenrysson skrev:Glömde nämna att jag har en kopierad instruktionsbok, men den är tyvärr inte komplett. Det som saknas är hela elsystemet, det finns bara delar av det, och det som finns verkar inte alltid stämma med verkligheten. Försvårar felsökning till viss del 😉

Jag har massor av dokumentation på nätet.
Din maskin med nummer #3611 bör vara täckt med det mesta. För att vara säker på att du läser t ex rätt "elschema" etc så måste du bläddra igenom det mesta eftersom dokumentationen säger "från maskin #xxxx-"
I instruktionsboken finns inte alla schema-varianter. Däremot finns flera varianter i Verkstadshandboken

Den här länken går till "Huvudingången" till ÖSA 250 dokumentationen. Sen ligger allt uppdelat i underbibliotek. Det finns en hel del dokumentation som jag själv framställt under olika "felsökningsprojekt". Ställer ingen garanti att det fungerar på era maskiner. Ni läser på egen risk!....hahahaha
=)) =))

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625529 Hej igen,
Om jag tolkat det hela rätt så bör jag med tanke på mitt maskinnummer ha en omkopplare för terrängstyrning, punkt 32 på bild nedan, monterad på ”hornet” om maskinen varit original?
1581967546_9ab20544-4c98-48ae-b0b7-36dc976b476b.png

Eftersom jag har kontaktdonet liggandes i ”hornet” men har ingen knapp så tänkte jag om det kan vara en eventuell problemkälla nu när jag bytt till ett original EHC kretskort.
Kan du ge en förklaring av hur #70 på nedan bild fungerar?
Tänkte försöka mäta i kontaktdonet om jag får signal där.
Ska det original vara en on/off knapp?
1581967547_48b9c21f-7928-4f76-b72f-746a7363ef4f.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625608
Leer skrev:Om jag tolkat det hela rätt så bör jag med tanke på mitt maskinnummer ha en omkopplare för terrängstyrning, punkt 32 på bild nedan, monterad på ”hornet” om maskinen varit original?

Korrekt!

Eftersom jag har kontaktdonet liggandes i ”hornet” men har ingen knapp så tänkte jag om det kan vara en eventuell problemkälla nu när jag bytt till ett original EHC kretskort.

Jag följer inte vad det är för "felkälla" eller felsymptom du syftar på

Kan du ge en förklaring av hur #70 på nedan bild fungerar?

1581983828_styrknapp_70.jpg


Ska det original vara en on/off knapp?

Det skall vara en 3-lägesknapp med återfjädrande till mittläge. Dvs knappen skall bara kunna styra medan den hålls intryck åt endera hållet.

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625638 Mycket intressant. Ska försöka förtydliga mitt problem.
I ett av mina tidigare inlägg i den här tråden så beskrev jag att jag inte hade någon stolssensor #84 på min maskin. I stället har jag på vänster armstöd en strömbrytare On/Off (Vidare kallad för ¤1 för enkelhetens skulle i vidare beskrivning) som har funktionen att slå till/från strömmen till IPS boxarna, dvs jag kunde stänga av minispakarna så att kranen ej kunde röra sig.
Jag har hela tiden enbart haft 1 knapp för terrängstyrning. Det är en on/off/on tillbaka fjädrande vippströmbrytare som är monterad framför vänster minispak dvs där det original skulle sitta tryckknappar. För förtydligande i vidare text kallar jag den här för ”#70armstöd”
Jag har alltså ingen vippströmbrytare för terrängstyrning monterad på ”hornet”. För förtydligande i vidare text kallar jag den här för ”#70hornet”

Funktionen har varit på så sätt att oavsett hur stolen har varit vriden dvs om jag sitter framåt i nosens riktning eller bakåt i vagnens riktning så har jag kunnat använda både mina minispakar, min terrängstyrningsknapp ”#70armstöd# samt även min fram/back fotpedal har fungerat.
Slog jag då om min on/off knapp ¤1 som sitter på armstödet till läge ”off” så slogs funktionen från minispakarna av (alla funktioner på minispakarna avaktiverades) samt funktionen av ”#70armstöd” spegelvändes. Funktionen i fotpedal fram/back fungerar i båda lägen, knapp ¤1 i ”On” & ”Off”
Så satt jag baklänges och arbeta med maskinen skulle knappen ¤1 ställas till ”On”. Satt jag framlänges och skulle köra maskinen så skulle knappen ¤1 sättas i ”Off”. Dvs om jag förstår det rätt så är det här samma funktion som stolssensor #84 har i en originalmaskin?
Ska stolssensor #84 i original utförande slå på/av funktionen på fotpedal fram/back?
Vilka funktioner skall stolssensorn verkligen slå på/av?
För att förtydliga spegelvändningen som sker på ”#70armstöd” så är det så att sitter jag baklänges, knapp ¤1 är i läge ”On” och jag trycker ner vänster del av ”#70armstöd” så svängde jag åt vänster. Ställer jag då om knapp ¤1 till läge ”off” och trycker ner väster del av ”#70armstöd” så svänger jag plötsligt höger. Vrider jag då stolen så att jag sitter framåt i nosens riktning så blir terrängstyrningen korrekt dvs trycker vänster så svänger maskinen vänster.

