Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2588 inlägg 687700 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576960 Var på väg till Norge i måndags då vänstra bakhjulet på släpet ramlade av i ganska hög fart, förstår fortfarande inte varför, Jag brukar ju vara extremt noga med att efterdra hjulmuttrar. En mötande person hämtade däcket åt mig medan jag backade ner släpet, hyggliga värmlänningar. Hjulmuttrarna var förstås borta.
Och vad mer - ett äldre par hade parkerat precis där jag stannade och Kurt från Säffle hivade upp fyra muttrar ur fickan och kollade först om de passade och så fick jag låna dem på obestämd tid. Jag kunde alltså fortsätta med bara en dryg timmes försening. Jag har hans mobilnummer och adress så om jag åker på träffen i augusti kan jag lämna tillbaks dem. Heders åt Kurt från Säffle.

Vad som också hände när däcket träffade en mötande husbil från Norge är en annan historia men det överlämnar jag till försäkringssällskapet.
🙏 🙏

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577244 Otäck däckhistoria. Men det verkar ju som att det gick skapligt bra.
För 25 år sedan träffade jag en gammal skolkamrat på min arbetsplats, han hade då ett "resande" jobb och skulle få ut en ny bil veckan efter.

Sedan fick jag höra att han vart i en otäck bilolycka lite senare.
En lastbil hade tappat ett hjul, en mötande mindre lastbil, typ brödbil, hade väjt för hjulet och krockat med min klasskamrat.
Bägge armarna och bägge benen bröts, samt att bilen började brinna.
En medtrafikant fick ut honom ur bilen innan han "brann" så att säga.

Rehabiliteringen var tuff och när jag träffade honom ett par år senare så gick han lite illa, i övrigt ok.

Vid krocken hade han fått den nya bilen, den hade krockkuddar.....bilen innan hade tydligen inte det.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#579279 Delade ut diskussionen om fakturering för nedtagning av träd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582062 Hade klippt färdigt. Skulle köra ner till komposten o tömma för att sedan fortsätta klippa ett ställe nere i samhället.

När jag passerade förrådet så kom jag på att jag inte tankat klipparen o tittade på mätaren...

Opps det blev en tvärvändning. Nu klarade det sig men det var inte många ben kvar. Soppatorsk på byn hade inte varigt roligt. :roll:

Normalt sett när gräset är tjockt o blött. Så drar den mer o klarar ändå inte en hel dag. Den var så gott som full på morgonen. Så jag tänkte det var inte lönt o slabba. Utan jag tankar vid middag.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#582074
Vedmaskin skrev: Soppatorsk på byn hade inte varigt roligt. :roll:

Det är säkert många som tyckt att det varigt roligt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582081
tallen100 skrev:
Vedmaskin skrev: Soppatorsk på byn hade inte varigt roligt. :roll:

Det är säkert många som tyckt att det varigt roligt :mrgreen:


Det är väl den enda fördelen med svart tank istället för genomskinlig. Att det inte syns så väl. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Brorsan  
#582254 Jag har aldrig fått så många soppatorsk som när jag jobbade på ........ mack under en 10 års period.
Det var på tiden före sedel eller kortautomater. När man stängt och låst och kom till bilen kom jag ihåg att jag skulle tanka.
Det är för jobbigt att låsa upp och starta upp pumparna. Det räcker nog hem och tillbaks i morgon.
Flera gånger gjorde det inte det. :d :d
Olle

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#582267 Soppatorsk, ja :wink:
Skulle starta min KM130R med häcksax här om dan.
Startade, gick en halvminut och stannade. :sad:
Startade igen, och samma skedde :((

Tänkte: "Stiften är gammal och luftfilter är väl gensatt."
Ny stift och nytt luftfilter på plats, då jag plötsligt
kom på: "Har jag tankat upp den eller ej?"

Jag hade inte det :d
Kan det vara åldern, inte på sågen, men på ägaren :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#582320 Körde med tvåhjularn för ett tag sen när jag höll på att klippa häckarna. Drog igång, lyckades köra fram ett par meter och stanna. Nästa gång jag skulle flytta: Drog igång den stannade genast. Drog och den hostade lite. Drog igen inget hände. Drog på gasreglaget och nu puttrade det till lite och sen var det heldött.

Sen kom jag på hur mycket bättre den går om man vrider på bensinkranen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#582347 Såna gånger står det aldrig något fruntimmer i närheten och frågar- har du bensin i? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JörgenO  
#582350 Bensinkranar måste vara världens dummaste uppfinning.
Vem kom ens på idén? Jag menar " Hallå, låt oss uppfinna något som stänger flödet mellan motor o bensintank som alla kommer att glömma "
Nä, vi ekonomer skulle ha mer att säga till om, då hade sådana onödiga extrakostnader blivit bortrationaliserade direkt!

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#582351 Nä tvärtom med en ekonom så hade det blivit mer krångel för kunden för det är bättre för tillverkarna.

Medans med en snåljåp så hade allt övrigt lämnats på sidan.

Bränsle kranar är bra grejer.
Skyll inte på de för att stress demensen kommer eller glömskan....

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582355 Nja, jag kan väl erkänna en liten fadäs.
Det är ett tag sedan så nu kan jag skratta åt det, men inte då!
Frugan gillar att trimma lite runt husen, men då med eltrimmer.
Jag föreslog att hon skulle prova vår Husqvarna 225, men hon tycker den verkar krångligt att starta, och lite stor osv.
Var senare inne på Jula i nåt ärende och får se nån Meec eller nån "no name" bensintrimmer för några hundralappar.
Liten och lätt var den så nu sjutton ska hon prova en bensintrimmer!
Köpte den och kommer hem och visar upp"fyndet" med orden,
-"Titta vad jag köpt till dig!"
Inget jubel precis men en fråga kom tillbaks med stor skepsis,
-"Startar den lätt?"
-"Jag ska bara montera ihop den och tanka så får du prova den sen", så gick jag till garaget.

Sagt och gjort, jag fixade lite, tankade och sen tänkte jag prova att starta och kolla så den gick ordentligt.
Började dra och inget händer.
Drog och drog tills jag höll på att bli galen.
Gav upp, släppte trimmern och gick in och då möter frugan mig i dörren med ett flin,
-"Var är trimmern?"
-"Varför frågar du det?" Varför är du så angelägen att prova den nu?
-"Jag kollade från fönstret för att se hur lätt den startade för dig så ser jag hur mycket du fick dra! Jag räknade hur många gånger du drog och så säger du att jag ska köra bensin trimmer?!?" "Aldrig!!"

Nu har vi en Husqvarna 115iL batteritrimmer.

Behöver jag säga mer?

Ja, jag gnällde hos Jula och fick en ny likadan som startade, den gick nån kvart eller så sen skar plastdistanserna som styr axeln i riggröret.

Herregud, varför trillar jag dit på sånt ibland :((

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

machonisti  
#582405 Jag kan helt enkelt inte låta bli att skratta för mig själv i soffan åt dig och ditt lyckade misslyckande. 😀 😀
Du kom ju över det 👍

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582408 Hmm, nu ska jag bara komma över att jag har en Poclain =))

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).