Skotare

Inköpt Mini bruunett 678 -85

182 inlägg 69041 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Cat554  
#552351
stenberg77 skrev:Är potentiometrarna den svaga länken? eller elektrolytkondensatorerna? Eller har det varit lödningarna helt enkelt.

Man blir ju lite sugen på att rita om korten och lägga in digitala potentiometrar som man skulle kunna styra med blåtand och mobil, tex få förara profiler. Men det får nog stanna vid en tanke, det finns tusen andra saker och göra, tex använda maskinen.... :-)

Enligt alfta produkter var kabelhärvorna det första man skulle byta vid problem.



Overhalte en 678 ca år 2000. Stadig ut med kortene for å få dem til å gå. Loddet om alle punktene på alle kort og kjørte med den i 11 år nesten uten misfunksjon. Liten innsats med stor gevinst.
OH

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#552467 Och idag gick allt utan problem. Körde kanske inte lika mycket värme i hytten, kanske värmen orsakade det. Tiden får utvisa.

Hur som helst ska jag gå igenom lödningarna jag också. Jag vill inte byta system för jag gillar enkelheten.

Börjat testa med Naarva s23C nu, i morgon ska jag testa avverka det första träden.

Jag har fortfarande inte fått någon klarhet i svärdslängd och kedja det ska vara på naarvan. Inte ett ord i instruktionsboken eller på hemsidan. Märkligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

svampbob  
#552474
stenberg77 skrev:Och idag gick allt utan problem. Körde kanske inte lika mycket värme i hytten, kanske värmen orsakade det. Tiden får utvisa.

Hur som helst ska jag gå igenom lödningarna jag också. Jag vill inte byta system för jag gillar enkelheten.

Börjat testa med Naarva s23C nu, i morgon ska jag testa avverka det första träden.

Jag har fortfarande inte fått någon klarhet i svärdslängd och kedja det ska vara på naarvan. Inte ett ord i instruktionsboken eller på hemsidan. Märkligt.


Jag tror att det är denna.
https://www.skogsutrustning.se/iggesund ... -pack.html

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#552659 Fick snabbt svar denna gång från tillverkaren:
"specification of sword length is 48 mm (Motofläns 2/48/16"/HM216-80)
chain type (Stihl RMH Motokedja 2/58)."

48cm skall det vara antar jag, vad betyder HM216-80,

kedjan den här:
https://www.skogsutrustning.se/iggesund ... ankar.html

kan det vara detta svärd, hur vet man om det är rätt infästning mot sågmotorn?
https://www.skogsutrustning.se/iggesund ... -pack.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#554004 Nu har jag hjulat maskin till skogs för första test! En fråga som dök upp var brytare 51. In och urkoppling av vagnsdrift. Varför går maskinen dubbelt så fort när jag ändrar den brytaren? Trodde den kopplade från vagnen mekaniskt? Vidare tyckte jag det luktade svagt bränt när jag kört en bit med den, så jag bröt den igen. Ungefär som att den aktiverade broms.

Jag måste förstå detta bättre innan jag använder den igen. Men det var en STOR skillnad på hastighet när jag aktiverade den. Men jag måste också ge mer gas för att den skall orka, när den är aktiverad.

Inte är väl hydraulmotorn tvåväxlad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#554009 Luktar det illa kan det vara parkeringsbromsen.
Inte så många maskiner som hade urkopplingsbar vagnsdrift, börja med att kolla om den över huvud taget finns!

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#554015 Min teori är att den inte finns, men att man kopplat en växlad hydraulmotor till knappen.

Parkeringsbromsen är jag inte imponerad av, men ska få mer kärlek

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#554022 Ev urkoppling av kärrdriften är lätt att kolla, bara en hylsa som syns under plåten.
Det fanns en körpedal för vänster fot när föraren var vänd bakåt som tillbehör. Den reglerade bara drivpumpen, inte drivmotorn. Funderar om det är en motsvarande regleringsfunktion du har i knappen?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#554114 Jag har nog kollat lite fel. Hålet för urkoppling vagnsdriftknappen är faktiskt tomt. Knappen sitter mellan vagnsdrifturkopplingsknappen och diffen dvs jättenära körspaken. Den finns inte med i någon instruktionsbok jag tittat i, men ser ut och vara orginalmonterad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#554206 Lite bilder från skogen..

Värmaren hade nog lite luft i sig eftersom den bröt ideligen tills att jag la den på sidan.
1551474649_img_1231.jpg


1551474397_img_1240.jpg

1551474336_img_1243.jpg

1551474240_img_1245.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

alias  
#554212
stenberg77 skrev:Min teori är att den inte finns, men att man kopplat en växlad hydraulmotor till knappen.

Parkeringsbromsen är jag inte imponerad av, men ska få mer kärlek


Vill minnas att det är rätt enkelt att ställa hur hårt bromsen ska nypa runt skivan som roterar med på den genomgående drivaxeln (skruva bort durkplåten vid insteget till hytten så syns det direkt).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554222 Ska du ha lastredet kvar när du kör den som skördare? Det är inte alltför många bultar för att släppa av hela korgen.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

valtra a 72  
#554249 Kör du aggregatet genom rotatorn eller har du kopplat förbi den och vad har du för dimension på slangarna på kran 1/2 tums eller 3/8? Kör själv mitt aggregat genom rotator och har 3/8 slang på kranen som är 8,25meter. Skulle föredra 1/2tum för att få lite mer fart framförallt på sågen.Du verkar ha en väldigt fin maskin, ser coolt ut med gripen fastsatt i fronten.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#554259 Jag ska nog lyfta av redet, ska skota lite först, kunde bara inte låta bli att testa.

GV6 rotatorn har 1/2 genom. Den enda som har 1/2 och inte är flänskopplad vad kunnat hitta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554784 Riktigt fin ombyggnation, lätt avundsjuk på kranen. själv sitter man och metar med cranab 45-65.

Men en liten undran. När jag kikar på cranab kranen och bruksanvisningen till denna så ska den ha 190 bar i huvudtryck men i en minibrunett så har den 165 bar. Samma sak med Ösa 363 kranen så var det en annan version till minibrunetten med lägre tryck.

Har också funderat på det där med en ny kran eller iallfall justera in den jag har lite högre. MEN frågan är ju, de måste ju haft en tanke med att de justerade ner trycket på kranarna som de monterade på minibrunetterna. Håller inte bågarna eller var det problem med sprickbildningar i dom? nån som var med när det begav sig och vet mer om detta?
Har inte hittat några sprickor i minibrunetten jag har men ramen nere på maskinen är förstärkt på rätt många ställen.
Hur gjorde dom förr när de monterade längre kranar på minibrunetterna? Nån som vet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).