Socialt (mer om oss)

Vad arbetar ni med?

455 inlägg 222624 visningar 116 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

rikard_e  
#254236
bodaedet skrev:
rikard_e skrev:
bodaedet skrev:Hm... Verkar inte som jag skrivit här, Började som manuellhuggare -89 lumpen 90-91. -91-94 egenföretagare manuell huggning röjning och på slutet maskiner. Därefter industri smide, gjuteri, pappersbruk,sågverk, repratör, fram till -01 sedan skogen igen röjning plantering mannuellhuggning, maskiner sedan 2007 gallringsskördare och skotare.
Tog över föräldrahemmet -91 drygt 100ha skog och åker.
Älskar mitt jobb trots dålig lönsamhet, men kärleken börjar falna. Kärleken till mina tre tjejer och skog och natur är bestående.


Låter som du har en stor erfarenhet.

Kör du enbart gallring?

Jo, enbart gallring H8an vill inte ha slutavv. Blir någon klick slutavv i anslutning ibland.
Jag har jobbat med det mesta, men det är skogen som är bäst och det jag kan(inbillar jag mig iaf) ett fritt och inspirerande arbete.

Låter som du haft intressanta arbeten!

nöjd med H8an? vad är det för skotare efter den?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

bodaedet  
#254238 Jag gillar H8an, den har varit snäll, smidig i täta bestånd och elak terräng. Inte lika snäll mot piloten dock. Dags för byte snart om vi bestämmer oss för att fortsätta.Efter denna har vi en Gremo 1050F

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

strombom2  
#254242 går andra året på fordon transport gymnasiet, men jobbar så mycket jag bara kan åt farsan på fritiden, han är egenföretagare inom skog och ved. Kör skotare när det finns körning, röjer och hugger fast då i sällskap med honom förstårs. sen en hel del vedhantering bestånde av tre halki pilki maskiner och snöröjning när det finns snö, hit tills i år är de dåligt med men den kommer nog :)

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

jannee  
#254273 Arbete, kan knappt kallas för arbete när man glider fram sittande på en V8, d.v.s. Scania = king of the road.
Tidigare var man vägens riddare, nu är man miljontals personers hatobjekt.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Robertberg  
#254286 Står och kollar på när en grävmaskin gräver hål i marken eller skrapar med skopan i gruset.

Vintrarnas friställningar ger tid till att vara i skogen och klappa korna i pappas lantbruk. Sex timmar i lagårn och fyra i skogen hanns med idag :)

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Blivande snickare  
#254298
jannee skrev:Arbete, kan knappt kallas för arbete när man glider fram sittande på en V8, d.v.s. Scania = king of the road.
Tidigare var man vägens riddare, nu är man miljontals personers hatobjekt.

Håller helt med om det sista du skriver!
Inte det första ;)

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Qkeeper  
#254305 Jobbar som snickare/murare, höst och vinter blir det framför allt arbete med skorstenar och eldstäder av alla sorter eftersom firman även har en butik med det mesta inom eldstäder och skorstenar.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

sealing  
#254716 Jag kanske ska berätta vad jag pysslar med om dagarna.
Har sedan ca 8 månader tillbaka jobbat som skotarförare och sitter i en komatsu 895 om dagarna.

Jag trivs verkligen med jobbet, men det har inte alltid varit en dans på rosor. Direkt efter skolan så fick jag anställning på en bolagsmaskin och det fick en att nästan byta bransch då man blev hackkycklingen som alltid gjorde fel och var orsaken till att allt blev fel. Tillslut så blev man kickad för att man inte kunde hålla ackordet, men jag vill se den som kan det i stormskog direkt efter skolan.

Idag så har man världens bästa arbetsgivare som verkligen tar hand om en så det finns hopp om mänskligheten.

Hoppas man inte drev iväg allt för mycket 8)
Trevlig Helg!

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

skogshasse  
#254728 har precis avslutat en studie i lidköping som heter IDEUM den är för innovatörer och uppfinnare så nu letar jag kapital till att börja med

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Blivande snickare  
#254791 Vad har du uppfunnit?

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

herjman  
#254826 Hundförare/Larmryckare på bevakningsbolag är min huvudsakliga anställning.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Palakangas  
#254951 Jag är Fanersvarsoperatör. Det som lämnar fabriken i inplastade buntar är det ni antagligen har som botten/spärrskikt i de parkettgolv ni lägger in i hemmet.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

haslehio  
#261343 Går i yrkesskola till byggare men har praktik för tillfället i ett snickeri, skog jobbar jag med så ofta som jag hinner och det finns att göra.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Burnboss  
#262541 Rotkapar åt skördaren..... Ivar fällde duktigt men glömde rotkapet. Kör markberedare sommartid. Jobbat i skogen nu sedan 1975 frånsett några år bakom ratten i en Scania.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Valmet840.3  
#262704 Dräng på fars går dvs huggning skotning, snökörning, djurskötsel och jordbruk!
Försöker även jobba lite på annat håll på loven och då är det maskinförare på växtodlingsgård och skotarförare som gäller!
I veckorna pluggar jag skogsbruk, går andra året på gymnasiet

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).