Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 680317 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539696 Tja, vagnen har vält på plan mark också 😳🙄.
Grabben hjälpte till att lasta av och trots stödben i marken så när han tog sista knippet och svängde ut för att lossa så välte vagnen. Till hans försvar så är han inte helt van ännu men den erfarenheten har han nu iaf. Problemet är att när vagnen välter finns ingen hydraulik kvar då jag har extern pump och tank. Pumpen suger luft när tanken ligger på sidan.
Då är grävmaskinen bra att ha :-ss
Kanske har man för stor grip också? :-ss
Gör man inget så gör men inget fel, haha.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

molnia  
#539707 Ja otäckt om fyrhjulingsvältningen. Ångrar inte att man har undvikit fyrhjuling då jag inte gillar dem av just denna orsaken och deras dåliga egenskaper att köra långsamt och för låga vikt att klara av vagnar med lass. Var försiktiga...

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

MDin  
#539773
molnia skrev:Spacers eller bredare däck?
Vad har du för vagn?
Jag hittade en bild från i somras @molnia

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#539796
molnia skrev:Ja otäckt om fyrhjulingsvältningen. Ångrar inte att man har undvikit fyrhjuling då jag inte gillar dem av just denna orsaken och deras dåliga egenskaper att köra långsamt och för låga vikt att klara av vagnar med lass. Var försiktiga...


Nja..har man drining på vagnen och lite lass eller mera behöver man inte ha fyrhjulingen igång ens om det är någorlunda jämn mark.Kör med driften mellan högarna. Tändningen på så funkar styrservon. Har du fullt lass går det utmärkt att kombinera farten med hjulingen och vagnen. Går i princip att smyga fram när man lärt sig tekniken.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

molnia  
#539819
halvproffs skrev:
molnia skrev:Ja otäckt om fyrhjulingsvältningen. Ångrar inte att man har undvikit fyrhjuling då jag inte gillar dem av just denna orsaken och deras dåliga egenskaper att köra långsamt och för låga vikt att klara av vagnar med lass. Var försiktiga...


Nja..har man drining på vagnen och lite lass eller mera behöver man inte ha fyrhjulingen igång ens om det är någorlunda jämn mark.Kör med driften mellan högarna. Tändningen på så funkar styrservon. Har du fullt lass går det utmärkt att kombinera farten med hjulingen och vagnen. Går i princip att smyga fram när man lärt sig tekniken.


Jo visst går det, variatorkitt , drivning och broms på vagn är det ju som krävs när hjulingen är för lätt för lasset. Men då blir det för mycket pengar för en så pass liten maskin.


Undra hur många traktorägare som skulle acceptera att behöva öppna växellådan på traktorn o dreva ner den när man köpt den.., behöva köpa till en störtbåge från en tredjepartstillverkare då traktortillverkaren själv inte verkar vara intresserad av köparens säkerhet. Och desutom behöva montera på en extra motor att driva huggarvagnens kran och drift...

Jag tycker det känns som fyrhjulingen är en dålig grund att börja med om man vill ha hydraldriven kran o med sig lite ur skogen varje resa....

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#540918


Var lite märklig doft i bilen när jag öppnade dörren i morse.
Doften verkade vare lite känd - aha - startgas :d

Glad jag inte röker, eftersom burken som jag lämnade i verktygslådan i
bilen igår, hade hamnat i kläm, så att den hade tömd sig.

Bara väl att det inte var märkesspray :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#540936 Kör du med Husqvarna behövs inte startsprej :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540938 Skulle ta traktorn till ett hus några kilometer bort för att skotta snö. Första längre turen sedan snökedjorna lagts på och de kändes spända innan jag for.

Hann inte komma mer än några hundra meter förrän det började dunka hårt från höger hjulhus. :-ss Stannade, kände på kedjorna (som förstås kändes klart lösare) och såg dessutom till min stora glädje att kedjan lyckats slita av en sladd som gick till höger bakljus. Jaja, bara att vända och rulla hemåt i sakta (!) fart. Väl hemma upptäckte jag att det inte bara var bakljuset som inte funkade utan även att hela trepunktslyften var död - gudskelov i upplyft läge :-o

Blev en grubblande natt med mycket självförebråelse för min klantighet. Dagen efter meckade jag ihop sladden och säkrade den bättre i hjulhuset, sen spände jag kedjorna rejält och till min stora glädje funkar allt igen #:-s

Jag har lärt mig två saker: efterspänn alltid snökedjorna och även små sladdar kan vara av stor betydelse. En tredje lärdom skulle kunna vara: det är dumt att lägga viktiga sladdar i ett trångt hjulhus - men det är nog traktorkonstruktörerna som borde lära sig det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#540942
halvproffs skrev:Kör du med Husqvarna behövs inte startsprej :mrgreen:

Nu är det inte till sågarna - mina Stihlsågar behöver bara två drag så startar dom.
Nej, jag har ett elverk, Loncin, kinestillverkad, som inte gillar norsk vinter, så det
behöver en skicklig "sup" för att starta. Det har även självstarare, men den har
funkat bara en gång :mrgreen:

Inte bästa köpet jag gjort, men det var billig och när det går
så levererar det och har gjort så i några år :wink:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

bgl  
#540954 Det är inte helt nyttigt att ha startgas i ett litet slutet utrymme, t.ex. en bil när man kör.
Vanlig aktiv substans i startgas är dietyleter, ett prima narkosmedel.
I lite större dos, trasig burk, kan det bli som för oss äldre som har sövts med eter, man känner den söta lukten och sen slocknar ljuset!

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541858 Härligt att vara i gång i igen i skogen... ^#(^

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

isteskog  
#541860 Fastnat och använt två sågar?

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Dennis1982  
#541861
Mangan skrev:Härligt att vara i gång i igen i skogen... ^#(^

Alla 4 skruvar sitter iaf kvar i kåpan :d

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#541862 Va lortig den är 😉

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541867 Rätt gissat isteskog. Inte första gången heller...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).