Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2587 inlägg 686991 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728305
Erre skrev:Vad lyckades du få in där för att det skulle kunna ske? 🤔


Inte svårt alls, bara att trycka ned stödbenet med bommen! 😎


Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#728315 😂👍.

Du är klurig du.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728327 Mmm, visste att det gick men att det skulle gå så fort att komma på hur. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JörgenO  
#728424 Jag har ungefär en mil mellan mitt lilla skogsskifte där jag har huset o all utrustning och mitt stora skogsskifte.
Något som tyvärr är mer regel än undantag är att jag när jag packat utrustning o tagit lämpliga kläder så brukar det visa sig när jag kommer fram där jag skall arbeta att jag glömt något, det kan vara hjälmen, gummistövlarna, selen till röjsågen eller nåt annat viktigt som gör att jag får åka tillbaka igen o hämta.

Så i morse när jag skulle iväg o hugga lite så hade jag bara kommit några hundra meter innan jag insåg att jag glömt hjälmen. Jag blev glad att jag "kom ihåg" detta innan jag kommit så långt.

Väl framme så klädde jag på mig allting och tittade om jag behövde tanka och fylla på sågkedjeolja... då kom det som en blixt från klar himmel... sågkedjeolja!!!. Det var bara att packa ihop o vända hem igen (efter att jag rabblat alla svordomar jag kunde samt en del nyuppfunna). En halvtimme senare och ett par hundra meter från hemmet så vaknade de mer intelektuella delarna av min hjärna och tänkte... kombidunk... den heter ju så av en anledning. Jag hade alltså sågkedjeolja med hela tiden men var för dum för att begripa det.

Så, det blev som vanligt, fick åka två gånger men den här gången utan att behöva det.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728428 Det är alltså inte bara jag... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Ängagärdet  
#728645 Det är så skönt att veta att det är fler som är som jag!

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

zeetorg  
#728702
JörgenO skrev:Jag har ungefär en mil mellan mitt lilla skogsskifte där jag har huset o all utrustning och mitt stora skogsskifte.
Något som tyvärr är mer regel än undantag är att jag när jag packat utrustning o tagit lämpliga kläder så brukar det visa sig när jag kommer fram där jag skall arbeta att jag glömt något, det kan vara hjälmen, gummistövlarna, selen till röjsågen eller nåt annat viktigt som gör att jag får åka tillbaka igen o hämta.

Så i morse när jag skulle iväg o hugga lite så hade jag bara kommit några hundra meter innan jag insåg att jag glömt hjälmen. Jag blev glad att jag "kom ihåg" detta innan jag kommit så långt.

Väl framme så klädde jag på mig allting och tittade om jag behövde tanka och fylla på sågkedjeolja... då kom det som en blixt från klar himmel... sågkedjeolja!!!. Det var bara att packa ihop o vända hem igen (efter att jag rabblat alla svordomar jag kunde samt en del nyuppfunna). En halvtimme senare och ett par hundra meter från hemmet så vaknade de mer intelektuella delarna av min hjärna och tänkte... kombidunk... den heter ju så av en anledning. Jag hade alltså sågkedjeolja med hela tiden men var för dum för att begripa det.

Så, det blev som vanligt, fick åka två gånger men den här gången utan att behöva det.


=)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#728872 Satte förgasaren fram och bak och upp och ner på Sachs dolmar, lite trixigt men det gick tillslut 😀 🤣
Men gas och chokestagen passade dåligt, så det var bara att tänka till och vända allt åt rätt håll.

Så dumt att det inte ens blev något svärande😅

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#728876
tallen100 skrev:Satte förgasaren fram och bak och upp och ner på Sachs dolmar, lite trixigt men det gick tillslut 😀 🤣
Men gas och chokestagen passade dåligt, så det var bara att tänka till och vända allt åt rätt håll.

Så dumt att det inte ens blev något svärande😅

Du kunde ju för tids vinning vänt på cylindern när du ändå höll på..😜

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#728891
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Satte förgasaren fram och bak och upp och ner på Sachs dolmar, lite trixigt men det gick tillslut 😀 🤣
Men gas och chokestagen passade dåligt, så det var bara att tänka till och vända allt åt rätt håll.

Så dumt att det inte ens blev något svärande😅

Du kunde ju för tids vinning vänt på cylindern när du ändå höll på..😜

När släggan kommit fram och gjort sitt och kolven väl är igenom tändstiftshålet så hade man nog blivit lite paff när tändstiftet ramlat ner på kolven vid montering🤪

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#729969 Dunken har sin fasta plats här, alltid, åtminstone nästan alltid :-o

Fyllde dunken innan jag drog ut på ett jobb idag.
Hjälper inte mycket när den inte var där den skulle
vara när jag skulle tanka upp sågarna :((

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#731823 Skulle byta en oljesticka på en buss. Den hade gått sönder och börjat linda upp sig. Nya stickan hade annan längd och behövde därför ett annat hölje. Så byta allt med andra ord. När jag lossade vid anslutningen till motorn och skulle slita loss höljet så vet i fasen vad som hände men det släppte och jag fick en tunn tunn vajer rätt igenom tummen. Kom ut vid sidan av nageln.

Fick klippa mig in i tummen lite och se så det inte satt kvar något.

Jobbat på egen hand. 😁

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#731824
Erre skrev:Skulle byta en oljesticka på en buss. Den hade gått sönder och börjat linda upp sig. Nya stickan hade annan längd och behövde därför ett annat hölje. Så byta allt med andra ord. När jag lossade vid anslutningen till motorn och skulle slita loss höljet så vet i fasen vad som hände men det släppte och jag fick en tunn tunn vajer rätt igenom tummen. Kom ut vid sidan av nageln.
1634309559_dsc_1139.jpg

Fick klippa mig in i tummen lite och se så det inte satt kvar något.
1634309579_dsc_1137.jpg

Jobbat på egen hand. 😁
1634309572_dsc_1138.jpg


Usch! Jag ryser bara jag läser detta.

Låter som att det är läge att kolla statusen på stelkrampsvaccinationen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#731827 Det är nog lugnt.

Kollegan lever hårdare. Han spräckte en lagerbana och det sved till i vänster underarm. Han strök där med andra handen och fick blod på sig. Så in efter superlimmet. Limma igen såret så det slutade blöda.
På kvällen fick jag en bild av han när han sitter i soffan med en magnet som konstigt nog sitter fast på underarmen. 😁

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

johan eriksson  
#731846 Sånt är inte skönt, gör ont bara man tänker på det.
Angående lagerbanor så är jag väldigt försiktig idag, hade en incident runt 2001-2002. Skulle spräcka ett skuret hjullager på en lastbilssläp, som vanligt så hade jag visir för ansiktet för att inte få något i ansiktet, farsgubben har en flisa i näsroten efter en sådan olycka, chauffören kom och pratade lite så jag fällde upp visiret och glömde att fälla ner det igen när jag började slå. En större flisa träffade mitt på höger glasöga, tack vare dom så klarade jag ögat! Några slag senare så svider det till i vänster underarm, tänker inte mer på det, men efter någon vecka så ser jag en blå prick i armen och förstår vad som hänt. Först tre år senare började biten flytta på sig och jag kunde gräva ut den ur armen.
Så var försiktig när ni spräcker lager.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).