Skotare

Skotaren driver inte?

9 inlägg 4069 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotaren driver inte?

Narkell  
#538050 Hej!
Har en ösa 250 skotare!
Driften fungerade inte alls idag när jag kom ut till maskinen i skogen. Har bara stått över helgen och i fredags fungerade den felfritt!
Det är inte speciellt kallt (-1c) så det borde inte bero på kall olja. Maskinen gick inte heller efter ca 30 minuters gång. Har testat med en annan styrförstärkare men samma problem. Styrningen fungerar, även alla funktioner på kranen.
Försökt både på knapparna vid spaken och pedalen i golvet men inget händer...
Bromsarna släpper men maskinen rör sig inte.

Är det någon som har någon idé vad det kan vara??



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotaren driver inte?

jannee  
#538069 Troligtvis bara ett relä eller kontakt som det är glapp i. Eller har någon skogsmus gnagt på någon kabel.

Användarvisningsbild

Re: Skotaren driver inte?

Narkell  
#538092 Relä har jag kollat! Har även kollat kablar och kontakter som jag hittar. Även säkringar är kollade! Men problemet kvarstår...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotaren driver inte?

jannee  
#538094 Sitter väl ingen dj**la mikrobrytare under förarstolen, gör nämligen så på en del truckar.

Avatar Fallback

Re: Skotaren driver inte?

kopparhultarn  
#538100 Längesen vi hade 250 men det sitter en glassäkring inne på styrförstärkaren vid höger knä ungefär som dels kan gå sönder å ibland bara behövde vridas lite på pga ärg. /Linus

Avatar Fallback

Re: Skotaren driver inte?

Flax12  
#538101 Vad jag kommer ihåg från "Evan" vi hade så va det lite kinkigt med fukt och ärgande kretskort. Sitter ett förstärkarkort innanför sidopanelen som brukade behöva plockas bort och putsas på. Låter som ett typiskt el/fukt problem tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Skotaren driver inte?

Narkell  
#538288 Jannee, nej vad jag vet så sitter det ingen microbrytare i stolen. Och det spelar ingen roll åt vilket håll jag har stolen.
Kopparhultarn, sitter den glassäkringen vid dom andra gkassäkringarna?
Flex12, Ja det stämmer. Har haft problem många gånger med fukt i styrförstärkaren. Dock har jag uteslutit det denna gången.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotaren driver inte?

kopparhultarn  
#538297 Jag vill minnas att det sitter en ensam glassäkring ungefär halvvägs upp från golvet på bakre delen av "elcentralen" bakom plåten vid höger ben.
Nu var ju våran 250 från - 84 så det kanske inte ser likadant ut i alla.

Användarvisningsbild

Re: Skotaren driver inte?

Narkell  
#544730 Jag får ursäkta sena svaret men problemet är löst!
Efter byta av glassäkringen så gick maskinen igen.

Tack alla som hjälpt till i felsökningen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).