Så min konklusion är att de har på något vis byggt om funktionen så att stolssensor #84 har tagits ur funktion. I stället har man monterat dit knapp ¤1 och även gjort om så att ”#70armstöd” har ersatt ”#70hornet”
Jag har skaffat en ny stolssensor och dragit om så att kablarna som gick till knapp ¤1 nu mera går till stolssensorn men funderar på om det verkligen blir rätt nu.

Nu när jag satt dit ett nytt EHC kort så fungerar inte terrängstyrningen alls längre.
Anledningen till att jag startade den här tråden är att min maskin slutade att röra på sig. Jag har fortsatt problem att få den till att gå. Har gått igenom alla kretskort och styrförstärkare, jordningar och kablage och det sista var nu att byta EHC kortet till ett nytt och här står jag. I helgen fick jag ju i alla fall maskinen till slut att röra på sig om omkopplare effektreglering är satt i ”Off” dvs ingen effektregleringsfunktion, och jag körde med fotpedal. Det här var enda sättet att få maskinen att röra på sig, Ingen skillnad om stolssensorn var på eller av.
Tyvärr är det här en följetång som aldrig verkar ta slut men man får se det positivt, har även hunnit renovera hela motorn undertiden 😊

Hoppas förklaringen var förståelig 😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625706
Leer skrev:Mycket intressant. Ska försöka förtydliga mitt problem.
I ett av mina tidigare inlägg i den här tråden så beskrev jag att jag inte hade någon stolssensor #84 på min maskin. I stället har jag på vänster armstöd en strömbrytare On/Off (Vidare kallad för ¤1 för enkelhetens skulle i vidare beskrivning) som har funktionen att slå till/från strömmen till IPS boxarna, dvs jag kunde stänga av minispakarna så att kranen ej kunde röra sig.

Antar att du ämnar återställa allt till originalutförande

Jag har hela tiden enbart haft 1 knapp för terrängstyrning. Det är en on/off/on tillbaka fjädrande vippströmbrytare som är monterad framför vänster minispak dvs där det original skulle sitta tryckknappar. För förtydligande i vidare text kallar jag den här för ”#70armstöd”
Jag har alltså ingen vippströmbrytare för terrängstyrning monterad på ”hornet”. För förtydligande i vidare text kallar jag den här för ”#70hornet”

Bra förtydligande

Funktionen har varit på så sätt att oavsett hur stolen har varit vriden dvs om jag sitter framåt i nosens riktning eller bakåt i vagnens riktning så har jag kunnat använda både mina minispakar, min terrängstyrningsknapp ”#70armstöd# samt även min fram/back fotpedal har fungerat.

Fotpedalen är inte inblandad i stolsensorns och R31's aktiviteter. Stolsensorn kan alltså vara aktiverad när stolen är vänd framåt. Vilket påverkar startspärr-reläet R30.

Slog jag då om min on/off knapp ¤1 som sitter på armstödet till läge ”off” så slogs funktionen från minispakarna av (alla funktioner på minispakarna avaktiverades) samt funktionen av ”#70armstöd” spegelvändes.
Förklarar alla dit-lödda sladdar under det gamla EHC-kortet.

Funktionen i fotpedal fram/back fungerar i båda lägen, knapp ¤1 i ”On” & ”Off”
Se kommentar ovan.

Så satt jag baklänges och arbeta med maskinen skulle knappen ¤1 ställas till ”On”. Satt jag framlänges och skulle köra maskinen så skulle knappen ¤1 sättas i ”Off”. Dvs om jag förstår det rätt så är det här samma funktion som stolssensor #84 har i en originalmaskin?

I princip ja
Ska stolssensor #84 i original utförande slå på/av funktionen på fotpedal fram/back?

Svar NEJ!

Vilka funktioner skall stolssensorn verkligen slå på/av?

