Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2588 inlägg 687310 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Williamm  
#665658 Tack!

Edit: Fadäs i Fadäser... Tack med ? ser galet ut.
Senast redigerad av Williamm ons 09 sep 2020, 19:42, redigerad totalt 2 gånger.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

hlb  
#665775 Skulle i förgår passera genom Markaryd med traktor och tom griplastarvagn. Vid infarten finns några rätt aggressiva fartgupp. Jag växlade ner till trean och släppte gasen till lågt varv (under 15 km/tim). Blev helt överraskad när traktorn studsade rakt upp. Jag slog pannan hårt i taket, tappade medvetande någon sekund och vaknade när jag passerat hela hindret. Fick bra bula i huvudet, har ont i huvudet och nacken fortfarande och mådde illa efteråt. (Hjärnskakning). Vill varna alla för hur ett ofjädrat fordon kan uppföra sig vid ett aggressivt farthinder.
Kolla noga hur man har sänkt asfalten innan guppet för ökad effekt. Ser man inte när man kommer.
Bulan syns mer från sidan.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665781 Usch då, väl du inte körde på nån/nåt när du tuppade av

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

hlb  
#665783 Nä, det var bara någon sekund. Jag är dock tacksam för att ha en någorlunda modern traktor med stoppat tak. Med en gammal Volvo BM med stålprofiler i taket, kunde det slutat på kyrkogården och med säkerhetsbältet kopplat, hade jag inte skadat mig alls.
Senast redigerad av hlb ons 09 sep 2020, 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665785 Ja, vissa farthinder är mer effektiva än andra, finns ett i Gislaved nu som är aggresivt, i början var det tydligen vanligt med lite oljespill på vägen.
Många bilar som skrapar i även vid krypfart...

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#665805 Det har gått så långt att dom där farthindren många gånger verkar rent trafikfarliga..

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JohannesG  
#665854 Det är ju inte du HLB som är dum, utan fartguppen och kanske de som konstruerat dom och inte tänkt på fordonen som håller landet rullande.

En som tar med motsvarande trafikverket på en tur:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665855 Fast tyvärr så behövs ju guppen, en del kör på tok för trafikfarligt...
Känner en som bor utmed en större gata i en by, hastighet 30 och 40, och det är dagligen flera som blåser förbi i minst 100. fruktansvärt onödigt!!!

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JohannesG  
#665856
Zixten skrev:Fast tyvärr så behövs ju guppen, en del kör på tok för trafikfarligt...
Känner en som bor utmed en större gata i en by, hastighet 30 och 40, och det är dagligen flera som blåser förbi i minst 100. fruktansvärt onödigt!!!

Jo, tyvärr har du helt rätt. 😥

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#665861
Zixten skrev:Fast tyvärr så behövs ju guppen, en del kör på tok för trafikfarligt...
Känner en som bor utmed en större gata i en by, hastighet 30 och 40, och det är dagligen flera som blåser förbi i minst 100. fruktansvärt onödigt!!!


Skall du säga med den signatur du har 😉 🤣 🤣

(Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

hlb  
#665862 Farthinder ska ju vara möjliga att passera med personbil (blåljus) i mycket hög fart, då fjädringen tar hela smällen. I Osby har man fartindikator med stor display. Jag har alltid gröna siffror vid passage och ser aldrig någon som bara blåser förbi. Alla ser andras hastighet och reg nr. Bilägare kan enkelt kollas på en vanlig telefon. Detta funkar i verkligheten. Ta körkortet direkt, om någon blåser förbi, fast dessa personer fortsätter att köra utan kort.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Grålle52  
#665879 Kör man blåljus kör man sakta över farthinder...

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668023 Måste backa upp så inte jag fastnar med struten på grässklipparen. Medans jag tittade på gatuprataren som står gräset och behöver flyttas. Så buffade jag på lyktstolpen så fästena brast.

I väntan på ny stolpe...
Trädstöd är bra till mycket. 😎

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

svampbob  
#668029
Vedmaskin skrev:Måste backa upp så inte jag fastnar med struten på grässklipparen. Medans jag tittade på gatuprataren som står gräset och behöver flyttas. Så buffade jag på lyktstolpen så fästena brast.

I väntan på ny stolpe...
1600883395_20200923_075426.jpg
Trädstöd är bra till mycket. 😎


Uppbundet helt enligt regelboken...om det hade varit ett träd 😀

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#668039 Du glömde silvertejpen.... 🤣 🤣 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).