Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2588 inlägg 687850 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634994 Höll på med vindfällshuggning. Kvistade, märkte, drog med kranen. Hoppade ur traktorn och kapade. Lite enerverande. Klockan var fem. Nästan klar och ville ha med det sista på lasset. Då händer det. En stam bli liggande bakom några stenar. Jag sträcker fram sågen med dåligt grepp och dålig gas. Svärdspetsen träffar stammen. Sågen kastar upp i luften, gör en volt och kommer ner emot mig. Jag får undan huvudet. Svärdet följer armen ner till handleden där den hugger sig in. Blodet kommer stötvis och jag greppar handleden hårt med andra handen. Har både bil och telefon men räknar med att jag kommer att förblöda om jag släpper taget. Går kilometern ner till byn där grannarna larmar ambulans. Den kom väldigt fort även om det kändes som väldigt länge. Efter att jag försäkrat att jag hade varken hosta eller snuva så lastade de in mig. :((

Efteråt har jag konstaterat att kastskyddet löst ut men även en stillastående kedja som rasar med sågens tyngd mot en oskyddad handled når djupt. Ena tryckledningen (artären) har kirurgen pluggat men man har två så det ska funka. Senan till tummen har hon sytt. Förhoppningen är att jag blir helt återställd men nu gäller sex veckor med armen i gips. Man är iaf inte ensam om att vara i karantän. 🙏

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

machonisti  
#634996 AJDÅ!!
Det var en riktig rysare. Sköt om dig och hoppas att du blir i skick.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#634997 Men fy sjutton va hemskt..

ta hand om dig nu skogsola...
🤗

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

fendt311  
#635005 Det där lät inge vidare. Snabbt kan olyckan vara framme. Tur att du var stark och behöll lugnet. Än fast jag förstår att man blir riktigt riktigt rädd. Krya på dig.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

ananders  
#635008 Fy fasen nu kommer jag att få svårt att somna men skönt att allt verkar sluta bra för dig.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#635011 Bra det inte gick riktigt illa :-ss

Har alltid hörd att värmlänningar är tuffa, och det har du
nu bevisat till fullo, @Skogsola
Vandra med tryck på armen en kilometer utan att svimma
av hade inte all orkat!

Hoppas det går bra och att arm, hand och tumfinger blir fullgoda
igen, men jag vet hur tråkigt det är när man har avkapad sena
och får hålla sig i ro några veckor. Du får ha det så mysigt du
kan med Skogsforum och vårsol och inte tänka för mycket
på skogen som väntar. :wink:

Tack för att du delade med oss. Jag kommer att använda din
berättning när jag lär bort motorsåg och hur viktigt det är
att ha fullgott grepp hela tiden när man gasar.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#635014
Skogsola skrev:Höll på med vindfällshuggning. Kvistade, märkte, drog med kranen. Hoppade ur traktorn och kapade. Lite enerverande. Klockan var fem. Nästan klar och ville ha med det sista på lasset. Då händer det. En stam bli liggande bakom några stenar. Jag sträcker fram sågen med dåligt grepp och dålig gas. Svärdspetsen träffar stammen. Sågen kastar upp i luften, gör en volt och kommer ner emot mig. Jag får undan huvudet. Svärdet följer armen ner till handleden där den hugger sig in. Blodet kommer stötvis och jag greppar handleden hårt med andra handen. Har både bil och telefon men räknar med att jag kommer att förblöda om jag släpper taget. Går kilometern ner till byn där grannarna larmar ambulans. Den kom väldigt fort även om det kändes som väldigt länge. Efter att jag försäkrat att jag hade varken hosta eller snuva så lastade de in mig. :((

Efteråt har jag konstaterat att kastskyddet löst ut men även en stillastående kedja som rasar med sågens tyngd mot en oskyddad handled når djupt. Ena tryckledningen (artären) har kirurgen pluggat men man har två så det ska funka. Senan till tummen har hon sytt. Förhoppningen är att jag blir helt återställd men nu gäller sex veckor med armen i gips. Man är iaf inte ensam om att vara i karantän. 🙏


Lät rätt läskigt, men trevligt att det verkar ha gått relativt bra under omständigheterna.