Stolsensorn styr bara R31. Däremot så kopplar R31 in
1. "70Armstöd"
2. EHC/IPS
3. En säkerhetskrets som via en transistorstyrd R44 bryter strömmen till Potentiometern #60. Om man glömt kör-knappen på hornet aktiverad när man vänt stolen bakåt och drar på arbetsvarvet (handgasen) för krankörning och sedan vänder stolen framåt igen så skulle maskinen hastigt börja rulla så fort stolsensorn tappar kontakt med stol-bakåt. Genom att R44 får hållkrets genom sin egen kontakt från körknappen på hornet så förblir strömmen genom potentiometern blockerad. För att kunna köra igen så måste körknappen tillbaka till neutral så att hållkretsen på R44 släpper.
1582044866_stolsensor_r31_r44_ehc_terraengstyrning.jpg

För att förtydliga spegelvändningen som sker på ”#70armstöd” så är det så att sitter jag baklänges, knapp ¤1 är i läge ”On” och jag trycker ner vänster del av ”#70armstöd” så svängde jag åt vänster. Ställer jag då om knapp ¤1 till läge ”off” och trycker ner väster del av ”#70armstöd” så svänger jag plötsligt höger. Vrider jag då stolen så att jag sitter framåt i nosens riktning så blir terrängstyrningen korrekt dvs trycker vänster så svänger maskinen vänster.

Japp, så måste man ha det om man använder samma styrningsknappar både framåt och bakåt.


Så min konklusion är att de har på något vis byggt om funktionen så att stolssensor #84 har tagits ur funktion. I stället har man monterat dit knapp ¤1 och även gjort om så att ”#70armstöd” har ersatt ”#70hornet”
Jag har skaffat en ny stolssensor och dragit om så att kablarna som gick till knapp ¤1 nu mera går till stolssensorn men funderar på om det verkligen blir rätt nu.

Aktiverar din nya stolsensor R31?

Nu när jag satt dit ett nytt EHC kort så fungerar inte terrängstyrningen alls längre.

"70armstöd" då? "70armstöd" ska matas från EHC#12. "70hornet" skall matas från P59 på plinten. Kabelnummer 45. P59 matas från lågväxelknappen och säkring#7.

Anledningen till att jag startade den här tråden är att min maskin slutade att röra på sig. Jag har fortsatt problem att få den till att gå. Har gått igenom alla kretskort och styrförstärkare, jordningar och kablage och det sista var nu att byta EHC kortet till ett nytt och här står jag. I helgen fick jag ju i alla fall maskinen till slut att röra på sig om omkopplare effektreglering är satt i ”Off” dvs ingen effektregleringsfunktion, och jag körde med fotpedal. Det här var enda sättet att få maskinen att röra på sig
För automatiken med transmissionen så är varvtalsgivaren av betydelse. Börja med att kolla den. Finns instruktioner i instruktions och verkstadshandboken. Kontroll av styrförstärkare och varvtalsgivare


Ingen skillnad om stolssensorn var på eller av.

Gäller det både körpedal ock knappen på hornet?



Tyvärr är det här en följetång som aldrig verkar ta slut men man får se det positivt, har även hunnit renovera hela motorn undertiden.

Det positiva med hela processen är att du kommer att vara tvungen att lära dig använda dokumentationen i handböckerna. Egentligen skulle vi ha gått igenom alla beskrivningar av hur elschemat är uppbyggt samt hur man tolkar all information där. För kan du det då kan du bygga om och förstå elsystemet också.
Hoppas förklaringen var förståelig.

Jo då förklaringarna var jättebra. Problemet för mig i början var att hålla isär felsökningen på två olika maskiner.

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#625737
1582051256_c46d3331-9f42-45c4-8f85-e24a7c527db3.jpeg
Hej igen.
Har varit och kört ett lass timmer i dag och allt verkar fungera normalt. Kommer nu till min fråga. Maskinen är utrustad med flyttbar grind som är ansluten med hydralslangar till en ventil längst till vänster på ventilpaketet. Elektriskt finns bara 2 sladdar utan någon kontakt med något annat. Kan jag styra denna ventil med direktspänning via en on/off /on knapp ?

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625739
Antar att du ämnar återställa allt till originalutförande

Ja jag antar jag måste satsa på det för att få ordning på att det nya EHC kretskortet skall fungera. Jag vet ju inte hur de har kopplat det gamla så svårt att återskapa den funktionen.
Dock om det hade gått så har det fungerat bra att ha allt i knapp ¤1 och inte stolssensorn.

Stolsensorn styr bara R31. Däremot så kopplar R31 in
1. "70Armstöd"
2. EHC/IPS
3. En säkerhetskrets som via en transistorstyrd R44 bryter strömmen till Potentiometern #60. Om man glömt kör-knappen på hornet aktiverad när man vänt stolen bakåt och drar på arbetsvarvet (handgasen) för krankörning och sedan vänder stolen framåt igen så skulle maskinen hastigt börja rulla så fort stolsensorn tappar kontakt med stol-bakåt. Genom att R44 får hållkrets genom sin egen kontakt från körknappen på hornet så förblir strömmen genom potentiometern blockerad. För att kunna köra igen så måste körknappen tillbaka till neutral så att hållkretsen på R44 släpper.

Det stämmer bra med hur min knapp ¤1 har fungerat

Aktiverar din nya stolsensor R31?

