Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2588 inlägg 687281 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791848


Jag tror det är fjärde gången nu. Minst tredje i alla fall.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

hfab  
#791861
Mangan skrev:
1675881781_img_20230208_152953_642.jpg


Jag tror det är fjärde gången nu. Minst tredje i alla fall.

Behöver du verkligen ha lyftarmen monterad då du kör i skogen?

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791865 Jaa, vajerkranen sitter där?

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

maltex  
#791878 Kan det vara så att vajerkranen är boven i dramat, fråga inte varför jag misstänker det.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791882 Ja, det är väl ganska självklart. 🙃 Egen erfarenhet, @maltex? 😎

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

grålle-68  
#791885 Behöver du ha justering annars borde det gå att göra ett fast som är kraftigare

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791899 Jag har böjt bägge sidorna (dock ej samtidigt). Händer när man lyfter/drar tungt i sidled och stödbenen sjunker ner. Då ställer sig kranen på mittbalken, och det blir en kraftig vridning.

Hellre det än att något annat går sönder...

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Williamm  
#792694 Lägger ut gripen lågt för att nå botten av trädet och dra in det längs marken med utskjutet utan att lyfta...
Hör en road kommentar, varför gör du så? Glömde att jag satt i en Rottne F14 och inte 9t vagn...

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#792695
Williamm skrev:Lägger ut gripen lågt för att nå botten av trädet och dra in det längs marken med utskjutet utan att lyfta...
Hör en road kommentar, varför gör du så? Glömde att jag satt i en Rottne F14 och inte 9t vagn...

Hade varit värre tvärt om. :)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Williamm  
#792704
Hema skrev:
Williamm skrev:Lägger ut gripen lågt för att nå botten av trädet och dra in det längs marken med utskjutet utan att lyfta...
Hör en road kommentar, varför gör du så? Glömde att jag satt i en Rottne F14 och inte 9t vagn...

Hade varit värre tvärt om. :)

Ja.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#798077 Råkade bomma en rågång igår när jag tog en sväng med röjsågen i farsans skog och röjde således lite på fel sida gränsen.

Får nog initiera uppsättning av nya synligare gränsstolpar. Gamla blekgula plaststolpar bland björkstammar ger inte några tydliga kontraster.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#798079
alias skrev:Råkade bomma en rågång igår när jag tog en sväng med röjsågen i farsans skog och röjde således lite på fel sida gränsen.

Får nog initiera uppsättning av nya synligare gränsstolpar. Gamla blekgula plaststolpar bland björkstammar ger inte några tydliga kontraster.

MVH
Alias

Debitera farsan för jobbet, samt uppmana honom att markera sin gräns tydligare! :)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798092
alias skrev:Råkade bomma en rågång igår när jag tog en sväng med röjsågen i farsans skog och röjde således lite på fel sida gränsen.

Får nog initiera uppsättning av nya synligare gränsstolpar. Gamla blekgula plaststolpar bland björkstammar ger inte några tydliga kontraster.

MVH
Alias


Förhoppningsvis så lär man sig så man gör det bara en gång. 😀

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Järnoxen  
#798141 Jag skulle bara ta i lite till, bulten hade ju rört på sig lite. HELVETE skruvutdragaren gick av!
Någon som har något bra tips?

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#798144
Vedmaskin skrev:
alias skrev:Råkade bomma en rågång igår när jag tog en sväng med röjsågen i farsans skog och röjde således lite på fel sida gränsen.

Får nog initiera uppsättning av nya synligare gränsstolpar. Gamla blekgula plaststolpar bland björkstammar ger inte några tydliga kontraster.

MVH
Alias


Förhoppningsvis så lär man sig så man gör det bara en gång. 😀


Jo, just de träden lär jag ju inte röja ner igen... 😉

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).