Socialt (mer om oss)

Vad arbetar ni med?

455 inlägg 221379 visningar 116 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10932 Jobbar som egen företagare två anställda varav en röjare samt en maskinförare. Själv röjer jag och kör skördaren ungufär 500 tim om året när andra killen. Har semester eller på helgerna.

Elmia
Avatar Fallback
roger82  
#11137 Jag kör både skördare (1070) och skotare (gremo 950), mest skördare just nu.

På fritiden har jag en hus och med ett sånt finns alltid nåt att göra, farsan har ett litet jordbruk och där finns 4 traktorer (BM 350,430,2200 FergusonTe20), en gammal tröska (MF31) , en rottne blondin 1974 RD och sen tillkommer alla redskap och bilar mm mm som jag råkar ha äran att serva så det finns att göra men jag trivs ändå med alla maskiner :lol: Sen får man ju umgås lite med sambon ibland så att man blir insläppt om kvällarna...

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11630 hej.. jag går på Helgesbo skogsbruksgymnasium... det ligger ca 3 mil från Kalmar i Småland..... Det är ett gymnasium med internat, så jag bor där i veckorna...På helgena och loven kör jag skotare timberjack810c och Gremo 950r, jag trivs väldigt bra i maskinen och skulle kunna börja köra direkt... men det e ju viktigt att ha en bra grund att stå på därför går jag på Helgesbo...kanske ska tillägga att jag har otroligt roligt på skolan:) På fritiden när jag inte kör maskin så jobbar jag hemma på våran jord/skogsgård ca 160ha skog och 20 ha åker... jag har även ett stort intresse för jakt och viltvård:) //Björn

Avatar Fallback
SRH  
#13416 Ja, det är väl dags att man ger sig till känna...

Ville gå naturbruksprogrammet när jag slutade nian, men vågade (av ngn anledning) inte söka och så här 10 år senare jobbar man till sjöss i maskin.
Sneglar dock fortfarande på lite "skogsutbildningar"...

Har några hektar eftersatt skog, som jag försöker ordna upp

Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13420 Utbildad Elektriker, och har jobbat med det sedan skolan 🧠

Avatar Fallback
Ingvar  
#13432 Jag har handlat och förädlat potatis i 20 år, men lade ner det i höstas, när jag och min Fru sedan ett år, köpte min föräldragård. Så nu är jag bonde på heltid och håller på att bygga upp en ekologisk smågrisproduktion. Till gården hör ca 15 ha åker och 33 ha skog. Eftersom man tog över även farsans gamla traktorer, till de jag hade innan, så är det lite många nu :roll: ...ska försöka sälja några och skaffa en griplastare tänkte jag.. Grålle diesel,IH 414, IH724 ,Ford4610 , BM500, och en massa annan skrot, men jag gillar att hålla på och konstruera saker, så man vet aldrig när en järnbit kan komma till användning :D men just nu är det fullt pådrag med att bygga en ny lagård, ett stall, och en verkstad... Den eventuella fritid som blir ägnas gärna åt våra 5 hundar och skogsvandringar när man kan tänka på nya projekt..

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13577 Hej!

Jag jobbar nattskift på Ludvig Svenssons gardinfabrik i Kinna. Det handlar numera mest om växthusväv. Om ni är innen i ett växthus och ser en randig väv av plast och aluminiumremsor som hänger i taket, så är det nästan säkert att den kommer från oss.

På dagarna sover jag och på kvällen latar jag mig... Nåja, några eftermiddagstimmar kan det väl bli i skogen vintertid på mina 35 ha. Jordbruksdelen har jag delegerat till grannen.

"Ernst"

Användarvisningsbild
edge  
#15273 Kör en Cat 570 med Naarva klipp. Producerar skogsflis till värmeverk.

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15277 Kör skotare,(Ponsse Buffalo) är anställd av min pappa men han sysslar mest med gården hemma så jag får sköta skotarn. Kör skift ihop med en anställd.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16221 Bor 4mil söder om kalmar.
Gick Helgesbo Naturbruksgymnasium
Annställd i 7år körde: 860, 921, H20, 1710.
Nu mera eget företag ihop med min far. Jag kör Rottne 5000 Far kör Valmet 860.
Senast redigerad av Henrik K fre 18 jan 2008, 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
f12s  
#16723 Hej, jag går på Helgesbo naturbruksgymnasium i veckorna men på helgerna sitter jag i en rottne f12s som jag trivs bra i.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#16799 Hejsan. Ett kul forum föresten :D
Kör skogsmaskin åt svärfar.
Började i en 260 skotare på "Domänverket"
sen en 1210 "Domänverket"
sen 260/706 "Domänverket"
sen blev man utbildad i 3 år "Västerby skolan" :roll:
Sen en 280/707 som sedan 1998 blev en SRG Pendo master.Den körs en idag 13000 tim med ett 7000B aggregat 250 tim.
Kör även våra två skotare 860.1 samt smv rapid.
Varit anställd av svärfar sedan 1993.
På fritiden :roll: ägnas åt sambo och 3 underbara pojkar,hus,två små föräldragårdar och en hund.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16815 Kör truck på ett lager....

Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16825 Jobbar på Smurfit Kappa i Nybro och kör truck på utlastningen.
I skogen på fritiden kör jag en gammal Blondin snok och en Flexor skotare.

Avatar Fallback
Bucketman  
#17010 Hej allihopa!

Är ny här på forumet. Kul att se vad andra har dör jobb förutom de roligaste... att jobba i skogen.

Jag jobbar på AGA Gas som materialhanterare. Har även jobbat på acetylenfyllningen i 8 år men tröttnade och bytte innan de hände någon allvarligare olycka. De gjorde de precis efter ja slutat också, så man kan säga att ja slutatde precis i tid.

På fritiden så hägrar ju skogsarbete som alla kan förstå, men har även andra intressen som maskiner, bygga, meka, modefiera, datorer, träning (tyngdlyftning) musik o film o säkert en hel del annat.

Min mor o morbror tog över jordbruket efter min morfar som har ungefär 50ha skog. En hel del av den skogen är rätt eftersatt så de är för de mesta gallring ja sysslar med. Virket vi får ut blir ved som vi säljer de mesta av. Resten får farsgubben till ved. Han är lika tokig i att jobba skogen som ja så de är vi två som för de mesta jobbar, ibland även min morbror.

Varför ja tycker om att jobba i skogen kommer nog från min morfar som ja fick vara med i skogen när ja var liten. Han jobbade som på den gammla goda tiden med häst, o ja tyckte han var stark som en oxe.

Trevligt att hitta ett sånt intressant o roligt forum! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).