Det har varit två kablar som gått till knapp ¤1. En kabel med konstand ström och sedan en kabel som skickar vidare signalen när knappen har satts till "On". Det är dessa sladdar jag flyttat vidare till stolssensern då jag förutsatt att det är korrekt kablar, dvs de som faktiskt en gång gått till stolssensorn.
När stolen nu vänds bakåt i vagnens riktning så klickar det i R31 och båda dioderna på IPS boxarna börjar lysa. Signalen kommer ut från stift #14 på kopplingslisten från EHC kretskortet.

"70armstöd" då? "70armstöd" ska matas från EHC#12. "70hornet" skall matas från P59 på plinten. Kabelnummer 45. P59 matas från lågväxelknappen och säkring#7.

Nej hittills fungerar inte terrängstyrningen men har inte ännu kopplat om så att strömmen kommer till "#70" från stift #12 på kopplingsplinten. Stömmen kommer i stället från ett av A stiften på IPS boxen, antingen A1 alt A7. Den strömförande kabeln är här byglad tillsammans med kabeln som går upp till minispaken. Försökte förklara det i tidigare inlägg.
$matches[2]


Gäller det både körpedal ock knappen på hornet?

Korrekt, ingen skillnad. Det är enbart körpedal som gör att maskinen rör sig och då enbart när effektregleringen är i läge "Off"

Det positiva med hela processen är att du kommer att vara tvungen att lära dig använda dokumentationen i handböckerna. Egentligen skulle vi ha gått igenom alla beskrivningar av hur elschemat är uppbyggt samt hur man tolkar all information där. För kan du det då kan du bygga om och förstå elsystemet också.

Helt riktigt men det har varit väldigt lärorikt. Svårigheten är att hela tiden förstå vad som påverkar vad och dina förklaringar är ovärderliga.
Kan starkt rekomendera alla läsare att titta på en av bilderna som AKKAMAAN har på sin googledrive som visar hur elschemat är uppdelat i ett kordinatmönster.

EHC listens stift#12 (även #10 och #14) skall du ha spänning på (från en av R31 kontakterna) när stolen är vänd bakåt, dvs R31 aktiverat.

Ovan skrev du i ett svar igår. Vad har #10 för funktion?
1582051123_ehc_10.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625749
LasseHenrysson skrev:Hej igen.
Har varit och kört ett lass timmer i dag och allt verkar fungera normalt.

Bra att allt funkar normalt
Kommer nu till min fråga. Maskinen är utrustad med flyttbar grind som är ansluten med hydralslangar till en ventil längst till vänster på ventilpaketet. Elektriskt finns bara 2 sladdar utan någon kontakt med något annat. Kan jag styra denna ventil med direktspänning via en on/off /on knapp ?

Dessa elmagneter är avsedda för PWM ström på max 680 mA från IPS boxarna. Om du lägger 24V (egentligen runt 28 Volt från generatorn) så kommer magnet-spolarna att dra drygt 1000 mA vilket vid kontinuerlig matning skulle överhetta magnet-spolen. Om du använder en treläges-knapp med återfjädrande till mittläget så borde inte de få sekunder det tar att flytta grinden behöva riskera överhettning.
En annan lösning skulle kunna vara att låna en kranspaks-funktion till grinden. Dvs låta en enkel tryckknapp via ett relä switcha t ex rotator-funktionen till grind-funktionen. Det blir då ett "dubbelkommando", man måste hålla ner knappen för att flytta grinden med rotatorspaken. På det viset så får du bättre proportionell kontroll av grindkolven/arna. Det skulle dock kräva lite "hembygge".
Sen så finns det ju styrkortplatser över i IPS boxarna och du skulle kunna styra grinden on/ff eller proportionellt genom en egen IPS kanal.
Om du väljer on/off direkt från knapp till ventilmagneter så kommer du att behöva strypningar ut till kolvarna. Ettt alternativ till dessa strypningar är att begränsa slaget på ventilsliden. Det görs med en skruv på returfjäderhusen under servoventilerna
1582053844_foerstyrventil_och_intrimning_av_slidroerelse_stein.jpg

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625751 En till fråga när vi ändå pratar om att lära sig att tyda dokumentationen. Vad betyder "P" och SP" på elschemat?
1582053923_kretskort.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625758
Leer skrev:En till fråga när vi ändå pratar om att lära sig att tyda dokumentationen. Vad betyder "P" och SP" på elschemat?


Alla dessa små fyrkanter med nummer är olika anslutningspunkter. "P" avser den stora långa skruvplinten i elcentralen. "SP" avser den sidopanel där bl a potentiometern, P-bromsknappen och nödstoppen sitter.
Det är "blockschemat" visar var alla olika kopplingspunkter och kontaktdon sitter
1582055880_foerklaring_elschema1.jpg

1582055880_elcentralen.jpg

1582055880_blockschema.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).