Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3271 inlägg 609692 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#694863 20 minus här just nu. Jag ute och kollade till vedmaskinen nu på förmiddagen. Tänkte jag skulle rensa ur snön som hade drevat in i den under förra veckan. Den startade lite trögt men lät normalt. Startade utmattnings bandet och tänkte jag skulle låta klyven köra ut snön men då flög 25A säkringarna och jag kände mig nöjd för idag.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

fendt311  
#694879 26 minus här. Ca 5 mil från Umeå innåt landet. Varit ute och jobbat lite. Men inser att det är varmt och skönt i verkstan.😊

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

fendt311  
#694882
svampbob skrev:
fendt311 skrev:
Kse skrev:-10 i Pajala för stunden, en ganska optimal temperatur. Man kan jobba utomhus utan att behöva pälsa på sig allt för mycket, bilar och maskiner fungerar som dom ska.
Lite kärvare väder hade vi häromdan, nytt köldrekord sen vi flyttade hit för två år sedan med lite dryga -36 natten mot torsdag.
1610805008_ef31d86f-d2be-4f12-a36d-01d328df9af0.jpeg

Hade -39 som kallast på termometern i bilen när jag var på väg hem, när det börjar gå över -35 så börjar det hända lite saker med bilen, kopplingen och växelspaken börjar gå trögt, motorn ändrar ljud och får en hårdare gång, man märker även att motorn tappar lite ork.
1610805002_56496554-54bc-495d-aa8c-33ab7f776595.jpeg
1610805008_818deeda-0738-4dbe-a1c1-539ed63d5bdb.jpeg
Fjädringen och känns annorlunda, däcken känns till en början fyrkantiga när man åker iväg med en bil som har stått ett tag.
Jag fick stanna och slå i en liter tryckluftssprit i tanken då bilen började gå lite väl ojämnt.
Träffade på en bekant som passade på att ta en promenad i det friska vädret.

Värsta jag varit med om här hemma. Var minus 46. Hoppas jag aldrig får vara med om liknande. Fick inte igång traktorn, än fast motorvärmaren var i dygnet runt. Fick klä in motorummet med fregolit och pressening. Samt 10kw byggtork på full effekt. När Fendt gick igång trodde jag att den skulle explodera. Small i motorn som något. Din bekant som var ute på promenad. Behöver ett alvarligt samtal.


När hade vi så kallt här i västerbottens kustland? Minus 42 kan jag dra mig till minnes att vi har haft.

Var i mitten på 90 talet. Hade kött djur, dikor på den tiden. Hade fyllt foderhäckar fulla ensilage. För dom varnade för kylan. Men det gick så mycket ensilage. Så jag var tvungen att fylla på. Fick nästan inte i gång traktor. Minns hur djuren låg i en ring i halmen. Packade som sillar. Ledaren i mitten. Dom i lägst rang längst ut. Idisslande hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694889 Nu är det bara två minusgrader. Nästan lite småvarmt.
Var o kollade in vinterlandskapet från kyrktornet.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#694917
fendt311 skrev:26 minus här. Ca 5 mil från Umeå innåt landet. Varit ute och jobbat lite. Men inser att det är varmt och skönt i verkstan.😊

I minus 26 är det bäst att hålla sig inomhus, men i minus tio och ner
emot femton har det varit skjönt att jobba i skogen här :-bd

Men, idag gick självklart temperaturen upp och så började det regna.
Ska visst vara så i några dar, och senn blir det halke utav h...! :((

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

alias  
#695008
Vedmaskin skrev:Nu är det bara två minusgrader. Nästan lite småvarmt.
1610971097_20210118_113422.jpg
Var o kollade in vinterlandskapet från kyrktornet.


Grann utsikt, men ta det försiktigt där uppe. Från det kyrktornet är det minst en person som har fallit ner och slagit ihjäl sig.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695029
alias skrev:
Vedmaskin skrev:Nu är det bara två minusgrader. Nästan lite småvarmt.
1610971097_20210118_113422.jpg
Var o kollade in vinterlandskapet från kyrktornet.


Grann utsikt, men ta det försiktigt där uppe. Från det kyrktornet är det minst en person som har fallit ner och slagit ihjäl sig.

MVH
Alias


Jag är väldigt försiktig med höjder. Vill gärna ha något o hålla mig i. Så jag kliver inte upp i gluggen.

Jo det är fint o titta ut från tornen. 😀

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

tallen100  
#695046 När det gäller "höga höjder" så föredrar jag att titta på dom nerifrån 😉

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#695057 Har varit i många torn, och det märkliga är att det är dubbelt så långt ner från toppen som upp från marken :mrgreen:
De bent fram växer när man vandrar upp trappan på insidan 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

fendt311  
#695064 Minus 28 nu när jag kom hem från jobbet. Gillar inte denna kyla. Är alldeles för kallt.😲

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Bax  
#695070
tallen100 skrev:När det gäller "höga höjder" så föredrar jag att titta på dom nerifrån 😉



F.d. kollega fick frågan "är du höjdrädd?"
Svar - "Nej, jag kan stå och titta hur högt som helst, men jag är djuprädd, jag kan inte titta ner" 🤣



-28 igår, -18 idag, snart kommer snön.....

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#695133 Nu är det vinter. Det hann bli precis 5 dar med medel under 0. Men nu är det plus som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#695442 Vinter här ochså, fortfarande, men i kväll regner det.
Hade tänkt röja idag, men jag föredrar att vänta och se :wink:

Trevligt att röja, men inte i det här 🤣

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Williamm  
#695448
totte skrev:Nu är det vinter. Det hann bli precis 5 dar med medel under 0. Men nu är det plus som gäller.

Då van jag med någon dag till, men nu är det plus och allt regnade bort. Men det kan frysa på i gen.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Perra_II63  
#695454


Tänkte jag kunde bjuda på en bild från i förrgår då jag körde ihop virke med skotern. Småkallt med minus 25.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).