Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2587 inlägg 683911 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#429882
Uvskogen skrev:
Magnus M skrev:Måste säga att det där känns ganska farligt. Får man sälja en sån lösning?
Borde vara nåt krav på dödmansgrepp kan jag tycka.

Om man bromsar o stannar så måste man komma ihåg att lägga ur driften annars åker det iväg så fort du släpper bromsen eller?

Visst kan man glömma lägga ur växeln på en traktor så den hoppar iväg när du släpper kopplingen men då är det ju fordonet du sitter i som rör sig. Här är det ju ett annat fordon som börjar leva eget liv!!!

Magnus M

Ja precis så är det. Släpper jag bromsen så driver den igen. Borde förstås läst på bättre före jag började bruka vagnen.

Har du inte två system ? D.v.s automatdrift som driver när man släpper bromsen som du beskrivit och den rena knappdriften som används i mer " kinkiga " lägen.. :???:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#429984
Mangan skrev:Stäng hylsnyckelsatsen innan du ställer den upp.

Det är en vidskepelse i att läsa det där :mrgreen:
Första jag gjorde när jag kom ut efter fikarast och Skogsforum och "Mangans" hylsnyckelsats var att vända min bitssats upp ner så jag fick plocka och sortera tjugofyra stk. Senn skulle jag lasta i bilen och tappade en ask med skruvar som flög alla vägar - tur det inte är snö :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#431505 Ja vad ska man säga, nu var det dags igen :oops:
Har hört att man ska inspektera undersidan på vagnen en gång om året :mrgreen:

Helt på sida


Synd bara att man ska göra det så långt ifrån väg och utan några bra infästningspunkter i närheten. Fick låna låna ihop vajrar modell grova :!: och släpa upp i bergen 😡

Riggat och på väg upp


Snart på rätt köl


Det tog hela dagen men det positiva är att det enda jag kunde se som blivit påverkat var att främre stöttan hade böjt sig lite inåt. Var ärligt talat så slut när vagnen var på rätt köl att jag inte orkade kolla så noga.
Imorgon är det kärlek och rundsmörjning på maskinen vid lunchrasten så då ska jag kolla noggrannare.

Skam den som ger sig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

isteskog  
#431513 Har du skaffat dig en "TippKalle", Sundelius ..... :wink:
Skämt åsido, tur att det gick bra :smile:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#431516 Gjorde du klassikern och körde lite för fort där det var "slätt" :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#431517 Bra det var vagnen och inte du som fick lite stryk :surp:

Men vad orsakade välten :?:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#431526 Här säljer de in småmaskiner som ska klara sig med smala stickvägar och så är det ingen som berättar för kunderna att man måste montera stödhjul för att de ska hålla sig på rätt köl... :wink:

Sorry kunde inte låta bli. Har ju själv i och för sig lyckats med bedriften att välta lastbärardelen på en ÖSA 678 Minibrunett (kranen sitter på taket på traktordelen, som info för dem som inte är så maskinintresserade), med maskinen stillastående - GÖR OM DET DEN SOM KAN!!!.

Det passar ju också att skriva i denna tråden om fadäser.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#431531
JensSkoog skrev:Bra det var vagnen och inte du som fick lite stryk :surp:

Men vad orsakade välten :?:


Sidlut, sväng och kanske hade jag inte satt fast gripen tillräckligt i lasset så den gled ut åt sidan. Det sista vet jag faktiskt inte då jag inte hann reagera innan det sa bonk :shock:
Tyngdpunkten med lass är väldigt hög då jag har lite större kran än standard. Har inte kommit på någon bra lösning hur man ska ha kranen då. Enda sättet är att greppa längst bak och kör man då tre meters massaved blir vinkeln brant och tyngdpunkten hög

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431538 Hugg 4,5m massaved så blir lasset lägre med samma volym :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431539
sundelius skrev:Ja vad ska man säga, nu var det dags igen :oops:
Har hört att man ska inspektera undersidan på vagnen en gång om året :mrgreen:

1484763104_031.jpg


Synd bara att man ska göra det så långt ifrån väg och utan några bra infästningspunkter i närheten. Fick låna låna ihop vajrar modell grova :!: och släpa upp i bergen 😡

1484763076_032.jpg


1484763108_033.jpg


Det tog hela dagen men det positiva är att det enda jag kunde se som blivit påverkat var att främre stöttan hade böjt sig lite inåt. Var ärligt talat så slut när vagnen var på rätt köl att jag inte orkade kolla så noga.
Imorgon är det kärlek och rundsmörjning på maskinen vid lunchrasten så då ska jag kolla noggrannare.

Skam den som ger sig :mrgreen:

Usch! Välta i skogen är inte kul. Blir ett släpande och bökande. Tur du och grejorna höll!

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431540
anersimyra skrev:
Uvskogen skrev:
Magnus M skrev:Måste säga att det där känns ganska farligt. Får man sälja en sån lösning?
Borde vara nåt krav på dödmansgrepp kan jag tycka.

Om man bromsar o stannar så måste man komma ihåg att lägga ur driften annars åker det iväg så fort du släpper bromsen eller?

Visst kan man glömma lägga ur växeln på en traktor så den hoppar iväg när du släpper kopplingen men då är det ju fordonet du sitter i som rör sig. Här är det ju ett annat fordon som börjar leva eget liv!!!

Magnus M

Ja precis så är det. Släpper jag bromsen så driver den igen. Borde förstås läst på bättre före jag började bruka vagnen.

Har du inte två system ? D.v.s automatdrift som driver när man släpper bromsen som du beskrivit och den rena knappdriften som används i mer " kinkiga " lägen.. :???:

Nä någon "knappdrift" har jag inte! [emoji50]

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#431543
alias skrev:Här säljer de in småmaskiner som ska klara sig med smala stickvägar och så är det ingen som berättar för kunderna att man måste montera stödhjul för att de ska hålla sig på rätt köl... :wink:

Sorry kunde inte låta bli. Har ju själv i och för sig lyckats med bedriften att välta lastbärardelen på en ÖSA 678 Minibrunett (kranen sitter på taket på traktordelen, som info för dem som inte är så maskinintresserade), med maskinen stillastående - GÖR OM DET DEN SOM KAN!!!.

Det passar ju också att skriva i denna tråden om fadäser.

MVH
Alias


Ligger lite i det du säger men man måste tänka sig för i terrängen med en relativt sett väldigt smal maskin. Har ju köpt en "beståndsgående" skotare och då kan man inte förvänta sig att man kan tuffa på som de stora och bredare maskinerna

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#431545
gnisten83 skrev:Hugg 4,5m massaved så blir lasset lägre med samma volym :wink:


Ja och sen kan greppa virket längre bak och då blir vinkeln/höjden lägre.
Tror jag ska göra ett test med fallande längder nästa säsong :-?

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vardon  
#431547 Hur såg undersidan ut? Eller glömde du kolla och behöver välta igen?

Skönt att allt gick relativt bra, lite ska de väl tåla

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

skogsjan695xl  
#431548 Lägg kran ner på lasset ist för så låg tyngdpunkt som möjligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).