Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3276 inlägg 610675 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Brorsan  
#495975
MilanJo skrev:Hade så fin tjäle här ett tag (fin och fin, det jag gillade var att vildsvinen då inte kunde böka sönder min åkerlapp), men mildvädret luckrade upp en del och så började det då komma snö på detta i fredags. Trevligt att komma ut i skogen med hästen, men allt regnande de senaste månaderna gör att det är blött, blött i alla svackor och bäckarna är till bredden fyllda.
Typ någonstans i mitten av Småland.


I den här blötan får du väl nästan pack och körskador fast du kör med Häst!!
Roligt att du kör med häst. Jag har funderat på det själv, körde som yngre med pappas nordsvensk i skogen, gillade det.
Man får väl svårt att hitta annan användning för den så ekonomin blir väl lika usel som med ridhästar.
Olle

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495991 Idag så började dom spola isbanan. :smile:

Såg att det lovas ner åt 17-18 grader några dygn. Samt att det ska hållas sig vid nollan o neråt dom närmsta två veckorna.

Hoppas det håller i sig. :-ss

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496013 Lite minusgrader för första gången på säsongen tror jag. Inte så mycket snö dock.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

MilanJo  
#496014
Brorsan skrev:
MilanJo skrev:Hade så fin tjäle här ett tag (fin och fin, det jag gillade var att vildsvinen då inte kunde böka sönder min åkerlapp), men mildvädret luckrade upp en del och så började det då komma snö på detta i fredags. Trevligt att komma ut i skogen med hästen, men allt regnande de senaste månaderna gör att det är blött, blött i alla svackor och bäckarna är till bredden fyllda.
Typ någonstans i mitten av Småland.


I den här blötan får du väl nästan pack och körskador fast du kör med Häst!!
Roligt att du kör med häst. Jag har funderat på det själv, körde som yngre med pappas nordsvensk i skogen, gillade det.
Man får väl svårt att hitta annan användning för den så ekonomin blir väl lika usel som med ridhästar.
Olle

Ja, tur man kan välja de få gånger det ska köras ut något med häst, det blir ett och annat vedlass emellanåt, men idag låg jag bara på vägarna och malde. Det finns allt de som får ekonomi på det, men de spelar i en helt annan liga än jag. Mitt hästande är numer på enbart hobbynivå och hästen har jag av samma skäl som jag har katter, de ska åtminstone göra någon sorts nytta när de nu är här på gården. Förutom att de är trevliga att klappa då :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#496095 Igår snöade det hela dagen så det blev ytterligare en dm.
Nu är det 22minus och värmaren sitter traktorn så nu blir det att trampa väg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496131
Snö och sol

Nu är det svinkallt igen, vi har haft kring minus 30 och det är ovanligt här i byn.
Men jag pratade igår med en vintervägsgörare och han sa att nu har är det så mkt
snö så det isolerar fastän man packar det.
Senast redigerad av Slurfi mån 05 feb 2018, 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Delsbo  
#496134 -27°C i morse, även här [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]... Tja, man får se det positivt, det snöade i alla fall inte...

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496146
Slurfi skrev:
1517824124_feb2018snowytrees.jpg

Nu är det svinkallt igen, vi har haft kring minus 30 och det är ovanligt här i byn.
Men jag pratade igår med en vintervägsgörare och han sa att nu har är det så mkt
snö så det isolerar fastän man packar det.


Huva. Dags att köra med vattentank och spola då för att få väg?

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#496211 Här är ju bara sommaren med minus 14,7 i morse - nu är det bara minus 4 :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Samlarn  
#496251
Va lite bistert i morse när man åkte till jobbet men det är ju trots allt vinter.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496272 -8 och ett par cm snö. Dock fortfarande för blött och mjukt under för att köra med "stortraktorn" på de låglänta ängarna och i skogen. Grållen flyter på ovanför men jag har inga bra kedjor till den så den dubbelt så tunga MF:en får vila några dagar till innan det är dags att ta hem vinterns timmerstockar till sågverket.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496276
th skrev:Grållen flyter på ovanför men jag har inga bra kedjor till den så den dubbelt så tunga MF:en får vila några dagar till innan det är dags att ta hem vinterns timmerstockar till sågverket.


Hugger du allt först, och hoppas på bra väder?

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496283 Både och. Jag gjorde en rensning av granar inom synhåll från huset för några veckor sedan men nu skall jag plockhugga lite skadade träd längs en skotningsväg som grannen använde förra vintern samt ett antal granar med dubbeltoppar och som inte gallrades på 90-talet när proffsen med maskiner anlitades.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496326
Mangan skrev:
Slurfi skrev:
1517824124_feb2018snowytrees.jpg

Nu är det svinkallt igen, vi har haft kring minus 30 och det är ovanligt här i byn.
Men jag pratade igår med en vintervägsgörare och han sa att nu har är det så mkt
snö så det isolerar fastän man packar det.


Huva. Dags att köra med vattentank och spola då för att få väg?

Jag gissar att han provar med bandtraktor först.
Men nu har vi haft riktigt kallt några dagar igen så det kanske löser sig.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Delsbo  
#496868 "Midvinternattens köld är hård", Äh, de ä ju bara -18°C.. Tände just i pannan..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).