Skotare

BM 868 problem med motor D 50

4 inlägg 4310 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 868 problem med motor D 50

stubbis  
#566530 Har en BM 868 som inte har varit använd på två år. Motorn är precis fastlåst har väl kommit in vatten i motorn. Vad ska jag vidtaga för åtgärder för att kunna lösa detta. Tacksam för alla svar för att få igång gamlingen.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: BM 868 problem med motor D 50

Avslutat-02  
#566540 Jag använde dieselolja, diesel och motorolja som jag hällde ner i cylindrarna, och lät verka ett par dagar. Sedan drog jag motorn baklänges sakta, sedan framåt igen och så höll jag på till slut så släppte rosten och jag kunde snurra motorn runt...
Köpte en fiberkamera på Biltema som jag kunde se med ner i cylindrarna.

Användarvisningsbild

Re: BM 868 problem med motor D 50

Kse  
#566574 Ja det krävs inte mycket avlagringar i cylindern för att de ska ta helstopp.
Köpte en beg. TD61 förra året som satt som berget, där demonterade jag topparna då dom skulle bytas mot ett par renoverade så det var lite lättare att få in rostolja.
Men det borde inte vara nödvändigt, kör in diesel eller typ 5-56 via hålen för spridarna som Vinterröjarn nämde.

Skulle du ta lös topparna så har du en lite instruktionsvideo här nedanför när jag byter spridarhylsor i just en D50 motor.


Avatar Fallback

Re: BM 868 problem med motor D 50

stubbis  
#566654 Jag tackar för de tips som kommit in. Har tagit bort fem spridare men den sista sitter som gjuten i godset. Får se om
det räcker att fylla i dessa fem som nu är öppna.Återkommer med mer information.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).