Skotare

Inköpt Mini bruunett 678 -85

182 inlägg 69057 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Oleab  
#503769 Oops - inte trevligt.. Fast tur att du hittade det innan kranen hamnade i barret 2km från bilväg. Har du även kollat takbågens infästning i kroppen? minns att 578an skulle ha problem med sprickor där. Kommer inte ihåg om hela problemet blev löst på 678an.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Förtroende

Blondin 750  
#503791
stenberg77 skrev:Vad kan man förvänta sig när man köper en maskin på distans? Jag köpte av en större handlare som omsätter mer än 20 miljoner årligen. Ställde frågan. Finns några väsentliga sprickor eller andra saker som jag borde veta. Svaret var nej...

1521232132_sprickor.jpg


Man går ju som bekant in under krafoten när man skall gå in i maskinen. Svårt att missa. Även gjutgodset i kranfoten är sprucket...

Det tråkiga svaret är att man inte köper maskiner osedda, och väljer man ändå att göra det kan bara förvänta sig att bli lurad. Det låter kanske en smula drygt att säga så men det är absolut inte min avsikt att skriva någon på näsan, bara ett lysande exempel på hur man inte bör göra när man köper grejor. Vänd på resonemanget nu med facit i hand och räkna på vad du hade sparat på att ta en semesterdag och kanske åkt 100 mil får att besikta objektet själv, troligtvis har du aldrig haft så bra dagsersättning.
Nu står ju skapelsen på gårdsplan så då är det bara att blicka framåt och lösa problemet. Jag hoppas att du löser det och får mycket glädje av maskinen när den väl är i ordning!

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#503792 Ja så är det, och någonstans i bakhuvudet fanns det att till det här priset kommer det säljas på en halvtimme och det finns got om utrymme för haverikostnader.

Nu blir det ett större projekt. Ny kran är beställd. Hela bottenplattan skall skäras bort och ersättas med grövrematerial. Tydligen rekommenderar man 50mm numera för att minska risken för böjning som knäcker gjutgodset i kranfötter. Samt att risken för böjning vid svetsning minskas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#503797 Nu blir det inte någon sådan här kran, men jag måste ändå nämna den eftersom de var fantastiska att prata med och gjorde bra intryck. Det kan vara ett tips till andra som vill ha takmonterat på traktor eller skotare. Listpriset var 18 000 pund, men plockade man ventil, grip och rotator samt prutade och ville vara referenskunden så var det neråt 13-14 000 pund. 8m meter lång. Det finns verkligen inte många långa kranar med låg kranpelare..

Botex 580B:

$matches[2]


$matches[2]


SHTPOST-5.pdf



https://www.youtube.com/watch?v=upoFepC9-E0

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Blondin 750  
#503801 Det låter som att det finns en tekniskt väl rustad ägare till maskinen i alla fall?! Spännande med ny kran på en så pass gammal maskin, det tror jag fler än jag ser fram emot att se. En mini tror jag nog är många skogsägares våta dröm men de flesta ryggar nog när man inser att det börjar bli lite svårt med grejor.
Lärdomen av ditt köp är kanske att lära sig att sålla bland säljare, vilka man kan handla osett av och inte. Om det är en handlare som "trollar fram" maskiner lite var stans ifrån i Europa så kanske man inte ska låta denna göra bedömningen om skicket. Och SFO är ju som vanligt en bra kanal för "Ris & Ros"... 🙂

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#503820 Jag har pratat med aflta produkter och det säljs fortfarande delar varje vecka till mini bruunett. Det mesta finns men just gamla kranar börja de bli ont om vitala delar till. Just den här basmaskinen ser ju väldigt fin ut och känns värd att satsa på.

Det är svårt att hitta någon bättre och billigare basmaskin att bygga kombi maskin av för gallring. Det som saknas är ju en lång kran.

Så tänker jag.

Nu har jag tvekat en del fram och tillbaka, men sprickan i kranfoten fick bägaren att rinna över. Hur som helst är jag nu upprymd till projektet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#503821 Har du kontrollerat med någon som har gjort det förr hur plattan ska lagas?
Är inte självklart att den spruckna ska skäras bort, alternativet finns svetsa den nya ovanpå.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503822 Mängden kranar med liggande cylindrar är numera rätt liten, har inte jämfört lyftkraften nu men Mohedas M75 har överliggande o går kanske beställa med kort pelare, de går att göra specialbeställningar på deras vagnar utan att bli rånad

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#503828 Jag har pratat med moheda. De har låg pelare för M40 och M50. Hade de haft för M65 eller M75 så hade det nog varit en Moheda beställd. Mowi var också väldigt hjälpsamma och vi utvärderade deras möjligheter. Har en rolig cad med en mowi på taket!

Tack för råden, jag är ödmjuk inför utmaningen. Jag ska verkligen ta all hjälp som jag kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#503835 Kranen som jag tänkte använda går 380grader så jag kan upparbeta framför maskinen också. Jag har testat med nuvarande kran och då kan jag få kvist på körvägen samtidigt högen precis på höger sida och jag har plockat trädet på vänster sida. Med midjan kan jag ta 10-20 grader till om jag vill få ut dem ännu mer åt sidan. Visst motorhuven är i vägen rakt fram. Men vad annars är nakdelarna. Man slipper plocka av vagn/stakar. Tänker jag fel på något sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Hema  
#503873
stenberg77 skrev:Jag har pratat med aflta produkter och det säljs fortfarande delar varje vecka till mini bruunett. Det mesta finns men just gamla kranar börja de bli ont om vitala delar till. Just den här basmaskinen ser ju väldigt fin ut och känns värd att satsa på.

Det är svårt att hitta någon bättre och billigare basmaskin att bygga kombi maskin av för gallring. Det som saknas är ju en lång kran.

Så tänker jag.

Nu har jag tvekat en del fram och tillbaka, men sprickan i kranfoten fick bägaren att rinna över. Hur som helst är jag nu upprymd till projektet.

Då kanske du skulle kunna få en liten slant för den gamla kranen? Win win?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

erik__j  
#504269 Kranen är väldigt lik cranab med utskjutet och slangdragning

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#504283 Har cranab verkligen en oskyddad kolvstång på utskjutet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

dreamtool  
#504348 Jäklar.. visste inte ens att bruunetterna hade så långa kranar alls.
Kör varje vinter en 578 med originalkran, och det enda negativa med maskinen är den korta kranen.
Man når precis framför nosen på maskinen om kan acceptera att köra i blindo :grin: och kanske 3m på varje sida.
Annars är det en fenomenal maskin i originalskick, en av få exemplar som utrustades med fabriksförstärkning samt galler för fönsterna. :-bd
En så lång kran som du hade förr på din maskin vore ju rena rama drömmen.
Men eftersom vi är oroliga för sprickor och påfrestningar så blir det nog inget byte.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504351 Så ska du akta dig för att lasta framför dig med 578. Som någon har skrivit så kan brytkraften från kranen göra att växellådan spricker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).