Som vanligt är det de där sista träden före lunch eller dagens slut som orsakar tillbud och olyckor. Trötthet, stress och lite lågt blodsocker är ett klassiskt recept på att något ska trilskas!

Krya på dig!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

isteskog  
#635016
Skogsola skrev:Höll på med vindfällshuggning. Kvistade, märkte, drog med kranen. Hoppade ur traktorn och kapade. Lite enerverande. Klockan var fem. Nästan klar och ville ha med det sista på lasset. Då händer det. En stam bli liggande bakom några stenar. Jag sträcker fram sågen med dåligt grepp och dålig gas. Svärdspetsen träffar stammen. Sågen kastar upp i luften, gör en volt och kommer ner emot mig. Jag får undan huvudet. Svärdet följer armen ner till handleden där den hugger sig in. Blodet kommer stötvis och jag greppar handleden hårt med andra handen. Har både bil och telefon men räknar med att jag kommer att förblöda om jag släpper taget. Går kilometern ner till byn där grannarna larmar ambulans. Den kom väldigt fort även om det kändes som väldigt länge. Efter att jag försäkrat att jag hade varken hosta eller snuva så lastade de in mig. :((

Efteråt har jag konstaterat att kastskyddet löst ut men även en stillastående kedja som rasar med sågens tyngd mot en oskyddad handled når djupt. Ena tryckledningen (artären) har kirurgen pluggat men man har två så det ska funka. Senan till tummen har hon sytt. Förhoppningen är att jag blir helt återställd men nu gäller sex veckor med armen i gips. Man är iaf inte ensam om att vara i karantän. 🙏

Tur i oturen att du var kylig i en sådan situation!! :shock:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635018 Det är märkligt hur man reagerar i en sån situation. Adrenalinet rinner till och man blir fokuserad. Såg framför mig tidningsrubriken och hur folk skulle fnysa över att ännu en tjurskallig gubbe gått och sågat ihjäl sig i skogen. Var ganska kaxig inne på akuten också när adrenalinkicken blivit kryddad med lite morfin. =))

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Värmlänning  
#635028 Fy fan! Tur i oturen...!

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#635033 :shock:
Krya

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#635098 Hu vilken rysare! Tufft gjort att reda ut det så lugnt och bra. Läk ihop väl nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635118 6v i gips. Räkna med att du kommer att ha en helt kraftlös hand när
gipset tas bort.
Talar av egen erfarenhet, gjorde mig illa på röjsågsklinga.
Av ett kopplingshantag och ett styre byggde jag en träningsbygge
med en fjäder så jag kunde öka på motståndet

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635174 Kommer väl igång precis lagom till att plocka plantor i röret. Vedklyvarsäsongen försvinner helt men har ändå tänkt att lägga jordvärme.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635228
isteskog skrev:Hmm .... man har slagit av sig hjälmen någon gång när man stått för nära och sölat ... Gå snett bakåt ska man ju göra ... 😉


Det där med att bli av med hjälmen drabbade mig helt oväntat 2012

Jag andragallrade barrblandskog och kom till ett område med klen väldigt långa björkar, tänkte ta bort nästan alla.
Klockan var som vanligt sent och det började skymma, jag fällde björkarna rätt slarvigt eftersom de knappast kunde fastna i något annat. Apterade en eller två bit nästan helt utan kvistning.

Plötsligt är det en björk som väldigt våldsamt slår av mig hjälmen och jag fattade ingenting. :surp:
Ser då att en gran hade fått toppbrott och två nya toppar med bara typ en decimeter mellanrum, å givetvis skulle jag träffa just där i klykan :roll:

Fick bli "kvällen".

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).