Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3267 inlägg 607756 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Ängagärdet  
#416770 ca 20cm tung snö som klistrat sig fast på träden, gick en sväng i skogen å granarna står böjda som spända pilbågar, såg ett 10-tal som smällt av i ett bryn 65-årig granskog, small av ett par till under tiden jag begrundade eländet!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416778
Lärk planterad 08 och som jag trodde fri från större skador. De är runt 9 m höga!
Snön frös ju fast tidigt på morgonen och nu får man bara hopps på mildväder.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Torbjörn Johnsen  
#416818 Surt att se detta i sin skog @Tåndemåla! Det har verkligen varit stor variation i vädret mellan olika orter. Det behövs i princip bara en grads skillnad (kallare) för att en heldag men blåst och regnslask som här i Jönköping senaste dygnet då inget blivit liggande på backen, ska bli en katastrof med fastfrusen upplega och allt mer tyngd i trädkronorna. Hoppas det kan bli nån grad varmare så det släpper innan nästa laddning kommer!

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416822 Jag hoppas också på mildväder. Men just nu är det -4,8 C så det blir nog kvar en stund. Jag ville ut och slå bort snön men den var redan fastfrusen! Så bara mildväder räddar lärken nu.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416824 Jag ser även vad höjdläget gjort! Bilderna är tagna på ca 240 m höjd medan om man går upp på berget är det inga skador ca 320 m. Och vid sjön är det knappt snö på träden, bara på marken . Sjön ligger 206 m. Allt inom två km. Så det är lite upp och ner här.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#416879 Blev riktig vinter här över natten. Nu är det minus 3 och snön som kom
har frusit fast i toppar på och grenar.


Ser ju ut som idyl, men det här är frusen blötsnö!


Vägen upp till vedbacken blev lite svårkörd med grannens skraplöv lutande :surp:

Ser inte fram emot att göra visit i en björkgallring där det här
vädret väl är det värsta vi kunne fått :sad:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#416905 I stort sett bara kallsnö här men med tanke på nordöstliga vindar så slutar det väl inte snöa någon gång. Snöade hela dagen igår och det ser ut som även större delen av den här veckan blir snöig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416950 Vinden ligger på från havet så nu lär det komma mycket snö...är väl nån decimeter nu, kommer upp över motorhuven när man kör.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Kse  
#416951 Kallt har vi men ingen snö, bara en cm på backen.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416952
Kse skrev:Kallt har vi men ingen snö, bara en cm på backen.
1478526443_image.jpeg


Det är ju åt rätt håll iaf. Här har snön kommit före kylan de senaste åren, blir ingen tjäle på hela vintern sen när det ligger några decimeter isolerande snö på marken.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#417603 -6,6 just nu och ca 2-3dm snö. Snöskotrarna har tittat fram ur sommardvalan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

isteskog  
#417607 -3 och ca 40-50 cm snö där det är öppet. I skogen 20-30 cm. Ska iväg och hugga en släpa ved bara pannan blivit varm. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#417811 Minus 13 just nu, men enligt YR ska det bli pluss utpå morronen :sad:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#417815
JensSkoog skrev:Minus 13 just nu, men enligt YR ska det bli pluss utpå morronen :sad:


Precis lika här. Tvivlar på att det blir töväder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

isteskog  
#417823 -10 här, lite mulet. Ska nog hugga/köra en släpa ved i dag också. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).