Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3276 inlägg 609927 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#495676 Lite vinter här också, ett par minus och ett par cm vitt på backen. För en gångs skull inte blötsnö.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495695 Skulle ha mätt för två dagar sen, nu har det blåst rejält så snödjupet är väldigt varierande. Jag ser inte tillstymmelse till staketet nånstans på tomten, de lägsta grenarna av äppelträdet ligger under snönivån och på ett ställe där det har samlats lite extra så stoppade jag ner en piasavakvast upp och ner i snön och det var max 10cm skaft kvar över snön, tror att skaftet är ca 150cm.
Så nog har det snöat lite i år...Det här gäller Järbo. En mil söderut så är det knappt hälften så mycket och en mil norrut så är det otroligt mycket mer snö än här, så det är stora variationer lokalt.

-7 grader.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#495865 Det var mycket snö mättemies! Då har vi klarat oss mycket bättre trots att det är bara 6-7mil mellan oss. Är kanske en 3-4dm här men det fortsätter att snöa. För ett tag sen ganska ymnigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495866 Pinade minus 8,6 grade her i dag. Uvanlig kaldt til her å vera, ikkje så ofta under 5 minus.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

ulfgustav  
#495870 Fin morgon inget snöfall -28 gr vilket är lite onödigt kyligt.
Får bli lite pappersarbete idag

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

ulfgustav  
#495871 Fin morgon inget snöfall -28 gr vilket är lite onödigt kyligt.
Får bli lite pappersarbete idag

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495874 Ser på SVT väder i Facebook en bild från Skuleskogen där man mätt 183 cm.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495884 Hadde vært heilt nedsnødd eg då, er 180 cm

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

jannee  
#495889 Norrlänningar ska då alltid vara värst, vi har här (strax utanför Emmaboda) hela 40 cm snö :grin:
Visserligen inte så väldans kallt, men ändå - 1,3 :mrgreen:
Dock ställdes Nybroloppet in (skulle gått nästa helg) p.g.a. just snöbrist :?:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Erre  
#495891
jannee skrev:Norrlänningar ska då alltid vara värst, vi har här (strax utanför Emmaboda) hela 40 cm snö :grin:
Visserligen inte så väldans kallt, men ändå - 1,3 :mrgreen:

Då vinner du jannee. :mrgreen:
Dubbelt så mycket snö som oss, knappt ett par mil norr om Emmaboda

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Brorsan  
#495893 Jag ska ta fram indikatorklockan och kolla här.
Skämt åsido vi har iallafall vitt på marken. Tjälen, om det håller sig kallt, kryper ju ner lät. Olle

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Delsbo  
#495897 Vi här i Hälsingland har fått snö nu så det räcker.. Vi ungdomar på 59 och 61 har varit runt och skottar tak hos fruns ingifta faster (slink faster i Delsbo) och taket på min mosterers fritidshus här uppe (ja se Stockholmare). Mosters stuga har X byggt tak så det samlas massor av snö i brotten, säkert upp mot en meter.. Dessutom är det ett garage där med platt tak ..
Ja nu är det gjort, nu slipper vi och dom tänka på detta på ett tag..

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Palakangas  
#495932 Snön ute på täkterna är så djup att den precis täcker rundbalarna. Tycker lite synd om han som hämtar dem. Han får skotta sig fram. Ångrar nog att han inte körde upp balarna till vägen i höstas.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

MilanJo  
#495937 Hade så fin tjäle här ett tag (fin och fin, det jag gillade var att vildsvinen då inte kunde böka sönder min åkerlapp), men mildvädret luckrade upp en del och så började det då komma snö på detta i fredags. Trevligt att komma ut i skogen med hästen, men allt regnande de senaste månaderna gör att det är blött, blött i alla svackor och bäckarna är till bredden fyllda.
Typ någonstans i mitten av Småland.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Delsbo  
#495973
MilanJo skrev:Hade så fin tjäle här ett tag (fin och fin, det jag gillade var att vildsvinen då inte kunde böka sönder min åkerlapp), men mildvädret luckrade upp en del och så började det då komma snö på detta i fredags. Trevligt att komma ut i skogen med hästen, men allt regnande de senaste månaderna gör att det är blött, blött i alla svackor och bäckarna är till bredden fyllda.
Typ någonstans i mitten av Småland.

Var ute och gick en sväng runt byarna här hemma idag och mötte Oden.. Oden tillhörde Lars Andersson (har avlidit nu) i Linfläck här i närheten.. Jag vet inte om Ni jobbade ihop idag eller om ni var ute och hade en Bra Dag.. Men, Oden jobbade tidigare i skogen (lite lätt för Lars var gammal).. Men Lars hade hästar hela sitt liv och Oden var den sista.. Nu har Oden flyttat till grannbyn Rolfsbergs där han går med två "kompisar" såhär på äldre dagar.. Stefan på släden är en erfaren hästman och brukar hälsa på och ta ut Oden på turer sommar som vinter..

Håll med att dom på släden ser ut att må bra.. Frågan är vem som njuter mest..


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).