Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3276 inlägg 609886 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#696030
Vedproducent skrev:
tallen100 skrev:Blir inte snön tyngre när det töar 😮 ?
Nog känns den tyngre när den är blöt..

Nej det är en myt. Snön känns mer kompakt. Men vikten är oförändrad på ett tak tex. Du måste tillföra fukt för att vikten ska öka. Den fukten som finns i luften är ytterst marginell i det sammanhanget. https://www.dt.se/artikel/blir-snon-tyngre-nar-det-toar


Helt rätt men det finns en aspekt till och det är att snön isolerar och noll punkten i takkonstruktionen flyttas uppåt. Värmen från huset börjar smälta och sätta ihop snön så den som tittar från backen tycker inte att det ser ut att vara så mycket snö på taket men värmen underifrån har fått snön att bli mycket kompaktare.

Det är mer än en gång då jag har skottat platta tak då det har varit mycket snö som jag har upptäckt att under all snö kan det stå vatten på taket.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

enbhen  
#696032 Tycker synd om er som fått all den där snön! Hos oss vid Hälsingekusten regnade det kopiöst igår vilket jag är glad för, finns snö så det räcker ändå.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Amatörhuggare 62  
#696034 Var rädda om er, på taken !
Far ej ner, i någon driva.
Så ni inte kommer fram, förrän i vår !
Vi vill ju, ha er som reportrar, från Norr

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

MrOlsson  
#696049 Tog slut på dagsljus innan snön va flidd.
En skarvsladd till motorvärmaren strök med.
Frugan törs inte köra traktor, eller ens höja skopan åt mig, men är inte bangen att skotta.
🚜

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

mrlynx  
#696078

Vaknade i morse vid 04.45 när snön på hustaket släppte och rasade ner. När jag sen kom ut insåg jag att snön rasat mot bilen så det blev handskottning en bra stund.

Innan det blev mörkt klättrade jag upp på lagårdstaket och mätte snödjupet. 120 cm på hitsidan och 130 cm på baksidan. Så sysselsättningen är räddad för morgondagen.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#696264 Slutet är nära.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

hfab  
#696265
svampbob skrev:Slutet är nära.

Har du ramlat ner något idag?

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

tallen100  
#696268
svampbob skrev:Slutet är nära.

Snart är det nock 😎

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#696269
hfab skrev:
svampbob skrev:Slutet är nära.

Har du ramlat ner något idag?


Nej idag har jag klarat mig men sonen gjorde en tunnel och åkte genom från nocken och ned på backen.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Josephine  
#696373
svampbob skrev:
hfab skrev:
svampbob skrev:Slutet är nära.

Har du ramlat ner något idag?


Nej idag har jag klarat mig men sonen gjorde en tunnel och åkte genom från nocken och ned på backen.


!°°! Var Är utgången?? är det där ens Sverige? Det ser mera ut som nordpolen.... ;-)

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#696379 Nej idag har jag klarat mig men sonen gjorde en tunnel och åkte genom från nocken och ned på backen.[/quote]

!°°! Var Är utgången?? är det där ens Sverige? Det ser mera ut som nordpolen.... ;-)[/quote]

Det är Umeå. Snödrivan på taket var två meter som högst. Han grävde sig igen drivan nerifrån och upp mot nocken sedan åkte han på rumpan genom tunneln och nedför taket och över takkanten ned mot marken. Snöhögen nedanför taket var säkert två meter hög så fallet från takkanten var kanske två meter.
Jag har fotat från nocken i riktning utför taket.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

lodin92  
#696569 Har lyckats låna ut min säkerhetssele till fyra olika gubbar som skottat ladugårdstak utan vettig säkerhetsanordning. Samtliga har bestämt sig för att skaffa sig en egen sele 👍

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#696608
lodin92 skrev:Har lyckats låna ut min säkerhetssele till fyra olika gubbar som skottat ladugårdstak utan vettig säkerhetsanordning. Samtliga har bestämt sig för att skaffa sig en egen sele 👍


Någon har lånat min sele och inte återkommit med den. Kan inte komma ihåg vem det var. Hädan efter ska jag ta ett foto på den som lånar tillsammans med saken som jag lånar ut

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

hfab  
#696686
27-30 minusgrader.
Maskinerna får stå och jag får en gratis obetald semestervecka 😎
Det är vackert såna här dagar

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

plax  
#696803 1 dag hann man glädjas över att träden var snöfria 😥
Igår kväll kom fanskapet tillbaka 🤬 😤

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).