Socialt (mer om oss)

Vad arbetar ni med?

455 inlägg 222243 visningar 116 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
A.falck  
#679608
Slurfi skrev:Jag har egen firma och är inhyrd på en verkstadsfirma i Vittangi där jag gör
lite av varje, snickare mekare mm.
Har jobbat sen jordbruksskolan Grans 1986 som lantbruksavbytare
och nu i kombination med ovan nämnt plus skogsjobb.


Är det åt lundström du jobbar? 😁

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Alex Strömberg  
#739184 Är mekaniker på en återförsäljare för HVA/Stihl/Stiga m.m. Är ensam i verkstaden så allt som kommer in pillar jag på. Vill börja hålla på i skogen med motorsåg också men tiden blir inte riktigt över till det. Hade velat hjälpa till hos nån men de verkar svårt att hitta en person som vill erbjuda det 🙃

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Oscarwww  
#758075 Förvaltar egen fond, jobbar ungefär 40%. Resterande tid ägnas åt familj, fritidsintressen, bakning, fälla träd, klyva ved. Skönt vara sin egen chef.

Användarvisningsbild

Re: Re:

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758086
A.falck skrev:
Slurfi skrev:Jag har egen firma och är inhyrd på en verkstadsfirma i Vittangi där jag gör
lite av varje, snickare mekare mm.
Har jobbat sen jordbruksskolan Grans 1986 som lantbruksavbytare
och nu i kombination med ovan nämnt plus skogsjobb.


Är det åt lundström du jobbar? 😁

Missat att svara på detta, jag skrev vad jag jobbar med i september 2008 och nu några år senare
har det hänt allt möjligt, har ej jobbat åt Lundströms.
Jag slutade på verkstadsfirman i slutet av 2008 och började som borrare/laddare/sprängare i bergteknikbranschen
sedan i Aitik som laddare/sprängare och sedan som maskinförare, grävmaskin men även hjullastare, dumper och truck
och allt i den större skalan så det var skoj, bytte sen till trafikledare/lastbilsförare åt en annan gruvfirma och har jobbat
så i några år nu.
Detta kombinerat med egna grejer som skog, såg, ved och nu de senaste åren i turistbranschen
som verkar växa och med lite tur kan bli ännu mer lönsamt så jag kan få en större del av en större årsinkomst därifrån.
När jag nu gör denna sammanfattning ser jag att tydligen byter jag jobb och bransch ibland!
Förklaringen är helt enkelt att jag gör det mesta på F-skatt och kan hoppa runt utan att bryta nåt anställningsavtal
och jag tror att jag skulle kunna börja jobba åt dessa firmor igen om läget skulle vara sånt, no hard feelings.
De senaste decennierna har arbetsmarknaden här i norra Tornedalen och Malmfälten varit gynnsamma och gränsar
till överhettade stundtals, det kommer folk hit och jobbar från hela världen och problemen är mer bostadsbrist och
personalbrist än något annat, bla finns exempel på att butiker drar ner på öppettiderna pga personalbrist.
Så den som kan tänka sig att köpa en gård i norr och börja jobba här har goda
förutsättningar för det, priserna på hus och skog är fortfarande låga och lönerna är bland de högsta i Sverige.
Dock kämpar skogsbranschen mot låga priser och sk miljövänner och andra särintressen lokalt.

Vad jobbar du med A.falck? På namnet gissar jag att du har nåt med sågbranschen att göra?

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Lillsnorre  
#799656 Jobbar på lager (typ som postnord), men endast på halvtid så jag har mycket tid över.
På fritiden hugger jag mycket ved och säljer, jag har över 40kbm i år och jämfört med förra årets 21kbm så är det en bra ökning.
Jag planerar att starta eget företag där jag erbjuder trädfällning, röjning, snöplogning och vedförsäljning.
Jag hoppas att kunna få köpa egen villa och mark så jag slipper ställa all ved hemma hos farsan, men det är svårt för mig som låginkomstagare att få beviljat ett lån. Men det är ändå ganska logiskt från bankerna med tanke på hur räntorna ser ut, även fast jag kan leva på existensminimum och spara majoriteten av mina inkomster.

Är det någon som vet hur man ska prissätta sina tjänster? Så som trädfällning och röjning t.ex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).