Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2587 inlägg 686930 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427092 Måste säga att det där känns ganska farligt. Får man sälja en sån lösning?
Borde vara nåt krav på dödmansgrepp kan jag tycka.

Om man bromsar o stannar så måste man komma ihåg att lägga ur driften annars åker det iväg så fort du släpper bromsen eller?

Visst kan man glömma lägga ur växeln på en traktor så den hoppar iväg när du släpper kopplingen men då är det ju fordonet du sitter i som rör sig. Här är det ju ett annat fordon som börjar leva eget liv!!!

Magnus M

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427094
Magnus M skrev:Måste säga att det där känns ganska farligt. Får man sälja en sån lösning?
Borde vara nåt krav på dödmansgrepp kan jag tycka.

Om man bromsar o stannar så måste man komma ihåg att lägga ur driften annars åker det iväg så fort du släpper bromsen eller?

Visst kan man glömma lägga ur växeln på en traktor så den hoppar iväg när du släpper kopplingen men då är det ju fordonet du sitter i som rör sig. Här är det ju ett annat fordon som börjar leva eget liv!!!

Magnus M

Ja precis så är det. Släpper jag bromsen så driver den igen. Borde förstås läst på bättre före jag började bruka vagnen.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427097 Frugan är värd en öl eller två för att komma till din undsättning! :D

Bra att det gick bra.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#427119 Puuh #:-S
Sicken tur att det gick bra med ditt ekipage och framförallt att du inte skadade dig \M/

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427258 Hoff, det lät onödigt spännande.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

SkogsBasse  
#427866 Urd fällde en död tall över vår traktor väg, den var i fint skick jag så jag tog hem den för att göra ved. La de smala bitarna underst i vagnen och de tjocka överst för de ska jag kapa med motorsågen. Väl hemma börjar jag kapa tittar och tänker länge för att konstatera att där finns inget under de smala, det är bara att såga........ Så nu kan jag meddela att galvat är mjukare än sten men hårdare än trä.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

svenssons  
#427890 .. Så nu kan jag meddela att galvat är mjukare än sten men hårdare än trä.[/quote]

Nä men fan va tråkigt... blev det mycket skadat?

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

SkogsBasse  
#427892 Nej, det klara sig bra för jag träffa balken helt plant så den är nu välputsad på ett par centimeter.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428330 Jaha då hamnade jag här igen på kort tid! Enbart mitt eget fel denna gång. Varje år bör man kontrollera lagren i stödhjulen på banden. Jag har systematiskt underlåtit att göra det i 6-7 år. Idag kom kostnaden. Ett av hjullagren rasade helt och bandet krängde förstås av direkt. Givetvis när jag var högst uppe på berget och ingen hemma. 1,5 timmes promenad hem och hämta grejor och sen tillbaka. En domkraft och verktyg blir väldigt tunga på ryggen 450 meter uppför i snö. Särskilt när man ska bära med sig ett hjul samtidigt. Nå, nästa vecka byter jag alla lager, de är slut runt om. Nu har jag kollat.
Edit: Måste få berömma en väldigt serviceinriktad åf som jag haft i en 10 år. Det är Bobergs båt o motor i Falun.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428338 Tufft av dig att fixa det, speciellt med tanke på lång väg att gå plus tung ryggsäck. Det är lätt att man missar något verktyg också.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

axwell  
#428339
Uvskogen skrev:. 1,5 timmes promenad hem och hämta grejor och sen tillbaka. En domkraft och verktyg blir väldigt tunga på ryggen 450 meter uppför i snö.


Uvskogen, nästan tur att inte frugan var hemma, du får inte ta livet av henne med allt vad du vill ha till toppen av berget. :mrgreen:

Härligt att du delar med dig av oturen, fast nu måste snart lyckan vända åt rätt håll. :???:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

vetinte  
#428344 Suck. Ja de straffar sig att inte kolla saker. Men du verkar va en kämpe så...

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

jannee  
#428345 Uvskogen har hamnat i ett stim av otur/trubbel. Egentligen är det bara till att bryta ihop för att senare komma igen.
Personligen tror jag dock inte riktigt på detta. Bättre är nog att strunta i allt och ta en två veckors semestertripp söderut så den elaking som förföljer uvskogen hittar någon annan att djävlas med. :grin:
Senast redigerad av jannee ons 04 jan 2017, 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#428346 Det är kanske Kse som lånat ut sin vän Murphy till dig Uven :mrgreen:
Skämt åsido, hoppas på bekymmersfria dagar för dig framöver

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#428352 Starkt jobbat Uvskogen! \M/

Bara att bita ihop och ta tag i situationen!
Hur surt det än är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).