Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 680274 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

johan eriksson  
#719042 Börjar läka ihop.


Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#724129 Har lovat att sköta vattnet till fåren i hagen här bakom så slipper ägarna att hålla på och släpa vattendunkar hemifrån. Jag behöver bara dra ut slangen och vrida på. Skulle alltså fylla på vatten i baljan häromdagen. Ut med slangen, på med kranen och så rinner det. Tar några minuter, särskilt denna gång när jag vält ut och sen rengjort baljan. Under tiden bar jag in några grejor som skulle in i garaget. Väl där får jag se bänkborrmaskinen, vars strömbrytare strulat ett tag. Men i gömmorna hade jag en likadan brytare, förutom själva knapparna, bara att byta knappsatsen.

Tar glad i hågen itu med det. Ett bra tag senare kommer hustrun undrande om det är något fel på vattenpumpen, den går hela tiden. Väldigt mycket vatten hade fåren fått nu, tror det är sådär 600 liter i brunnen och det var nu utpumpat i hagen, förutom de 70 - 80 som stannat i baljan.

Nå, tillrinningen är rätt god trots den långvariga torkan i sommar, så en halvtimme senare kunde jag starta. Men det har sina poänger. Pluggen på pumphuset öppnas, huset fylls med vatten. Men för att det skall ta här så måste jag först stänga kranen till hydrofortanken så det inte blir något mottryck och så öppna en tappkran så det finns utlopp för vatten och luft. Och det går vanligen åt några försök med ny återfyllning av pumphuset. Tror det var fyra denna gången.

När pumpen väl tagit vatten så är det bara att stå ut med luftpuffarna i kranarna i nåt dygn framöver.

Sensmoral: Gör inget annat engagerande medan vattnet rinner, det tar mycket längre tid att få igång pumpen än att vänta på att baljan skall bli full.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Amatörhuggare 62  
#724130 Tiden bara rinner iväg.
Kan man skoja, till det.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Tosca  
#724147 Jag har börjat använda larmet på telefonen när jag gör såna tidsbegränsade sysslor, lite omständligt när jag måste skriva in vilket klockslag som kommer om tio minuter, men det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#724151 Hehe nog rann det både det ena och det andra. Först vattnet, sen tiden och sist rann väl sinnet över lite grann också.

Tosca:
Jo, det gör jag med numera, larmar på när jag t ex kör vattenspridaren. Det var med hjälp av den som jag lärde mig hur man får igång pumpen 😎 .

Men nu skulle jag ju bara ... 😇

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JohannesG  
#724155 En här gjorde en liknande tabbe i fjol när han vattnat djuren med vatten från ån. Han glömde stänga av pumpen innan han åkte hem. Upptäcktes en till två dygn senare. Blev uppskattningsvis 250-300m3 vatten som rann ut på åkern. Väl att det bara var å-vatten.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724158 Jag har gjort samma sak, fast med trälim.
Där jag jobbade innan för 20+ årsedan så fick vi in lim i 1000literstankar, när vi bytte tank så tappade vi ut det sista limmet i den nya, om man då missbedömde hur mycket det var kvar så blev det ibland för mycket, och man hade en stor pöl med lim på golvet, inte roligt alls...
Efter ett par sådana misslyckanden så lärde jag mig att aldrig lämna tankrarna utan att stänga kranen innan...

Tipset om att använda alarmet på telefonen är mycket bra, jag använder det flitigt när jag skall komma ihåg något...

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724161
Tosca skrev:Jag har börjat använda larmet på telefonen när jag gör såna tidsbegränsade sysslor, lite omständligt när jag måste skriva in vilket klockslag som kommer om tio minuter, men det funkar.

Har du inget larm typ att du ställer hur många minuter till larm?
Använder mkt i ifånen till allt möjligt, mer än vid äggkokning 😉

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#724167 Bor i en svagt lutande backe med några radhus nedanför.
Deras gräsmattor blev mycket bra bevattnat en natt i fjol, när
jag skulle fylla på i min lilla fiskdamm med slangen och
glömde den över natten.
Höll tyst om det, men en av dom hävdade att det måste ha
regnat något djävulsk på natten, eftersom hela hans
gräsmatta stod under vatten :D

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

haltegarden  
#724386 Så här kan det gå om man har tur i oturen.
Körde nog onödigt nära diket för att nå och max utskjutande betesputs. Det var en otrevlig upplevelse som det räcker att göra denna första och förhoppningsvis sista gången.
Som tur var gick inget sönder, krökt fäste till antennen är ända felet jag hittills sett. Fick upp den med hjälp av grävmaskin och spännband som säkrade i träd. Då jag såg oljeläckage på gräset vågade jag inte köra där ifrån innan jag var säker på att allt var rätt mängder. Bytte filter och oljor i motor, hydral och bakaxel. Det var ca 2,5 liter motorolja som läkt ut.
Har nu problem med att det läcker olja runt hydralfiltret, allt ser bra ut men det droppar lite, har testat att ta ner kåpan igen så att inget hänt med orange och den såg bra ut, lika förbaskat droppar det igen. Tips?

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#726399 Tog några bilder på skolskogdagen idag, och döm om min
förvåning när jag kom hem och skulle titta på dom.
Tänkte jag hade tagit femton - tjugo, men det blev 368 styck.

Har visst ställd på något i kamran, så det tar en hög med nästan
identiska bilder varje gång jag trycker på utlösaren. :-o

Nu blir det jobbigt att göra om på det igen. :((
Drömmar mig tillbaka till de dagar då vi hugg
bilderna i sten med hammare och mejsel :D

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726492 Kanske inte en jättefadäs, men trodde en stund att nu var det kört, jag har fått en stroke eller något sådant, var jättesvårt att gå ordentligt....
Sen såg jag skorna...😀😁😂🤣😅


Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#726531 Hehe, vet du vad det värsta är? Att du har ett nästan likadant par skor till därhemma 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

isteskog  
#726533
totte skrev:Hehe, vet du vad det värsta är? Att du har ett nästan likadant par skor till därhemma 🤣

Han får gå dit han köpte skorna och skälla på dom!! Tänk, två par som har olika skor, måste vara höjden av misstag det! 😉

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

zeetorg  
#727420 Söndagens fadäs var att hänga lurarna på kapsågen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).