Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2587 inlägg 687000 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vardon  
#379482 Får nog kollegan, eller motarbetaren stå för merparten men jag var lite skyldig. Gjorde rent verktyg i bilarna och han gör rent gaständare med bromsrengöring. Dålig ide nr 1 och det tar sig i trasorna. Han försöker skaka och det tar sig ännu mer.

Jag går och hämtar släckare och när jag kommer tillbaka har det lugnat sig och tänker "Det är nog dumt att dra en pulversläckare för så lite, halvdålig ide, nu är det nog bara trasan som brinner så jag låter bli, dålig ide nr 2

Trampar på trasan med resultat att det flammar upp ännu mer, smälter fast i skon så med brandsläckaren i ena handen och en flammande trasa under foten går jag mot porten. Inser att att porten är för lite öppen och jag är för ovig och det kommer ta tid att få upp den och bestämmer mig för att ta pulversläckaren ändå.

Då har kollegan hämtat kolsyresläckaren och ser mig täckt av eldsflammor och väntar sig full panik. Fast jag inte ens har märken i byxorna eller svett hår på benen.

Lärdom: Hämta den släckare du har tänkt att använda först och använd den.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#379550 Söndagen får nog gå till historien som den mest motsträviga skogsdagen hittills för min del (hoppas att det inte blir värre framgent)!!!

Hade jag inte vetat vilken veckodag och vilket datum det var så hade jag helt klart gissat på fredagen den 13:e...

Så vad lyckades jag då med?

- 2 kedjeavhopp
- 2 stensågningar på mindre än en tank.
- fastnade med foten under en tallgangel och föll raklång i backen och slog kindbenet i kanten på motorsågskåpan - så nu se det nästan ut som om man hade varit i slagsmål.
- kvistade upp ett par äldre vindfällen och observerade innan jag började såga att en klenare björk stod nedklämd som en sprättbåge mellan dessa, men nog hade jag hunnit glömma den där klena björken tills jag kom så långt i kvistningen. Jag var själaglad att jag hade visiret nedfällt för den strök mitt över detta och höll på att svepa hjälmen av huvudet på mig när jag råkade kapa av toppen på björken när jag skar av en grangren på den ena vidfällan.
- framåt eftermiddagen hade vädret växlat och övergått i snöblandat regn och när kedjan hoppade av för andra gången så bytte jag såg och för första gången i mitt liv så lyckades jag hälla i lite kedjeolja i bensintanken innan jag kom på vad jag höll på med (nåväl sågen gick som den skulle även om avgaserna luktade lite annorlunda).

Har sällan varit så glad åt att komman in och ta av mig de blöta huggarkläderna och ta en varm dusch.

Måtte kommande helg bli bättre!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379552 Vissa dagar bör nog motorsågen vila... :-)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Göt  
#379554 känner igen sådana dar dom händer inte ofta men det är lika bra att gå hem och dra täcket över huvudet :oops: :???:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#379556 Ändå längtar man tillbaks till skogen nästa dag. Måste vara något fel på en :shock:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Göt  
#379557 Visst är det så och det märkliga är att då kan allt funka som det ska :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

machonisti  
#379621 När jag skulle tanka gick jag in i en torr grankvist som jag inte såg. Det sved till och glasögonen hoppade nästan av näsan.
Nåja bara att rätta till och tanka. Körde flera tankar även efter det.
Sen hoppade jag i bilen och körde en bit. Stannade för en entreprenör som stod med sin stora JD motorsåg på vägen.
Jag gick fram till gubben som tittade avvaktande på mig. Kunde inte komma ifrån att han uppförde sig konstigt.
Nåja vi började prata ändå lite grann till slut.
När jag kom hem och såg mig i spegeln förstod jag varför.
Det hade runnit blod från ett jack i näsroten så jag såg ut som en mma-fighter.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#379642
machonisti skrev:När jag skulle tanka gick jag in i en torr grankvist som jag inte såg. Det sved till och glasögonen hoppade nästan av näsan.
Nåja bara att rätta till och tanka. Körde flera tankar även efter det.
Sen hoppade jag i bilen och körde en bit. Stannade för en entreprenör som stod med sin stora JD motorsåg på vägen.
Jag gick fram till gubben som tittade avvaktande på mig. Kunde inte komma ifrån att han uppförde sig konstigt.
Nåja vi började prata ändå lite grann till slut.
När jag kom hem och såg mig i spegeln förstod jag varför.
Det hade runnit blod från ett jack i näsroten så jag såg ut som en mma-fighter.

Man har ju hört att ni finnar springer runt i shorts året runt, så man vet ju inte. ;)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#381252 Bröt mig ur sängen kl nio och skulle ha mig lite kaffe. Fyllde i med vatten och kaffe på Moccamastern, och gjorde mig ett par smörgåsar i halvsvimman, då det plaskade så märkligt :mrgreen:

Så går det när fruntimmeret drar på jobb och inte stannar hemma och sköter om den sjuka gubben :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Axl  
#382987 Höll på att såga av mig fingrarna. Hål på vanten men inte en skråma. Kanske inte helt optimalt att köra vedmaskin med pannlampa efter en heldag på jobbet. Sågar på en gammal kisa. Missade att jag inte dragit tillbaka bordet så klingan var framme när jag skulle plocka sista biten till klyven.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#382995 Där hade du tur, @Axl :lol:
Hål på vanten kan man laga själv, men avkapade fingrar är svårare! :wink:

Värsta är att man känner sig som en idiot. Fick själv ett hack i tummen i går, när jag skulle justera
knivbalken på häcksaxen. Motoren varvar lite högt på tomgång, och jag har glömt att ta den ner. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

jonsered95  
#383025 @Fredrik Reuter samma person här ovanför....
Mvh Philip

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383051
JensSkoog skrev:Bröt mig ur sängen kl nio och skulle ha mig lite kaffe. Fyllde i med vatten och kaffe på Moccamastern, och gjorde mig ett par smörgåsar i halvsvimman, då det plaskade så märkligt :mrgreen:
1458042654_20160315_093333[1].jpg

Så går det när fruntimmeret drar på jobb och inte stannar hemma och sköter om den sjuka gubben :lol: :lol:


Grattis välkommen i klubben. :grin:

Jag fick skällning för att jag köpte billiga filter. Men det händer oxå med dyrare grejor. :???: :lol:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#383889 Ringde pizzerian då magen hade börjat kurra, men de svarar inte, nehe, ringer nästa ställe o de svarar inte heller.. Jaha de stänger redan kl 20 en röd dag.. :-W
Jag som hade tänkt o unna mig något gott, då man orkar sig utanför huset. Kanske hade varit bra med lite framförhållning också. :) Som tur va fanns det lite till en måltid iaf. Blir att handla imorgon!

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#383930 Apropå Pizza: Vi var ett gäng i Osby nån gång förra hösten. Skulle beställas mat och en person i gänget plockade fram en lapp ur börsen med numret till den lokala pizzerian. Rabblade upp pizor och Kkebabtallrikar mm till en sju åtta personer. Så for personen och jag iväg för att hämta lasset. Knallade in och fanna att där var dom helt ovetande om nån sån beställning. Personen tog åter fram lappen med telefonnumret, kollade lite noggrannare och fanna att det fick till en pizzeria i Höör. Undrar hurpass förbannade dom var där på den som aldrig kom och hämtade det beställda. :lol:

Skall tilläggas att pizzerian där vi var fixade fram käket snabbt och effektivt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).