Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 679894 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#639752
vinterrojarn skrev:Den veden brinner bergsäkert... :mrgreen:


Är bergvärme medelst motorsåg ett säkert sätt att kapa uppvärmningskostnaderna på?

MVH
Alias

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#639754 Någon och något bör ju bli varmt åtminstone... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#639756
gnisten83 skrev:Trodde bara att de klämde så när jag ränsade snittet så fanns stenen där.
Kedjan var nog rätt vass innan iaf :d

Det var alltså ingen slipsten :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#639827
Suneland skrev:Har snubblat runt i skogen år ut och år in under många år och sällan några skador värda att nämnas. Men ett stort kliv ut från ladugården på den hötäckta marken utanför resulterade i ett ledband av och ett annat delvis av i foten :oops:
Isen under hade tinat ned till en grop precis så bred att skon passade på högkant i den :roll:


Fy vilken otur...ta hand om dig, 🤗

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#641401 Ni vet de där analyserna av stänkmönster med blodsdroppar som de ägnar sig åt på TV i CSI & NCIS...

... efter en grundlig rengöring av golv, tak, och väggar m.m. i tvättstugan så drar jag slutsatsen att mönstertypen inte är nämnvärd annorlunda för sköljmedel än för blod.

Så går det när man inte kollar så att kapsylen sitter på sköljmedelsflaskan innan man skakar på den :cry:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641427 VI kör utan sköljmedel...,

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#641433 Skulle laga ett avgasrör...
Enkelt och har svetsat många år nu...
Men .....tydligen så orkar inte hjärnan med när man blir lite trött och stressad längre..

Svetsade fast klämman till jordflätan i avgasröret.. :oops:
Och svetsade dessutom på fel ställe....

Jösses vad man lyckas med...

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#641437
Mangan skrev:VI kör utan sköljmedel...,


Det var det nära att jag också fick göra denna gången... :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Pan  
#641476
alias skrev:Ni vet de där analyserna av stänkmönster med blodsdroppar som de ägnar sig åt på TV i CSI & NCIS...

... efter en grundlig rengöring av golv, tak, och väggar m.m. i tvättstugan så drar jag slutsatsen att mönstertypen inte är nämnvärd annorlunda för sköljmedel än för blod.

Så går det när man inte kollar så att kapsylen sitter på sköljmedelsflaskan innan man skakar på den :cry:

MVH
Alias


Jag kan meddela att kalvfond uppvisar samma spridningsmönster. Det är några månader sen, men jag tror att polisens tekniker fortfarande skulle kunna hitta spår.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642247
gnisten83 skrev:Tycker du skulle tagit mer, denna sten har jag på kontoret efter ha ”hittat” den i ett vedknippe när jag kapade ved i gripen, gick f-n så trögt för 357an :shock:


Kör med såndär oregonkedja som slipas mot en slipsten, på så sätt blir ju kedjan bara vassare ju fler stenar du hittar 🧠

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

hallingland  
#658702 Argh... Sågar oftast två snitt med 535FBX:en. Ett högt på tvären för att få ner stammen 1-2 meter och sedan sågar jag av "stubben" (om det behövs). Märker jag att det är riskt för att svärdet skall låsas i översta snittet så avbryter jag och gör istället ett horisontellt snitt i midjehöjd - då brukar stammen falla ut i ett z. Idag var jag inte uppmärksam nog och stammen valde att trilla ner på svärdsfästen och oljetanken innan jag hunnit dra undan sågen. Godset sprack. Får lägga detta på dumkontot... Dock en bra påminnelse om att även en 4-5 meters pinne med 7-8cm bhd skapar stora krafter.



Är det någon som vet om man kan beställa HVA reservdelar via nätet själv eller är det bara att åka till en HVA återförsäljare som gäller?

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

bgl  
#658705 Står inte i inlägget hur du gör, men det första övre kapet bör göras snett så att stammen blir avlastad och därmed lättare att bedöma fallriktning på.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658706 Har för mej att de går att beställa reservdelar med på Maskinklippet, tråkigt läge

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

hallingland  
#658711
bgl skrev:Står inte i inlägget hur du gör, men det första övre kapet bör göras snett så att stammen blir avlastad och därmed lättare att bedöma fallriktning på.


Ja, jag brukar göra det runt 45 grader. Det är väldigt sällan det blir problem - det är kanske just därför man blir förvånad när det någon gång blir det.... :(

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

hallingland  
#658712
gnisten83 skrev:Har för mej att de går att beställa reservdelar med på Maskinklippet, tråkigt läge


Ok, tackar för infon - skall kolla det. Annars får det väl bli en utflykt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).